Hej
Kan det vara ekorre som varit framme och gnagt på fasaden under takfoten?
Ser dock inga spår av dem uppe på kattvinden.
Mvh
Paul K
 
  • Röda panelväggar, träbjälke, skumband eller isolering synlig genom klyfta under bjälke. Hantverksmässigt detaljarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hackspett?
 
  • Gilla
PaulK
  • Laddar…
Klösmärken av fladdermöss,som sökt skydd i springan ?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Hackspett?
Tack för svar!
Ja kan det vara, dock är det långt in ca 2 m under skärmtak
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Klösmärken av fladdermöss,som sökt skydd i springan ?
Tack för synpunkt Ja vi har mycket fladdermöss som swishar omkring på sommarkvällarna, vilket känns trevligt.
Kanske sätta upp några holkar åt dem och järnsko översta fasadbrädan?
:)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Stopp och belägg med att tala om ev fladermöss, dom är fridlysta och får dom fäste i huset är det förbjudet att göra något som motarbetar deras livsförning. Det finns dom som har dom övervintrande på vinden och får inte ta bort dom. Tvärnit på allt.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Stopp och belägg med att tala om ev fladermöss, dom är fridlysta och får dom fäste i huset är det förbjudet att göra något som motarbetar deras livsförning. Det finns dom som har dom övervintrande på vinden och får inte ta bort dom. Tvärnit på allt.
Att spika för och järnsko är inte ok, men att erbjuda dem bättre boplatser, så att de flyttar självmant är OK.
Prova att sätta upp några holkar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S
J jonaserik skrev:
Stopp och belägg med att tala om ev fladermöss, dom är fridlysta och får dom fäste i huset är det förbjudet att göra något som motarbetar deras livsförning. Det finns dom som har dom övervintrande på vinden och får inte ta bort dom. Tvärnit på allt.
Jag har två som bor under varsin lockpanel på landet. Glad för hyresgästerna förstås, de äter ju tusentals mygg, men hade gärna sett att de inte bajsade rakt ner under sina sovplatser, på altan och altanräcke.

Tror dock inte de gör sån åverkan, är det verkligen i linje med hur fladdermöss beter sig?
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Det ser ut typiskt som när gnagare är i farten, men gnagare brukar nöja sig med en passage/hål.

Håller själv på att tilläggsisolera och byta fasad på ett ställe med öppen takfot. Taket består av hängande oljeboard mellan takstolarna med plåt ovanpå. Det gör att det inte går att bygga igen helt mellan vägg och undertak. Där, i mötet mellan vägg och tak, har jag hittat en massa torrt gräs och bös. Det skulle kunna vara gnagare, men de älskar att bo i/under isoleringen på innertaket där det är varmt och gott. Därför är jag helt övertygad om att det är småfåglar som boar där. Jag hittar borester nästan längs hela takfotsspalten, så de breder ut sig på liknande sätt som TS gnag-/hackskador.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det ser ut typiskt som när gnagare är i farten, men gnagare brukar nöja sig med en passage/hål.

Håller själv på att tilläggsisolera och byta fasad på ett ställe med öppen takfot. Taket består av hängande oljeboard mellan takstolarna med plåt ovanpå. Det gör att det inte går att bygga igen helt mellan vägg och undertak. Där, i mötet mellan vägg och tak, har jag hittat en massa torrt gräs och bös. Det skulle kunna vara gnagare, men de älskar att bo i/under isoleringen på innertaket där det är varmt och gott. Därför är jag helt övertygad om att det är småfåglar som boar där. Jag hittar borester nästan längs hela takfotsspalten, så de breder ut sig på liknande sätt som TS gnag-/hackskador.
Hej, fick svaret nu i sommar. Dottern såg en ekorre komma ut ur öppningen med en bit isolering i munnen, springa iväg mot skogen, på väg att bygga på sitt bo någonstans Tack för input
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.