N
Gammal tråd, men nu har jag besked från min KA. Med kolfilterfläkt behövs inte imkanal och det räknas inte heller som imkanal så länge ventilationen bara tar luften från "köksområdet" och inte direkt från köksfläkten.
Så i mitt fall blir det som jag tänkte från början.
 
  • Gilla
Installation och 1 till
  • Laddar…
Det beror ju på vad man menar med Imkanal. Traditionellt var det en vanlig frånlutskanal från köket, när fläktarna sedan kom så anslöts dessa till imkanalen.
Man måste ha en imkanal i den benämningen att det ska finnas frånluft i köket. Däremot är det inte samma brandkrav på kanalen om den inte kopplas till en fläkt.
 
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på vad man menar med Imkanal. Traditionellt var det en vanlig frånlutskanal från köket, när fläktarna sedan kom så anslöts dessa till imkanalen.
Man måste ha en imkanal i den benämningen att det ska finnas frånluft i köket. Däremot är det inte samma brandkrav på kanalen om den inte kopplas till en fläkt.
En sådan kanal kan kallas frånluftskanal, en im-kanal har krav på brandskydd.
 
När slutade imkanaler kallas imkanaler?
 
Aldrig
 
D Daniel 109 skrev:
När slutade imkanaler kallas imkanaler?
Definitionen på imkanaler numera är just att kanalen är kopplad till en sugande spiskåpa i kök. det har väl varit den gällande definitionen i branschen sen rätt lång tid tillbaka.
 
När slutade vanliga frånluftskanaler kallas imkanaler? Att de aldrig gjort det är definitivt fel.
 
D Daniel 109 skrev:
När slutade vanliga frånluftskanaler kallas imkanaler? Att de aldrig gjort det är definitivt fel.
D Daniel 109 skrev:
När slutade vanliga frånluftskanaler kallas imkanaler? Att de aldrig gjort det är definitivt fel.
skulle säga när man har ett aggregat eller en fläkt i systemet. men det är en gissning. mest eftersom man då har uteluft, tilluft, frånluft och avluft. Imkanalen från en spiskåpa är då antingen anslutet till luftbehandlingssystemet eller rätt ut i luften oavsett vart fläkten sitter. Personligen har jag aldrig sagt imkanal om en vanlig frånluft å tänker inte börja med det heller.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.