C cpalm skrev:
Du måste ju inte stå ut med det. Alternativet är ju att justera karmen så att den inte kärvar. Men kanske onödigt jobb om det bara händer i extremfall. Det avgör du själv.

Rörelsen är bara ett par millimeter, inget du ser med blotta ögat.
Hur justerar jag karmen?
 
C
D Delar skrev:
Hur justerar jag karmen?
I bästa fall är karmen monterad med någon sorts karmskruv, som gör det möjligt att efterjustera karmen. Finns lite olika system. Gemensamt är att du har någon sorts plast- eller träpluppar som döljer skruven.

I värsta fall är karmen kilad mot väggen och då måste fodret bort och kilarna justeras.

Innan man ger sig på detta försäkrar man sig om att det inte är något annat fel med t.ex. gångjärnen som andra nämner ovan. Och så hoppas man på att det går att justera utan åverkan på ytskikt.
 
C cpalm skrev:
I bästa fall är karmen monterad med någon sorts karmskruv, som gör det möjligt att efterjustera karmen. Finns lite olika system. Gemensamt är att du har någon sorts plast- eller träpluppar som döljer skruven.

I värsta fall är karmen kilad mot väggen och då måste fodret bort och kilarna justeras.

Innan man ger sig på detta försäkrar man sig om att det inte är något annat fel med t.ex. gångjärnen som andra nämner ovan. Och så hoppas man på att det går att justera utan åverkan på ytskikt.
Det finns två eller tre hål i karmen med plastplugg och jag antar att det är karmskruvar?


Det är inte fel på gångjärnen.
 
C
D Delar skrev:
Det finns två eller tre hål i karmen med plastplugg och jag antar att det är karmskruvar?
Jepp. Pillra bort en plugg och se vad du har för typ av skruv där innanför. En bild underlättar skulle jag tro.
 
C cpalm skrev:
Jepp. Pillra bort en plugg och se vad du har för typ av skruv där innanför. En bild underlättar skulle jag tro.
Räcker det inte med stor skruvmejsel?
 
C
D Delar skrev:
Räcker det inte med stor skruvmejsel?
Beror på. Oftast behöver man en speciell nyckel.
 
C cpalm skrev:
Beror på. Oftast behöver man en speciell nyckel.
Kan du länka till en sån nyckel?
 
D Delar skrev:
Eller är det så att det bara är här på forumet som det går skröna om svällda dörrar? På jobbet har vi trädörrar, inga svällda dock. Var du än går på toaletter kommer du finna trädörrar och jag har aldrig sett svällda dörrar. Men vi säger som ni säger, är det något man ska liksom ta in varje år och säga, det är fuktigt i år så vi får stå ut med svällda dörrar som inte går att stänga igen om du inte tar med krafttag och drar dörren.
Det är såklart ingen skröna, trä sväller när det utsätts för fukt. Tur är väl det, annars skulle vikingarna drunknat innan de hann fram. För att inte tala om hur mycket öl och whiskey som skulle gå förlorad i läckande tunnor.

Mäter man springan mellan karm och dörr på en trädörr mitt i vintern med ett bladmått, så törs jag svära pä att det är mindre springa på sensommaren. Sen ska det finnas marginal så dörren går fint ändå.

Sen är det som sagt inte säkert att det är det problemet du har. Som jag skrev kan det beror på att de hängt sig. Du behöver titta om det är en jämn glipa runt om dörren.

Jag har själv varit med om att dörrar inte ens går att stänga efter att karm och dörr sugit fukt. Då var det ett läckande rör bakom en vägghängd toalett som var boven. Dörren går fint att stänga nu när det är torrt och jag har inte justerat den bara åtgärdat det egentliga problemet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Väldigt vanligt att dörrar och fönster påverkas beroende av årstid.
Så karm, gångjärn ellet själva dörren kan få åtgärdas, allt beroende av material i dörren.
Du kan se liknande även vid gerade lister och golv där golv ska läggas med distans mot väggar eller andra fasta föremål. Exempelvis kan en tung bokhylla som låser ett flytande golv få golvet att gå isär i skarv eller lyfta det uppåt så det sviktar.
Så inget nytt med material som förändras beroende av luftfuktighet.
 
C cpalm skrev:
Här är ett exempel på en av de vanligaste, men det är tyvärr olika nycklar till olika system.
[länk]
Så ser det ut.
 
  • Vit dörrkarm med en synlig skruv, svagt reflekterande ytor, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G g.kraft skrev:
Det är såklart ingen skröna, trä sväller när det utsätts för fukt. Tur är väl det, annars skulle vikingarna drunknat innan de hann fram. För att inte tala om hur mycket öl och whiskey som skulle gå förlorad i läckande tunnor.

Mäter man springan mellan karm och dörr på en trädörr mitt i vintern med ett bladmått, så törs jag svära pä att det är mindre springa på sensommaren. Sen ska det finnas marginal så dörren går fint ändå.

Sen är det som sagt inte säkert att det är det problemet du har. Som jag skrev kan det beror på att de hängt sig. Du behöver titta om det är en jämn glipa runt om dörren.

Jag har själv varit med om att dörrar inte ens går att stänga efter att karm och dörr sugit fukt. Då var det ett läckande rör bakom en vägghängd toalett som var boven. Dörren går fint att stänga nu när det är torrt och jag har inte justerat den bara åtgärdat det egentliga problemet.
Jag har tittat på om skruvarna sitter löst eller om dörren hänger snett eller vad det kan vara andra faktorer men ingen skrot sitter löst. Två dörrar tar i hårt, jag gissar på att det är 4 mm.
 
Denna sommaren har varit unik i vårat fall med förhöjd fuktkvot jämfört med tidigare sommrar.
Extremt hög rf. Dörrar, grindar som svällt mer än normalt. Mer än normal relativ fuktighet i källare än tidigare år. Har använt avfuktare mer än tidigare år.
 
D Delar skrev:
Så ser det ut.
Du får ta bort resterna av pluggen som sitter runt kanten på hålet.

Men troligen är det "vanlig" skruv i hålet samt kilar mellan karm & vägg (regel).
Skruven är väldigt långt ut (nära dörrbladet) för att det ska vara karmhylsa.
Men det kan eventuellt vara fel typ av skruv så att skruven är på kantan av karmhylsan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.