Hej alla! Jag har två frågor som jag behöver råd kring, och de gäller några idéer jag har för lösa vår planlösning hemma och båda frågorna handlar lite om bärande väggar 😁

1. Denna vägg (gröna) skulle vi vilja halvera, liksom göra en halvvägg då det är en trappa på andra sidan, lite som att det blir ett räcke. (Att tillägga så ska det byggas en hall igenom dessa rum in i det andra pga av idag måste man gå igenom rum för rum för ta sig till ett annat.) För att då hallen inte ska bli för instängd tänkte vi här öppna upp… min fråga är då hur man gör med dörröppningen och det som är brutet, är det bärande? Samma vägg fast från trappans håll visar att väggen till vänster om dörren går längre än vad det gör inne i det gröna rummet, och det är för det är en takkupa vid trappen….kanske att denna vägg behöver vara bärande? Att den har en funktion ihop med takkupa?

2. Väggen vid vår andra trapp (vi har två) är en vägg in till en kattvind och där har jag en fundering, för att göra det mer öppet och fint (tänkt bli en garderob), sätta in fönster samt bygga in in det lilla utrymmet som är vid trappen. Tanken är att man ska direkt komma upp till en dörr i glas och utrymmet då som är inbyggt har fönster…. Så blir det ej så i stängt. Men samma sak här är att en takkupa finns vid dörren till kattvinden… Kan man sätta in fönster i en bärande vägg (om den är bärande)? 😁

Att tillägga så är vårt yttertak inte brutet men taket på insidan är det brutet.

Kanske att mina frågor har en grund i att jag ej vet vad som kan vara bärande eller inte… kanske får ta hit en snickare som kollar på det. Men om någon av alla här har råd/tips så är det alltid något 😁
 
  • Ett rum under renovering med grönt bladigt tapet, två vita dörrar och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med blommigt tapet, trägolv, taklampa, dörr, fönster och en radiator. Renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering med tapet som är borttagen, rörande vid radiator, kartong på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum med mönstrad tapet, en spegel, hängande lampa, resväska och radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ljust rum med mönstrade tapeter, takpaneler och ett element. Oinrett med synliga eluttag och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserad förrådsvind med lådor, påsar, och diverse föremål. Beige, gråa färger dominerar. Tämligen trångt och rörigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en våning med fyra sovrum, toalett, hall, klädkammare och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en våning med dimensioner, flera sovrum, hall, toalett och vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal tumregel är att väggar som går parallellt med taknocken brukar vara bärande. Sen finns det förstås en hemskans massa undantag.

Går det att få dit en expert som kikar så är det förstås det allra bästa. Men som det ser ut på planlösningen så tvivlar jag på att väggen är bärande.
 
  • Gilla
Isabelle Norén
  • Laddar…
BirgitS
Som amatör så tror jag att det i samtliga kattvindsväggar finns takstolar som alltså bär upp taket, inkl. den kattvind som kallas Klk vid ena trappan. Jag rekommenderar att du tar in en byggkonstruktör eftersom det är svårt att veta hur hus, byggda innan det började standardiseras, är konstruerade. Detta våningsplan är dessutom ombyggt senare.
 
  • Gilla
mgranbom och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.