T TypRätt skrev:
Har du något fall där ett normal skjutbart pooltak har bedömts skapa en ny volym som anses göra att det krävs bygglov?
Finns en dom vill jag minnas där ett pooltak bedömdes som bygglovpliktigt.
Det var dock högt, cirka 1,5 m från omkringliggande mark/vattennivån.
Så de allra flesta pooltakslösningar kräver inte bygglov.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Grannen i vårt kedjehusområde har grävt ut en jättestor rektangulär grop på baksidan av sin tomt, där det normalt finns en relativt liten gräsyta som hör till fastigheten.Gropen slutar kanske en meter från min tomtgräns. På andra sidan är den lika långt från andra grannen.
Nu har han fraktat dit stenkross och armeringsnät för att gjuta en swimmingpool.

Men jag har inte hört av byggnadsnämnden ang grannsynpunkter så jag undrar ifall en pool är bygglovspliktig eller ej?
Om den vore det skulle väl byggnadsnämnden skicka ut grannhörande, eller hur?
Har Du ngt emot pool-bygget? Stör den Dig?
 
  • Gilla
Harald Boye och 4 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
En ovanmarkspool ör nästan uteslutande inte klassad som en fast installerad pool. Och dp ör det varken en pool eller mur dom behöver bygglov. Få får man helt titta pp dom kringliggande åtgärderna. Dom trall plank mm. Sen finns det ju givetvis platsbyggda fasta ovanmarkspooler också. Men det är enligt min mening mindre vanligt.
Jag tänkte på att TS skrev att grannen skulle gjuta en pool och så som det ser ut på bilden så kommer ju en stor del vara ovan jord. Då blir det en mur 😊
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Så är det ju i Sverige, man får inte bestämma över sin egen tomt.
Det är väl visserligen sant för nästan alla länder, i alla fall i Europa och Nordamerika och utgår ifrån att läget är motsvarande i nästan alla länder med en välutvecklad statsapparat. Olika länder har givetvis olika krav och det som är tillåtet i Sverige kanske inte är tillåtet någon annanstans. Men sant är nog att vi tillhör de minst liberala. Tror framförallt att strandskyddet är rätt unikt här.

Personligen tycker jag inte alls att det är fel eller konstigt att man har regler som gör att inte grannar helt plötsligt murar in ens tomt eller att vi får områden som i många andra länder där man känner att gatan blivit en kanal med murar och portar på respektive ställe, man ser taken över som hintar om att det ligger hus innanför men något mer ser man inte av dem. Det jag däremot tycker är underligt är när kommunens "stilpolis" i form av estetiska råd får bestämma vad som får byggas utifrån ren tycke och smak om vad som estitiskt passar in i ett visst område. Specielt ett område som inte har någon homogen sammansättning. Dvs i ett område där alla hus byggdes exakt lika i samma färg på 50talet, förstår jag om man Q-märker och inte vill ha ett stentorn på 4 våningar men i ett villaområde där hus har byggts och rivits i allsköns stil borde det inte vara möjligt för kommunen att ha några åsikter som kommer av rent tyckande. Vill någon bygga ett hus i formen av en svamp, go nuts så länge det kan visas att det håller och inte utgör en fara för boende eller andra. Ren personlig åsikt och förstår om andra tycket att det skulle vara vansinnigt och hellre har en mur som granne än ett svampslott. =)
 
  • Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
E eken86 skrev:
Finns en dom vill jag minnas där ett pooltak bedömdes som bygglovpliktigt.
Det var dock högt, cirka 1,5 m från omkringliggande mark/vattennivån.
Så de allra flesta pooltakslösningar kräver inte bygglov.
Inlägg #19 så har jag klistrat in den domen. (det var 1.6m)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Så är det ju i Sverige, man får inte bestämma över sin egen tomt.

Detta är känt och gillar man det inte får man flytta till nåt annat land och bygga pool där.
Fast det krävs lov i andra länder med. En kompis i spanien fick inte bygga pool för kvoten var uppfylld för det området.
 
T TypRätt skrev:
Det är väl visserligen sant för nästan alla länder, i alla fall i Europa och Nordamerika och utgår ifrån att läget är motsvarande i nästan alla länder med en välutvecklad statsapparat. Olika länder har givetvis olika krav och det som är tillåtet i Sverige kanske inte är tillåtet någon annanstans. Men sant är nog att vi tillhör de minst liberala. Tror framförallt att strandskyddet är rätt unikt här.

Personligen tycker jag inte alls att det är fel eller konstigt att man har regler som gör att inte grannar helt plötsligt murar in ens tomt eller att vi får områden som i många andra länder där man känner att gatan blivit en kanal med murar och portar på respektive ställe, man ser taken över som hintar om att det ligger hus innanför men något mer ser man inte av dem. Det jag däremot tycker är underligt är när kommunens "stilpolis" i form av estetiska råd får bestämma vad som får byggas utifrån ren tycke och smak om vad som estitiskt passar in i ett visst område. Specielt ett område som inte har någon homogen sammansättning. Dvs i ett område där alla hus byggdes exakt lika i samma färg på 50talet, förstår jag om man Q-märker och inte vill ha ett stentorn på 4 våningar men i ett villaområde där hus har byggts och rivits i allsköns stil borde det inte vara möjligt för kommunen att ha några åsikter som kommer av rent tyckande. Vill någon bygga ett hus i formen av en svamp, go nuts så länge det kan visas att det håller och inte utgör en fara för boende eller andra. Ren personlig åsikt och förstår om andra tycket att det skulle vara vansinnigt och hellre har en mur som granne än ett svampslott. =)
Valen du har är:

Flytta till ett land där lagen passar dig bättre.

Engagera dig politiskt och försök ändra lagen.

Jag gissar att det finns länder som är minst lika utvecklade som Sverige där man inte behöver fråga grannen om man får lov att bygga en pool.

Detta med att bli arg för att någon "skvallrat" om att man svartbygger är barnsligt. Är det barn vi pratar om? Det står ju svart på vitt vad som gäller och det är framtaget genom demokrati.

Ta ansvar. Vad är problemet?😡
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
angjo78 angjo78 skrev:
Jag tänkte på att TS skrev att grannen skulle gjuta en pool och så som det ser ut på bilden så kommer ju en stor del vara ovan jord. Då blir det en mur 😊
Jag tror uppriktigt inte grannen har en blekaste aning vad grannen tänkt göra, ner än attd et slutligen kommer hamna en pool där. Om du tittar på fotot så ör det högst osannolikt att kan kommer gjuta en pool. Han har lagt ut lite enkel markduk samt tunnt med makadam i botten. Inget här känns som rimliga förberedelser flr att forma upp och gjuta en pool. Jag kan nästan garantera att det vi ser är en avjämning på vilken han kommer placera en ovanmarkspool. Inte uteslutet att det gjuts en platt i botten. Men blir det mer än så så blir jag förvånad. Tyvärr får vi nog aldrig veta det, då det som oftast när en TS inte får det medhållande som önskas lämnar tråden. Förhoppningsvis är grannen medlem på BH och vi får se slutresultatet i en pool tråd😇.

Edit:
Ligger ju lite armeringsjärn vid sidsn så helt uteslutet att han tänkt gjuta något ör det ju inte. Rätt ambitiös dränering också
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Har Du ngt emot pool-bygget? Stör den Dig?
Jag undrade stillsamt ifall det var bygglov för sådana här åtgärder och ifall grannutlåtande skulle inhämtas. I så fall har det inte skett.

Den här grannen har ägnat sig åt diverse byggnadsändringar sedan han flyttade dit för några år sedan. Det har inneburit att vi inte längre har sikt mot gatan när vi skall köra ut bilen och han har byggt på taket så att allt vi nu ser från vår uteplats är hans tak och himlen rakt upp i stället för skogen som finns åt det hållet mm.
Men som sagt så ville jag veta ifall det var bygglov för en pool, vilket det tydligen inte är.

Varför utgår ni från att jag vill inkalla polisen eller liknande? Det är inte fallet.
 
  • Gilla
  • Ledsen
nissebrun och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Tyvärr får vi nog aldrig veta det
Jag frågade honom igår när han till sist var ute, och det är en pool han bygger.
Och jag frågade faktiskt inte efter "medhåll" utan ifall det var bygglov för en sån här ändring.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Jag undrade stillsamt ifall det var bygglov för sådana här åtgärder och ifall grannutlåtande skulle inhämtas. I så fall har det inte skett.

Den här grannen har ägnat sig åt diverse byggnadsändringar sedan han flyttade dit för några år sedan. Det har inneburit att vi inte längre har sikt mot gatan när vi skall köra ut bilen och han har byggt på taket så att allt vi nu ser från vår uteplats är hans tak och himlen rakt upp i stället för skogen som finns åt det hållet mm.
Men som sagt så ville jag veta ifall det var bygglov för en pool, vilket det tydligen inte är.

Varför utgår ni från att jag vill inkalla polisen eller liknande? Det är inte fallet.
Tråkigt. Är det han byggt tidigare korrekt eller svartbyggen?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Grannen i vårt kedjehusområde har grävt ut en jättestor rektangulär grop på baksidan av sin tomt, där det normalt finns en relativt liten gräsyta som hör till fastigheten.Gropen slutar kanske en meter från min tomtgräns. På andra sidan är den lika långt från andra grannen.
Nu har han fraktat dit stenkross och armeringsnät för att gjuta en swimmingpool.

Men jag har inte hört av byggnadsnämnden ang grannsynpunkter så jag undrar ifall en pool är bygglovspliktig eller ej?
Om den vore det skulle väl byggnadsnämnden skicka ut grannhörande, eller hur?
Varför inte bygga en egen pool, så slipper du vara avundsjuk på grannen..
 
  • Gilla
  • Arg
Erik Salhammar och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Valen du har är:

Flytta till ett land där lagen passar dig bättre.

Engagera dig politiskt och försök ändra lagen.

Jag gissar att det finns länder som är minst lika utvecklade som Sverige där man inte behöver fråga grannen om man får lov att bygga en pool.

Detta med att bli arg för att någon "skvallrat" om att man svartbygger är barnsligt. Är det barn vi pratar om? Det står ju svart på vitt vad som gäller och det är framtaget genom demokrati.

Ta ansvar. Vad är problemet?😡
Är inte riktigt med på vad i mitt inlägg du citerade som du svarar på, det jag främst menade som citat på ditt tidigare inlägg var att det nog inte är så många andra länder värda att flytta till där man får göra precis hur man vill. Finns säkert flertalet där ju stödmur står fritt att bygga så att just den specifika konstruktionen i TS fall är OK men då har du andra regler för andra saker istället.

Ok för att faktiskt påtala något konkret så behöver man inte grannens medgivande (eller bygglov) för att bygga en pool i Sverige. Du kan bygga den rakt upp till tomtgränsen om du så vill förutsatt att du inte nämnvärt behöver ändra markhöjden runtomkring. I TS fall är det just det faktum av att poolen byggs i en sluttning som gör att beroende på konstruktionen kommer det krävas marklov alt bygglov. Efter som bygglov enligt de flesta detaljplaner ställer krav på granehörande vid avstånd mindre än 4.5m till tomtgräns så kan det vid bygglov vara så att kommunen ger avslag på konstruktionen därför att den är olämpligt placerad, dvs TS slipper en pool och eventuell poolpump som väsnas direkt vid sin uteplats. Alt så kan TS godkänna den men kräva att pumpen är placerad mitt på grannens tomt och inte i utkant vilket nu kanske blir fallet.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Har Du ngt emot pool-bygget? Stör den Dig?
Aja baja, så får man inte fråga. Det är inte okej att ifrågasätta TS intentioner på det här forumet. Jag har gjort det misstaget.
 
  • Haha
  • Gilla
santos och 7 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Jag frågade honom igår när han till sist var ute, och det är en pool han bygger.
Och jag frågade faktiskt inte efter "medhåll" utan ifall det var bygglov för en sån här ändring.
Jag ber uppriktigt om ursäkt för den kommentaren. Vet inte varför jag fick för mig att tråfeb varit igång längre. Troligen pga många snabba svar. Har själv ifrågasatt i andra trådar när orimligt snabb repons förväntas av ivriga folk😇

Dock är jag med flera väldigt nyfikna på skälet till din fråga. Är du bara nyfiken på vad som gäller. Eller har du faktiskt något emot poolbygget och då söker stöd för att få till en sanktion.

Som många skrivit så krävs i nornalfallet inget bygglov, detta bekräftas av boverket. Dock kan omständigheterna runt omkring avgöra. I grannens fall kan utförandet på den del som hamnar ovan mark möjligen vara ett sådant. Beroende på hur den göras. Men inte ens då ör det självklart. Detta då pool i sig inte är upptaget som bygglovspliktig åtgärd. Utan allt handlar om han gör något med marken som kräver lov av något slag. Grop i marken räknad inte dit. Marklov krävs som nämns om man avsevärt ändrar markens höjdläge. Jag har mycket svårt att se att det räknas för en lokal mindre yta. Utan avser sannolikt när man tex höjer eller sänker en tomt, vilket då förändrar markförutsättningarna för tex höjdutsättnibgar etc. Annars får vi snart problem med att skap en trädgårdskompost, och sen dessutom grövs ur fen ugen.
Dessa detaljer finns dock medlemmar som är betydligt bättre pålästa.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.