S
En bekant till mig som nyligen skaffat solcellsanläggning (inkl batteri) väckte frågan om man kan ställa in klockslag för när solcellsanläggning ska ladda batteriet.

I anläggningens default-setup verkar det vara soltillgången som styr – när solen står på så laddas batteriet, annars inte.
Frågeställningen och tanken är om man istället (eller även) kan ladda batteriet med köpt ström, företrädesvis på nattetid från midnatt till morgonkvisten.

Det är Huawei växelriktare som är aktuell.
 
Du kan som anläggningsägare ställa in "time of use" och där bestämma olika driftlägen.

Som installatör kan man även aktivera tvingad laddning/urladdning. Men det går inte schemalägga det sista.
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
R Robert-san01 skrev:
Du kan som anläggningsägare ställa in "time of use" och där bestämma olika driftlägen.
Å det görs i (Huawei)appen?
 
Redigerat:
Ja.
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
R Robert-san01 skrev:
Ja.
Ok, då berättar jag för bekanten att… Leta efter ”Time of use” i appen”! 👌👍

Tack.
 
S Spanarn10 skrev:
Ok, då berättar jag för bekanten att… Leta efter ”Time of use” i appen”! 👌👍

Tack.
Välj Dongel, klicka på de fyra prickarna och välj Parametrar settings.

Skärmdump av användargränssnitt med texten "Dongle", tillbakapil och enkel tecknad figur ritad i rött.
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
R Robert-san01 skrev:
Välj Dongel, klicka på de fyra prickarna och välj Parametrar settings.

[bild]
Man skall alltså bocka i den här rutan…

Dialogruta med varningstext om fjärrinställning av PV-enheter, uppmanar försiktighet och kunskap före användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Spanarn10 skrev:
Man skall alltså bocka i den här rutan…

[bild]
Det skall man säkert. Det är så många år sedan jag aktiverade mitt konto så jag minns inte den delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.