A
raveper raveper skrev:
Det är bara 6 minuter kvar tills dess..
Haha då hörs vi om 6 min,,,grannen blir nog glad av att vi stånkar såhär 6 min innan midnatt
 
T
Worst case, borra bort skruvarna, sätt nya handfatet nån centimeter över eller under det gsmla..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
Skruvarna gick inte att få ut, fast limmade och suttit där i snart 50år. Så blev att såga av skiten istället vilket nog blir mkt bättre då jag slipper åtgärda hål i väggarna.

Tack för tipsen
 
  • Toalett i kaklat rum, pappershållare, handtag, bruna golvplattor, vit toalettstol, duschdraperi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Det här blev resultatet.

Sista frågan: mitt rör ner för handfatet har varit jobbigt att fixa. Tillslut fick vi till det (se bild). Hålet ner i marken är bara just ett hål rakt ner, inga tätningar på sidorna ser det ut som.
Det tidigare röret ner i golvet gick typ 25cm ner i avloppet. Det här är kortare, typ 15cm o är lite vinklat. Finns det något minsta mått avloppsröret måste gå ner under golvet innan det tar slut?
 
  • Ett rent, minimalistiskt badrum med vit och svart kakel, toalett, handfat, och duschdraperi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Abstrakt vit illustration mot svart bakgrund, liknar en stol med frågetecken, kan vara modern konst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter inte bra. Det skall vara tätat mellan ditt anslutande rör och "husets" rör. Numra använder man en gumminippel. Finns olika varianter som ex. är för 50 mm rör mot 40mm anslutningsrör eller vilka dimensioner det nu är. Förr användes avloppskitt (finns fortfarande att köpa).

Men det skall alltså täta mellan de två rören som är av olika dimension. Inte mellan röret och golvmaterialet.

Om röret som kommer upp inte är ett rör utan bara ett hål i golvet, så kan det bli svårt att täta mellan rören. Om röret slutar en bra bit under golvnivån.

Men undersök noga. Det är troligen ett gjutjärnsrör som kan vara kapat jäms med golvet.

Om det inte tätar mellan rören, utan bara mellan anlutningsröret och golvmaterialet, så kommer du att få en vattenskada om det blir stopp, så att vatten blir stående i röret.

Om röret bara är nedstucket i avloppet, så kommer du att få avloppslukt i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.