Det förra köket tog alldeles för lång tid att bygga själv och denna gång vill jag göra så lite som möjligt själv.
Har inte den blekaste om vad det kostar att anlita hantverkare men skulle gärna vilja veta vad på ett ungefär slutsumman kan tänkas bli. Måste ju få med det i budgeten.
Svår fråga förstås, men mellan tummen o pekfingret bara. 20, 30, 40000:-?
Jag röjer ut det gamla själv så det är helt tomt.
Det ska läggas golv, dras om lite el, målas och så ska såklart köket på plats. (ca 4 underskåp + 4-6 överskåp)
Lite x-tra snickerijobb blir det då det ska byggas ett platsbyggt skåp i en nisch, annars inga större förändringar.

Alla här verkar var så händiga och gör det mesta själv, men finns det någon som låtit någon annan göra rubbet och själv suttit och rullat tummarna, precis som jag hade tänkt göra :p
 
Beroende på vad som menas med dra om lite el så kan du räkna med nånstans från 5000 upp till 20 000kr.

Ju bättre du själv förstår exakt vad som skall göras desto bättre kan du bedöma om offerterna som du får in är rimliga eller ej.
 
Tackar för svaret.
Ang just elen så handlar det om att flytta ett elurtag, komplettera med ett el två + fixa bänk och ev skåpbelysning.
Jag är bara i början av planeringen och köket kommer troligtvis inte skilja sig så mycket åt från hur den ser ut nu.
Tyckte jag fick till ett hyfsat bra och funktionellt kök -93. Några små ändringar bara.
 
Det kan komma några oförutsedda utgifter i samband med elen. Kolla ifall det finns lediga platser i proppskåpet till de extra uttagen du skall ha (och hur mycket kräm de apparater du har tänkt att koppla in i dem drar). Ifall du inte har lediga platser i proppskåpet = extra utgifter.

Ifall du har ett proppskåp med keramiksäkringar kan du fundera på om inte du skall uppgradera till ett modernt proppskåp med automatsäkringar och jordfelsbrytare när du ändå har elektrikern där.

Annat som kan vara bra att fixa (när du ändå har en elektriker) är att installera en kontakt till spisen (då kan du byta spis utan att återigen ta dit en elektriker). Ett extra uttag under diskbänken (till diskmaskin ifall du inte har det redan, eller ifall du skaffar en vattenkran med en sensor).

Ja och byta alla uttag till jordade i köket ifall det inte redan är gjort.
 
Problemet du har är att det blir olika hantverkare involverade, och då blir det en faslig massa inställelsekostnader, restider, kilometerkostnader, väntetider och minimidebiteringar som du råkar ut för. Jag ser framför mig hur elektriker, rörmokare, målare och snickare står och pekar på varandra över vems fel det är att det inte är klart, och varför de skall ha betalt för att de sitter och gör ingenting.

Jag skulle vända mig till en klksleverantör som erbjuder totalentrepenad. Det kostar säkert 25-30kkr mer än att göra det själv, men du slipper koordineringen (om de kan sin sak), och därför blir det troligen billigare än att hålla på och jaga hantverkare själv.
 
Martin_Blomberg skrev:
Det kan komma några oförutsedda utgifter i samband med elen. Kolla ifall det finns lediga platser i proppskåpet till de extra uttagen du skall ha (och hur mycket kräm de apparater du har tänkt att koppla in i dem drar). Ifall du inte har lediga platser i proppskåpet = extra utgifter.

Ifall du har ett proppskåp med keramiksäkringar kan du fundera på om inte du skall uppgradera till ett modernt proppskåp med automatsäkringar och jordfelsbrytare när du ändå har elektrikern där.

Annat som kan vara bra att fixa (när du ändå har en elektriker) är att installera en kontakt till spisen (då kan du byta spis utan att återigen ta dit en elektriker). Ett extra uttag under diskbänken (till diskmaskin ifall du inte har det redan, eller ifall du skaffar en vattenkran med en sensor).

Ja och byta alla uttag till jordade i köket ifall det inte redan är gjort.
Det mesta av det du nämner här gjordes -93.
Det är en vindslägenhet från början av 50-talet så det var ett sådant där gammalt proppskåp. Nu har jag ett med automatsäkringar. Då jag flyttade hela köket från ena änden till den andra så drogs det ny el till spis/fläkt, kyl/frys och diskmaskin så det kan användas även till det här nya köket.
Det stora problemet är att jag har för få elurtag.
Har bara ett dubbelt i ena änden av köksbänken och där ska micro, kaffebryggare, brödrost, mobilladdare och en ljusslinga som ligger på överskåpen samsas.
I bänkbelysningen är det också ett dubbelt men det använder jag när köksassistenten är framme.
Så den biten måste ses över.
Ser dock inga lediga platser i proppskåpet så det kan ju tänkas att jag måste byta det igen.
 
Swetrot skrev:
Jag skulle vända mig till en klksleverantör som erbjuder totalentrepenad. Det kostar säkert 25-30kkr mer än att göra det själv, men du slipper koordineringen (om de kan sin sak), och därför blir det troligen billigare än att hålla på och jaga hantverkare själv.
Jag letade lite på internet nu och hittade dom som är här och bygger om i vår källare.
De heter DN Bygg AB och är väldigt duktiga och noggranna. Jobbar snabbt också.
De totalrenoverade vår tvättstuga förra året och håller på med vårt pannrum nu.
Funderar på att kontakta dom.
Alla vitvaror köpte jag för ett år sedan och de ska troligtvis inte bytas så då tänkte jag lägga dom pengarna på hantverkare istället.

Har inte klurat ut än vad det ska få kosta, men helst inte mer än 100.000 för hela köket.
Funderar på att välja ett lagom billigt kök och kanske kosta på lite mer på bänkar, kakel, golv, fläkt och diskho.
Vet inte om jag tänker rätt.
Mitt Ikeakök som sitter här nu är ju helt fortfarande, så kvalitén på stommar och luckor är det nog inget fel på.
Har varit och kikat hos Marbodal, Ballingslöv, Avestia, Kvik mfl men känner att det går nog lika bra med ett från t ex Epoq, K-rauta och liknande. De flesta har liknande luckor som jag vill ha (typ Ikeas Ädel)
 
Klura skrev:
Har inte klurat ut än vad det ska få kosta, men helst inte mer än 100.000 för hela köket.
Funderar på att välja ett lagom billigt kök och kanske kosta på lite mer på bänkar, kakel, golv, fläkt och diskho.
Vet inte om jag tänker rätt.
Inte insatt i kostnaderna, men fundera på om du skulle kontakta ett snickarfirma som platsbygger hela köket. Kanske kan bli ett bättre resultat som passar bättre in med din vindslägenhet?
 
Är ju också en idé.
Tack för förslaget, ska kika på det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.