Tänkte skriva en liten recension om Atmos 40gse som jag nu har kört med i en månad.
Anl till att att det blev Atmos var egentligen priset.Jag var helt inne på en Baxi men sen skulle den lokala Atmos försäljaren sälja en demo panna och då föll jag för frestelsen att spara några 1000 lappar.

+Lätt att tända.
+ingen inröknkning trots förkort skorsten
+väldigt låga rökgas temp Max 170 grader tack vare Belimo spjället.sällan över 160 utan spjäll
+Pannan är tung 540kg ock känns rejäl i grund konstruktionen
+Belimo spjället styper oftast effekten vid övertändning och puffandet slutar.
+Lätt att sota ca 10 min

-Direktspjället vill gärna fastna när pannan kallnar så man får gå och knacka på handtaget bakom pannan när man ska tända.
-Täckplåtarna känns lite vekt monterade.
-Svårt att få in den ved mängd som anges.Mycket tack vare att ved magasinet är runt så finns inga hörn att pilla in kantiga vedträd.jag får aldrig i mer än 60-70 cm från min vedkärra som är 40cm bred vilket blir ca 130-140 liter från kärran.Men man lär sig kanske att stapla bättre.
-Det finns ingen start knapp utan man får vrida ner rökgas termostaten för att starta pannan. MYCKET DÅLIGT PÅ EN SÅ DYR PANNA

Jag värmer mina 3800 l +600 tektank på ca 1,5-2 ilägg Jag trodde nog att det sista ilägget skulle vara mindre men tack vare att jag inte lyckas pilla in mer ved blir det ibland 2 fulla ilägg.

Det största problemet år att jag inte har lyckats köra med 78 graders termostaten pga luft men jag hoppas att det ska bli bättre när jag eldat ett tag till

Jag är också sugen på att ta bort kulvertslingorna som laddar tek tanken och i stället sätta strypventil på radiator kretsen.
Hur mycket mer kan jag få ut av den stora tanken?
Slingorna är 2 utdragna 28mm 9 mertrs.
 
Hur stort är vedutrymmet? På min Calmar 33 är det 120L men när jag eldar 2 fulla ilägg så går det max åt 100cm på min 40cm breda vedvagn =200L mer har jag inte lyckats få i.

Ang kulvertslingor, vad har du för temperatur i tanken när du behöver elda?
 
Jag har precis proveldat en Atmos 30 SF under några dagar och gör till stor del samma reflektioner som tobbe:

lättkörd, låg rökgastemp, laddomaten gör att pannan kör ut 85-90 gradigt vatten direkt, gedigen konstruktion osv

MEN vedvolymen känns liten (jämfört med min förugn som också är på 100 liter) och klart dåligt att vrida ner rökgastermostaten vid start. Om jag köper en sådan panna kommer jag att sätta in en strömbrytare. Och jag saknade också ett siktglas för att titta på lågan.

Med grova (svarta) kopplingar och laddomaten nära pannan så hade jag inga problem med luft utan allt fungerade direkt.

Men jag insåg också att SF inte är en riktig gengaspanna utan att det brinner ganska mycket i vedkammaren också, med det gäller väl inte GSE.
 
Ved volymen ska vara 170 l och det stämmer säker om man mäter volymen i vedutrymmet. det är den koniska nederdelen och den runda över delen som gör att det är svårt att fulla det helt. Men den utformningen verkar ha sina fördelar för veden har bara hängt sig en gång på en månad och berodde nog på dåligt inlagd ved.
Jag eldar just nu med lite för kort ved ca 40 cm. med 50cm ved kommer 2 a ilägget att minska.En iakttagelse är att många verkar göra en start eldning på 30min eller mer vilket jag inte gör max 10 minuter.Pannan brinner bra redan då och det är bara att fulla på.

GSE pannan verkar funka utmärkt som gengaspanna för det brinner i princip bara i botten på eldstadenDet är inte större problem med övertändning.Men visst det händer.
.Jag kan hålla med om att ett sikt glas hade varit bra även om dom brukar sota igen fort.

Jag brukar elda när tanken är 50 grader uppe och ca 35 i botten.Jag klara 2 till 2,5 dygn på min volym vid ca 7 grader på dagen och runt 0 på natten.150m2 30tals hus med skaplig isolering.Men jag tror att tankvattnet blandar sig lite pga av slingorna.Sen är frågan om det är värt besväret att koppla om. Jag skulle velat klarat något halv dygn till
Är det några risker med att ta vattnet till tek tanken från rören mellan huvud tanken och pannan.
 
I min Atmos har jag slutat med tändbrasor. Det behövs inte. Det gäller bara att se till att lägga två vedträn i bottnen, ett vid varje sida om slitsen i rostret, och sedan ett vedträ som tak över denna smala spalt ovanpå rostret. Taket behövs för att se till att luftkanalen hålls öppen tills brasan har fått upp farten ordentligt. Trillar det ner ett vedträ och täcker slitsen innan det blivit full fart blir det inte alls bar.

Ovanpå denna "konstruktion" lägger jag bara in vedträn, mot vedutrymmets bakre vägg, tills det är fullt. Några sidor tidningspapper framtill vid luckan, och sen tuttar jag på pappret och startar sedan fläkten. Vedluckan har jag öppen på glänt en stund, så jag kan se att pappret inte slocknar. Men direktspjället har jag stängt från början, vilket innebär att alla förbränningsgaser nu genast tvingas genom den smala kanalen mellan vedträna i bottnen. Hastigheten på den förbränningen ger en turbulens och hetta som tänder upp vedträna i bottnen redan innan tidningssidorna har tagit slut. Ofta hör jag det typiska dånet, som jag får när pannan brinner bra, inom 60 sekunder. Då är det bara att stänga vedluckan, för sen sköter det sig självt.

Går jag ut och tittar nu ryker det bara synnerligen svagt, trots att det gått så kort tid sedan tändningen.
 
Hej.
Lånar tråden lite,
Vi funderar på att byta ut våran duo plus compact mot en Atmos 40gse.
Har ni några problem med att veden hänger sig i magasinet på denna panna?
Jag läste i tråden att det inte fanns någon startknapp för fläckten. Hur funkar det? vridet man ned termostaten i stället och hur länge måste man vänta innan man kan vrida upp på rätt nivå igen?
Vill att eldningen skall bli smidigare än i våran nuvarande panna så jag vill gärna veta så mycket som möjligt om den.
Som det är nu måste jag vara eldvakt i 4 timmar varje dag och det tröttnade jag på redan i lumpen...
MVH Johan
 
Japp man vrider ner termostaten tills pannan startar.
Får man bara bra fart på elden med en gång går det rätt fort tills man kan ställa den i driftläge mellan 5-10minuter.Men om man misslyckas så det inte brinner så hårt från början tar det givetvis längre tid.
Jag har mest eldat med ganska grov ved och veden brukar inte hänga sig men det händer kanske någon eller ett par gånger i månaden.Jag tror att det oftast beror på att jag slarvar med inläggningen ibland.
En dålig sak med pannan är att vedvolymen är uträknad med en vedlängd på 57 cm (tror jag det var) så jag som har veden på ca 45 cm (kapad innan pannbytet) får inte in ved i hela volymen vilket ger extra ilägg .Annars är pannan lätt att tända och sota.
Saknar även ett siktglas men man lär sig med tiden hur man ska ställa primär och sekundär luften.Faktum är att dom rekomendationer som står i handboken verkar vara helt ok.
Hur stor tank ska du elda i mot?
 
Tack för ditt svar.
Vi har en 1m3 nu och kommer att kompletera med 750 liter till vid bytet. Jag antar att jag inte kommer att kunna lägga i fullt med blandved men man lär sig hur mycket ved man kan lägga i (får ta det lugnt i början)
Tanken är att lägga i en gång per eldning och att elda två gånger per dag när det är som kallast.
Är det svårt att få rätt inställning på vredet när man vrider upp det igen? eller drar du den bara fullt ut?
Jag ser att du har 3800 + 600 liter, då kanske det är helt tokigt med bara 1750 liter + systemet.
Den mindre pannan på 30 kw har för litet vedutrymme tycker jag (runt 100l har jag för mig) och jag tror inte att det räcker med ett ilägg med den pannan det är därför jag vill ha 40kw.
Jag har en svåger som eldar med ved och har pratat om bergvärme innom ett par år och då får han ju ett par tankar över som vi kanske kan överta för att öka upp litrarna lite.
När du dår vedhängningar som du skrev, stänger pannan av sig då efter en stund om du inte är hemma och petar veden till rätta eller går fläkten i allafall så det brinner ut?
Oj blev många frågor men vill veta så mycket som möjligt innan så man inte blir överraskad senare.
MVH Johan
 
Nej det är inte svårt att hitta rätt läge på rökgas termostaten.Jag brukar ställa den så att pumpen går tills vattnet i pannan är under 78 grader då jag oftast inte eldar upp hela volymen.Jag värmer ca halva tanken med en start brasa på ca 5 bitar och sedan ett fullt ilägg.Lite beroende av hur kallt det är.
Jag har dålig skigtning vid urladdningen av tanken pga slingorna skapa rörelse av vattnet i tanken därför eldar jag inte den full som det är nu.Ska ta bort slingorna till våren.
Det går nog att elda mot 1750 liter om tanken är tom men din andra eldning per dygn när tanken inte är tom bör man nog inte fulla pannan helt full.
Ps min panna är en demo från 2005 .Dom nya ska enligt Atmos ha längre tuber och därmed lite högre verkningsgrad.
 
Kommer att få in pris på flera pannor och så har jag börjat fundera på om det räcker med en 35sf och en tank till på 500L (1500 totalt.) Vill att pannan skall kunna ladda tankarna fulla på ett ilägg (ifrån 40 i toppen och kallarei botten). med fulla tänker jag mig 85 90 grader jämt ut.
Pannan i sig är billigare och enligt en utav rörisarna brukade de välja 35sf istället pågrund av att prisskillnaden inte var motiverad. Men det var ju bara en installatör.
Kommer att få pris på följande pannor, Atomos 35 sf och 40 gse, Calmar v33, effecta lambda, ctc v33 och vedolux (bergvärme ifrån IVt, thermia och ctc på g.)
Alltså värsta beslutsångesten...
MVH Johan
 
Jag förstår om du har beslutsångest .Det är inte lätt att bestämma sig !.Alla pannor har sina för och nackdelar.
Lycka till och skriv gärna vad det blev
 
Hej!
Tänkte fråga hur det går med Atmospannan?
Jag har precis börjat fundera på det här med vedpanna och tycker att Atmos verkar vara bra.
På deras hemsida har de himla bra paketpris men det gäller ju deras "gamla" SF pannor och inte de nya GSE.
Är dessa värda merkostnaden tycker du?
Paketet har dock himla små acktankar. "Måste man" ha så stora tankar som du har?
Stor vattenvolym betyder väl att man behöver större expansionskärl?

Jag har egentligen en milion frågor men dessa är nog inte relevanta att ta upp i den här tråden...
Har nämligen en värmepump som lagt av som uppvärminssystem idag och vill nu byta system till vedpanna...inte lätt! ;)
 
Man "måste" inte ha stora tankar men ett tips från coachen är att det ger mycket bekvämlilghet för pengarna att satsa på stora tankar. Dubbelt så stor tank = hälften så mycket spring i pannrummet. Jag tyckte att jag tog i med 1800 liter men skulle med facit i hand gärna ha tagit den lilla extrakostnaden det inneburit att ha 2000 liter till. Som det är nu så måsta jag elda minst en gång per dygn när det är minusgrade, ibland oftare om det är ordentligt kallt (vilket det som tur är inte är så ofta längre). Dessutom är tankarna lite i minsta laget för pannan. Jag får nätt och jämnt in ett fullt ilägg innnan tankarna är 100 grader rätt igenom....

Ska du byta till vedpanna - Satsa på rejäla tankar, det kommer du att upskatta i längden.
 
Ärligt talat vet jag inte om GSE pannan är värd extra pengarna som den kostar.jag har inte eldat med någon annan atmospanna och kan därför inte ge någon objektiv bedömning.Det jag därimot kan säga är att jag inte tror att att den håller den vedvolym som uppges.Jag har bara mätt lite på en höft och det saknas nog mellan 10-15 liter.
Det är möjligt att denna diff finns på alla Atmos pannor ink SF modellen.Någon som har tex Atmos 40 sf kan kanske kolla på sin panna!
Men pannan brinner bra och är som sagt gedigen och kraftig i sin konstruktion men min volym på totalt 4.4m3 är nog den övre gränsen på volym.Om det är riktigt kallt räcker det nog inte med 2 i lägg för att fylla tanken.
Jag skulle därimot inte vilja ha så mycket mindre tank för nu kan jag elda när jag själv vill.Jag behöver heller inte elda på morgonen som jag hatar. Tanken kan i princip alltid ta imot en panna och jag behöver aldrig vara rädd för kokning om jag inte beter mig väldigt dumt.Skulle tro att pannan kan eldas mot ca 2m3 som minst men då måste tanken vara i princip tom innan man eldar en full panna med start eldning.För att jag skulle varit 100% nöjd skulle pannan varit på ytterligare några liters vedvolym!!
 
Ärligt och bra skrivet av Tobbe! De flesta brukar annars hävda att just deras panna är jordens åttonde underverk.

Jag har kommit fram till samma slutsats, att man lika gärna (dvs hellre då man ser till priset) kan köpa en SF och det tänker jag göra i vår (och skiljas från min kära förugn).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.