Som frågan lyder. Har ett cykelskjul och ska bygga en dörr med z på insidan. Vad dekomenderas för virke till en förådsdörr? Som klarar väder och vind.
 
G
Troligen gjorde jag inte alls som brukligt är, men för 15 år sedan byggde jag två förrådsdörrar av tunn råspont med Z invändigt. Panelen limmades (med trälim eller annat, kommer inte ihåg vilket lim) mot Z-insidan. Ett gångjärn som täckte nästan hela dörrbladets bredd skruvades på utsidan mittemot övre och nedre Z-del. Dörrbladen ser ut som den dagen de sattes upp. Har inte slagit sig en millimeter.
Kanterna hyvlades jämna på första och sista brädan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Troligen gjorde jag inte alls som brukligt är, men för 15 år sedan byggde jag två förrådsdörrar av tunn råspont med Z invändigt. Panelen limmades (med trälim eller annat, kommer inte ihåg vilket lim) mot Z-insidan. Ett gångjärn som täckte nästan hela dörrbladets bredd skruvades på utsidan mittemot övre och nedre Z-del. Dörrbladen ser ut som den dagen de sattes upp. Har inte slagit sig en millimeter.
Kanterna hyvlades jämna på första och sista brädan.
Oki. De har klarat väder och vind? Jag har byggt en dörr av ytterpanel och de har inte hållt. Där av min fråga vilket virke som ska användas.
 
A Anemon86 skrev:
Oki. De har klarat väder och vind? Jag har byggt en dörr av ytterpanel och de har inte hållt. Där av min fråga vilket virke som ska användas.
Är det verkligen vädret och vinden den gjort att den inte hållit ihop?
Målad panel klarar att sitta på diverse byggnader i ur och skur.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Är det verkligen vädret och vinden den gjort att den inte hållit ihop?
Målad panel klarar att sitta på diverse byggnader i ur och skur.
Så är det kanske. Ska strax lägga upp en bild. Vi har kanske byggt den fel. Men regnet har fångat den på något sätt, flisor från panelen har losnat
 
Så här ser porten ut
 
  • Vit trädörr med svarta metalldetaljer, gångjärn och handtag, sliten, lantlig stil, stängd, trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhus, dagtid, husknut, garageöppning, cykel, träd, gräsmatta, trädäck, höstliga förhållanden, avfallspåse, vardagsscenario.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som fukt trängt in mellan brädorna i sponten.
Trä rör sig med årstider och temperatur.

Grundadmålades virket innan dörren byggdes?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Ser ut som fukt trängt in mellan brädorna i sponten.
Trä rör sig med årstider och temperatur.

Grundadmålades virket innan dörren byggdes?
Kommer jag ej ihåg.. men det tror jag nog inte. Ian vars ett av felen. Om de hade varit grundade, hade det inte hänt då?
 
Ser ut som att dörren är lite extra utsatt för fukt, kanske är avrinningen från taket inte helt 100, ser även ut att vara relativt snålt med utsprång ovan.

Hur ser det ut när det regnar ordentligt. Droppar det?

Det kansle kan vara värt att sätta ett bläck över dörren så inte vatten rinner in bakom, ovan.

Det finns såklart trä som klarar röta bättre men det blir snabbt dyrt. Sen är det bättre med stående panel men då blir det mindre snyggt.

Jag skulle kört med något grövre panel men annars är det ordentlig målning och bleck som jag tror gör störst skillnad.
 
A Anemon86 skrev:
Kommer jag ej ihåg.. men det tror jag nog inte. Ian vars ett av felen. Om de hade varit grundade, hade det inte hänt då?
Risken hade minskat iaf.
Beroende på vilken färg som används hade nog haft undvikit att måla baksidan också så att trät andas och eventuell fukt har någonstans att ta vägen.
Normalt målar man ju inte insidan på en fasad, av mer än en anledning.
 
G g.kraft skrev:
Ser ut som att dörren är lite extra utsatt för fukt, kanske är avrinningen från taket inte helt 100, ser även ut att vara relativt snålt med utsprång ovan.

Hur ser det ut när det regnar ordentligt. Droppar det?

Det kansle kan vara värt att sätta ett bläck över dörren så inte vatten rinner in bakom, ovan.

Det finns såklart trä som klarar röta bättre men det blir snabbt dyrt. Sen är det bättre med stående panel men då blir det mindre snyggt.

Jag skulle kört med något grövre panel men annars är det ordentlig målning och bleck som jag tror gör störst skillnad.
Tack för svar
 
Liggande panel brukar vara utformad så att vatten inte rinner in i skarvarna och rinner ut om det skulle hamna där. Sätter man liggande råspont på det viset ökar risken att vatten blir kvar längre i skarvarna. Sedan ser det ut som att det inte är något taköverhäng. Det är två faktorer som jag tror påverkar dörrens hållbarhet mer än vilket virke man börjar med. Stående virke, panel som är avsedd att monteras liggande och / eller ett överhäng som skyddar dörren mot regn tror jag kan öka livslängden.
 
  • Gilla
g.kraft
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Ser ut som att dörren är lite extra utsatt för fukt, kanske är avrinningen från taket inte helt 100, ser även ut att vara relativt snålt med utsprång ovan.

Hur ser det ut när det regnar ordentligt. Droppar det?

Det kansle kan vara värt att sätta ett bläck över dörren så inte vatten rinner in bakom, ovan.

Det finns såklart trä som klarar röta bättre men det blir snabbt dyrt. Sen är det bättre med stående panel men då blir det mindre snyggt.

Jag skulle kört med något grövre panel men annars är det ordentlig målning och bleck som jag tror gör störst skillnad.
Hur ska bläcket monteras i så fall på dörren. Gubben blev lite osäkert på tillvägagångsättet. Har du tips?
 
A Anemon86 skrev:
Hur ska bläcket monteras i så fall på dörren. Gubben blev lite osäkert på tillvägagångsättet. Har du tips?
Det sätter man vanligen ovan dörren för att inte vatten ska komma ovanifrån.

Här är en guide, titta på punkt 8. Droppbleck.

https://bolist.se/butiker/virserums...lv/ut/fonster-och-dorrar/satta-foder-utomhus/

Edit. Missade att det var råspont. Som Avemo påpekat behöver det vara liggande panel som klarar avrinning bättre
 
G
Jag satte panelen stående och den målades sedan endast på utsidan för att kunna andas och torka ut inåt. Det är ett takutskjut på ca 30 cm ovanför så att minimalt med regn kommer åt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.