B
Vi ska göra en större tillbyggnad av vårat hus. Det blir tre utbyggnader som ansluter befintligt hus. Nuvarande hus är byggt 1936 i trä med plankstomme och kopplade 2-glasfönster. Bergvärme är installerat för 5 år sedan. Där vi bygger ut huset sitter det nu stora sektionsradiatorer som kommer behöva plockas bort.

Jag funderar på hur jag ska dimensionera de nya radiatorerna för att ersätta befintlig. Jag antar att vi trots att det blir fler kvadratmeter BOA inte bör få så mycket större effektbehov då de nya väggarna/tak har betydligt bättre u-värde än vägen som rivs där tillbyggnaderna ska vara?
 
B
Som tillägg till min fråga. Bör jag konstulta en ingenjör för att räkna ut effektbehov och placering av radiatorer, eller är det så pass enkelt att jag kan låta en rörmokare ta beslut om val av storlek på radiatorer? Jag tänkte framförallt komplettera med sektionsradiatorer.
 
Lägg upp en ritning/skiss på bostaden där befintliga radiatorer finns, samt markera vilka som ska bort samt var du tänkt att de nya ska sitta.

Eventuellt flytta/nya radiatorer i det rum där befintliga försvinner.

Varje rum bör ha sin egna värmekälla, enda undantaget är korridorer och liknande.
 
B
Här kommer en skiss över hur jag tänker att det ska göras. I entré och WC tänker jag att det blir golvvärme då det är klinker. Resten av entréplanet kör vi sektionsradiatorer för att behålla den äldre stilen.
 
  • Arkitektonisk ritning av ett hus med planlösning, mått, och rumsetiketter som kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
B Baskavoda skrev:
Här kommer en skiss över hur jag tänker att det ska göras. I entré och WC tänker jag att det blir golvvärme då det är klinker. Resten av entréplanet kör vi sektionsradiatorer för att behålla den äldre stilen.
Som ett jasåsvar kan jag säga att vi byggde ut fr 178 m² till 270 m² (i två våningar) på vårt lättbetongshus norrsida. Den nya delen med iso-leca. Vår totala energikonsumtion sjönk från c:a 17 MWh året innan till strax under 16 MWh året efter utbyggnaden.
 
B
Misstänker att effekten av den här tillbyggnaden är liknande.
 
D
B Baskavoda skrev:
Misstänker att effekten av den här tillbyggnaden är liknande.
Vi beställde ingen energiberäkning inför utbygget. Vi drog golvvärme i allt nybyggt och behöll alla gamla radiatorer utom den som satt i vägen för passagen till det nya. Tänkte att det skulle bli bättre för bergvärmepumpen att få arbeta med större vattenvolym.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.