Hej! Vi ska montera iCells ångbroms och blev konfunderade över åt vilket håll vi ska montera den? Vi har en kallvind som vi tagit bort gammal torvisolering på golvet. Nu är golvreglarna synliga och vi ska sätta ångbroms mot golvet - för att sedan fylla i med cellulosaisolering. När man läser på nätet står det att den glansiga sidan ska sitta mot den varma sedan. I vårt fall borde det då vara nedvänt då eller? För kallvinden är ju kall och bostadsvåningen under är varm. Stämmer det ska vi montera den upp och ned? Glatta sidan nedåt och den ruggade sidan uppåt mot cellulosaisoleringen?
 
  • Vitt tyg med mönstermarkeringar, veckat, ljusinsläpp, delvis synligt företagsnamn.
Mikael_L
Kontakta leverantören/generalagenten och fråga.

Då får de även input över att montageinstruktioner behöver skrivas eller förbättras.
 
JanneJanne123
Har ingen egen erfarenhet av produkten i fråga, men baserat på vad du skriver låter det ju solklart att du ska montera med den glansiga sidan ner, då den skulle vara mot den varma sidan. Förstår dock inte helt vad du menar med uppochner, kan du förtydliga lite?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Har ingen egen erfarenhet av produkten i fråga, men baserat på vad du skriver låter det ju solklart att du ska montera med den glansiga sidan ner, då den skulle vara mot den varma sidan. Förstår dock inte helt vad du menar med uppochner, kan du förtydliga lite?
Tach för era svar!
Det känns som man gör fel när man sätter den tryckta texten nedåt- därför känns det lite avigt och uppochner vänt. Men det känns som sagt mest logiskt att det är så bromsen ska monteras. Jag ska kontakta leverantören på måndag och fråga. Det saknas monterinsanvisningar både på produkten och deras hemsida. Så det skulle iCell verkligen kunna förbättra. Vi får njuta av sista solen idag och ta tag i projektet när vi fått svar från leverantören under kommande vecka.
 
S
KDB KDB skrev:
Tach för era svar!
Det känns som man gör fel när man sätter den tryckta texten nedåt- därför känns det lite avigt och uppochner vänt. Men det känns som sagt mest logiskt att det är så bromsen ska monteras. Jag ska kontakta leverantören på måndag och fråga. Det saknas monterinsanvisningar både på produkten och deras hemsida. Så det skulle iCell verkligen kunna förbättra. Vi får njuta av sista solen idag och ta tag i projektet när vi fått svar från leverantören under kommande vecka.
Men vadå, om du monterar den med texten neråt så är det ju rätt. Du sätter ju först upp ångbromsen med texten neråt och sen på med glespanel. Varför skulle du vilja ha texten uppåt.

Jag försöker förstå hur du tänker att nu ska göra. Tänker du montera ångbromsen på ovansidan av takstolarna och sen isolera över ångbromsen?
 
Mikael_L
Jag är väl också lite tveksam på att det ens påverkar funktionen vilken väg den monteras.
Men man vill ju förstås ändå göra rätt (det brukar jag vilja i alla fall).
 
JanneJanne123
KDB KDB skrev:
Tach för era svar!
Det känns som man gör fel när man sätter den tryckta texten nedåt- därför känns det lite avigt och uppochner vänt. Men det känns som sagt mest logiskt att det är så bromsen ska monteras. Jag ska kontakta leverantören på måndag och fråga. Det saknas monterinsanvisningar både på produkten och deras hemsida. Så det skulle iCell verkligen kunna förbättra. Vi får njuta av sista solen idag och ta tag i projektet när vi fått svar från leverantören under kommande vecka.
Men alltså det beror ju på att ni eftermonterar. Hade ni satt ångspärren underifrån som man ”normalt” gör så hade det ju blivit ”rätt sida”, men eftersom ni inte vill riva taken får ni sätta den åt ”fel” håll. Jag tycker ni överanalyserar det här lite.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Men alltså det beror ju på att ni eftermonterar. Hade ni satt ångspärren underifrån som man ”normalt” gör så hade det ju blivit ”rätt sida”, men eftersom ni inte vill riva taken får ni sätta den åt ”fel” håll. Jag tycker ni överanalyserar det här lite.
Ja, det har du rätt i - det är så man ska tänka - då blir det plötsligt åt rätt håll 👍!!
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.