Hej.

Ska måla om framsidan men en 4-6 brädor är mukna och behöver bytas.

Kan jag på något sätt lossa dom som är dåliga eller behöver jag byta hela framsidan? Antar att dom är satta nerifrån och upp?

Mvh
 
  • Vägg med ljusbeige horisontella paneler intill en blåmålad vertikal kant. Struktur och skuggor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gatuvy, beige husvägg med nummer 107, grönt postfack, skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit husfasad med horisontella paneler och en del av en grön behållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan nog gå att bryta loss dom skadade mitt i väggen. Sitter de som är murkna på samma ställe på väggen eller är det en här och en där?

Kolla du få får tag i likadan ny panel innan du börjar riva.
 
  • Gilla
Grief13
  • Laddar…
Du kapar längs den dåliga brädan(ovanför spiken) nu bänder du loss brädorna neråt som ska bytas. Sen kan du plocka bort kilen som sitter kvar.
Men är det murket nu är antagligen hela väggen fuskmålad så räkna med att de finns problem i fler brädorna är dem du ser
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det kan nog gå att bryta loss dom skadade mitt i väggen. Sitter de som är murkna på samma ställe på väggen eller är det en här och en där?

Kolla du få får tag i likadan ny panel innan du börjar riva.
 
  • Beige garageport märkt "107" med röda sprayade pilmarkeringar och en grön brevlåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle säga att de enligt din bild ser ut att vara ungefär dubbelt mot vad du markerat.
Så i detta fallet så hade jag nog tittat på att byta allt.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag skulle säga att de enligt din bild ser ut att vara ungefär dubbelt mot vad du markerat.
Så i detta fallet så hade jag nog tittat på att byta allt.
Tack för svar!
Hade bara velat undvika att byta småbitarna allra högst upp för att underlätta lite. Kan jag bryta loss upp till typ dom som inte har vinkel i ändan (alltså precis under sims-brädan) och sen sätta uppifrån och ner tror du?
 
Här ser du hur jag menar att du ska kapa
Trädgårdshörn med grönt trähus, vit stuprör, nedfallet växtstöd, skadade träplankor och trasiga krukor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här hur man bör måla (grundoljade i botten och toppen, grundade allt utan baksida och färdig färg enligt bild) Turkosmålade träplankor ligger uppstaplade utomhus på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målade brädor, grön färgburk, pensel; utomhusmålning på gång, person i arbetsskor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Alexn72 skrev:
Men är det murket nu är antagligen hela väggen fuskmålad så räkna med att de finns problem i fler brädorna är dem du ser
När du skriver fuskmålad antar jag att du menar med en olämplig typ av färg?
 
F fribygg skrev:
När du skriver fuskmålad antar jag att du menar med en olämplig typ av färg?
Nä men att man inte målat ytorna som ligger mot varandra och som kommer suga upp vatten av kapilärkraften.
Tittar du på ts bilder så ser mer eller mindre all röta ut att börjat mellan 2 brädor.
Med andra ord, panelen har säkert målats på plats första gången eller på sin höjd grundmålats innan uppsättning.

Men en minst lika viktig detalj är att inte måla hela brädan heller då detta också kan stänga inne fukt i brädan
 
A Alexn72 skrev:
Nä men att man inte målat ytorna som ligger mot varandra och som kommer suga upp vatten av kapilärkraften
Kan jag sätta uppifrån och ner?
 
G Grief13 skrev:
Kan jag sätta uppifrån och ner?
Ja men var noga med att sätta på rätt avstånd så de stämmer på sista brädan och spika bara i överkant tills du fått in brädan under.
 
  • Gilla
Grief13
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.