Tog bort innertaket och såg att isoleringen är svart på sina ställen. Det är torrt i alla fall. Kan det vara mögel? Kallvind ovanför där det finns vitmögel som ska saneras och sättas in avfuktare..
 
  • Isoleringsmaterial i vägg, träreglar, mögel eller smutsfläckar, elektriska ledningar, plastskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering i vägg med träreglar och gulaktig glasull, dold elinstallation synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstomme med träreglar, isolering, mögelskador, elektriska ledningar, potentiellt vindsutrymme. Behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Genomskinlig plast, gul fiberglasisolering och träreglar i en väggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som luftföroreningar som har fastnat i soleringen. Luften har passerat där det är mörkt, ju mörkare ju mer luft har passerat.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
S
Exakt sådär ser vår vind ut. Och det är enkelt att spåra de missfärgade områdena till hål i plasten :)
 
Sett liknande isolering många ggr. Troligtvis inte mögel. Däremot en bra exempel på att hus med regelstomme INTE ska andas. Annat än genom ventilationen.
 
Stort tack för alla svar!! När jag kikade närmre är det som ni säger precis där det är hål som det är mörkt 🙏
 
Jag är tveksam om det verkligen bara är damm från luften som satt sig i isoleringen. Tror nog tyvärr att det är mögel.
Oavsett vilket så ska ångspärr vara tät. Det är rätt stora hål och revor på sina ställen (såvida dom inte uppstått vid nedrivningen av taket).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.