En vägg med skador och isolering som syns, samt en hammare på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tidigare försök av en tidigare ägare till huset att spackla över den här skada med betong (?? tror jag iaf) har lett till ännu värre frostsprängningar. Teglet var som knäckebröd, och det känns och luktar fuktigt om det när jag nu krafsar bort resterna.

Skadan är ca 200 x 40 cm och ligger kloss mot ett balkonggolv av betong. Det måste ovillkorligen fixas de närmaste dagarna på något sätt.

Vad använder jag?

Betong är tydligen en dålig idé, eller…? Cement, murbruk, putsbruk? På sina håll är det upp till 10 cm djupt, blir det för mycket? Mura upp ett skal av leca?

Utseendet är inte det viktigaste, det går alltid att fixa till. Nu gäller det att snabbt få till någonting så länge sensommarvädret varar.
 
Det bästa är väl att byta de skadade stenarna mot nytt tegel?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Om det vore så enkelt… Har lite sådant tegel kvar men inte mycket.
 
Lär ju bli snyggare att köpa tegel som matchar hyfsat än de andra förslagen med leca osv? 👍
 
Suck… jag som tänkte att man skulle kunna fuska ihop något snabbt och lätt. Men tyvärr har du väl rätt förstås…
 
Jag gissar att de huvudsakliga inte är väggen utan att åtgärda vattnet, annars får du samma problem igen
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag gissar att de huvudsakliga inte är väggen utan att åtgärda vattnet, annars får du samma problem igen
Absolut. Men som det verkar så är det alltså den gamla lagningen, där någon alltså spacklat över med betong, som stängt inne fukten. Antar jag iaf. Teglet rakt ovanför skadan är friskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.