M Mellanbarn skrev:
Nu tänker du fel, hade mp fått bestämma hade vi slutat med diesel för länge sedan och lugnt kunnat skratta åt höga dieselpriser utomlands 😇
Japp, vi proler hade suttit i våra hästvagnar och skrattat åt dieselpriserna och elpriserna då sånt inte hade berört oss
 
Historiskt så går priset på olja upp vid högkonjunktur och ner vid lågkonjunktur.
Dem stora motorerna i världsekonomin har alltid varit Väst (Europa&USA) vilka båda ligger i lågkonjuktur.

Så om mönstret följer detta är ingen prisökning att vänta.

Ett alternativt scenario är att man skapar en oljekartell med Ryssland inkluderat och trycker på priserna uppåt. Det skulle dock resultera i en djupare lågkonjunktur med minskad efterfrågan som följd vilket jag är tveksam till att OPEC och Kina är intresserade av.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Var på ett jobbevenemang, där någon som är insatt i asfaltbranschen och därmed även oljebranschen siade om dieselpriset i februari. 50kr litern trodde han.
Dagen efter pratade min fru med en inköpare på jobbet som också trodde på 50kr i februari.
Båda källor borde ha bra koll på marknaden och är som jag ser det oberoende av varandra.
Så vad tror ni? Blir det nästa kris? Är nu förberedda?
Märkliga analyser, om det ens är seriösa analyser? Kanske bara är två vildhjärnor som gissar utan att ha bemödat sig att analysera noga?
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Om det var en generell uppfattning så skulle priserna gå upp redan nu. Alla lager skulle fyllas till bristningsgränsen.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 4 till
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Det var skatteförändringen jag syftade på. Vad priset blir är ju en helt annan sak. Det kan ju ändras så mycket på ett par dagar ändå.
Skatten på bensin sänks med 1,64/litern 2024 och ytterligare 75 öre 2025.
Skatten diesel sänks med 43 öre/litern 2024 och därtill kommer den kraftigt sänkta reduktionsplikten vid årsskiftet vilket i första hand påverkar dieselpriset.

Härutöver pausas den årliga indexuppräkningen av energiskatten (gäller även elskatten).
 
N
D dartan skrev:
Sanningen är att skatten går upp 2024 men inte lika mkt som planerat. Det glömde korv-Ebba att nämna när hon så fint la fram sänkningen:

"De sammanlagda punktskatterna på omärkt diesel (miljöklass 1) för 2024 sänks med 341 kronor per kubikmeter jämfört med den nivå som skulle ha gällt med nuvarande omräkningsregler. I praktiken innebär detta en höjning med 120 kronor jämfört med 2023 års nivå, vilket lämnar en tillräcklig marginal för att inte riskera att underskrida energiskattedirektivets minimiskattenivå."
Bortsett från den tramsiga kommentaren om korv-Ebba har du tagit hänsyn till att reduktionsplikten sänks till 6 % från årsskiftet (är idag 30,5 % för diesel) och att indexeringen av energiskatten är stoppad?
Jag har svårt att se att den utlovade sänkningen på 1,64/liter för bensin (följt av 75 öre/liter 2025) och 43 öre/liter för diesel skulle vara en höjning?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/sankt-skatt-pa-bensin-och-diesel-2024/

Sedan kan man ju fundera på hur priset utvecklats om de rödgröna fortsatt styra? Då hade reduktionsplikten ökat ytterligare och priset på diesel hade säkerligen gått över 30:-/litern med nuvarande utveckling av oljepriset.
Det är inte utan anledning Riksrevisionen dömt ut reduktionsplikten och anser att den är "orealistisk" att genomföra i sin nuvarande form.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 3 till
  • Laddar…
Nej, skatten på Bensin sänks 75öre. Inkluderat moms. Dieseln får en skattehöjning, inte en sänkning.
 
  • Gilla
JockeHX och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
N
D Dilato skrev:
Så är det.
Att KD & SD ljuger när det gäller sänkning av drivmedelspriser är ju ingen överraskning..
[länk]
Tack för inslaget med den alltid lika "opartiske" Johan Zachrisson - Winberg. Undrar om Miljöpartiet betalar halva hans lön?
Sanslöst att han får hålla på som han gör med sina alltid lika vinklade inslag. Inte minst när det gäller kärnkraft.
Vad gäller skatterna läste jag enbart den artikel jag länkade till tidigare. Tydligen bör man läsa propositionerna i sin helhet.
Lärdom dragen.
Vad gäller att ljuga är KD/SD f.ö. inte värre än kaosstyret som rådde innan regeringsskiftet.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Tack för inslaget med den alltid lika "opartiske" Johan Zachrisson - Winberg. Undrar om Miljöpartiet betalar halva hans lön?
Sanslöst att han får hålla på som han gör med sina alltid lika vinklade inslag. Inte minst när det gäller kärnkraft.
Vad gäller skatterna läste jag enbart den artikel jag länkade till tidigare. Tydligen bör man läsa propositionerna i sin helhet.
Lärdom dragen.
Vad gäller att ljuga är KD/SD f.ö. inte värre än kaosstyret som rådde innan regeringsskiftet.
Om vi bortser från vem som presenterar informationen så är den ju ändå sann.

Man kan inte bortse från faktumet att dom ljuger på presskonferensen.

https://carup.se/sankningen-var-en-hojning-arets-mest-korkade-bluff/
 
  • Gilla
andhak2802
  • Laddar…
Jo, visst är de likadana på båda sidor. Det är lite kul att de nu försöker kritisera regeringen för att de ”sänker” skatten och att de inte sänker så mycket som de sagt samtidigt.
 
  • Gilla
  • Haha
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
N
D Dilato skrev:
Om vi bortser från vem som presenterar informationen så är den ju ändå sann.

Man kan inte bortse från faktumet att dom ljuger på presskonferensen.

[länk]
Om det var ett medvetet försök att föra folk bakom ljuset finns inga ursäkter. Riktigt dåligt!

Jag tröstar mig med att jag för egen del bara kör 400 mil om året med en bil som drar 0,5 l bensin per mil.
Dessutom hade det blivit än värre om det förra styret fått fortsätta.

Men som sagt - att försöka vilseleda är inte okej!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Med dieselpris på 50kr/l blir det nog bråttom för många att skaffa el-kärra och vips förlorar en ev. oljekartell sina kunder för evigt.
 
Inte en chans att dieselpriset i februari ligger på 50kr litern vid pump.
Om någon som ville betta, så sätter jag gladerligen emot.
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
blir det nog bråttom för många att skaffa el-kärra
Och El-skatten går upp. staten ( MP ) förlorar skattepengar, för att inte tala om bristen på el som blir. Kan man då ladda sin bil som man vill, eller blir det restriktioner för laddning, frågan är fri, men svaret är inte givet.
 
  • Gilla
Uwe H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.