harry73
Var på ett jobbevenemang, där någon som är insatt i asfaltbranschen och därmed även oljebranschen siade om dieselpriset i februari. 50kr litern trodde han.
Dagen efter pratade min fru med en inköpare på jobbet som också trodde på 50kr i februari.
Båda källor borde ha bra koll på marknaden och är som jag ser det oberoende av varandra.
Så vad tror ni? Blir det nästa kris? Är nu förberedda?
 
Har svårt att tro det, vad ska driva upp priset? 30kr litern kan vara rimligt att tro men med 50kr litern tror jag inte
 
harry73
Saudi arabien och Ryssland.
Själv har jag också svårt att tro det.
Jag tror att nu med världsläget vi har iaf, kan i princip allt hända, men går dieselpriset till 50kr har vi så många andra problem,att dieselpriset är det lilla.
Men det skulle ju inte göra saken bättre
 
Det är lugnt, regeringen ska sänka priset.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Fideliox och 11 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är lugnt, regeringen ska sänka priset.
Ja jävla tur vi inte har MP som drar i snörena för de hade ju höjt skatterna till 60kr, för vad spelar det för roll om det kostar 50 eller 60kr/litern 🤷‍♂️
 
  • Gilla
Anders.o93 och 3 till
  • Laddar…
harry73
Tja, bränslepriser på dessa nivåer går inte längre att fixa med skattesänkning
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Hoppas bli ensam i vänsterfilen då.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är lugnt, regeringen ska sänka priset.
Jo vad kan den svenska regeringen göra om Saudi Arabien föredrar östern, Kina, Ryssland och Brics?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är lugnt, regeringen ska sänka priset.
Hur var det nu, 75öre ner på bensinen och lite upp på dieseln.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur var det nu, 75öre ner på bensinen och lite upp på dieseln.
Det kan ingen säga i Sverige eftersom vi inte styr över Saudi mer än att statskassan sänker sina inkomster.
Saudi kan mycket väl höja priset mer än skattesänkningen via OPEC...
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Det var skatteförändringen jag syftade på. Vad priset blir är ju en helt annan sak. Det kan ju ändras så mycket på ett par dagar ändå.
 
Sanningen är att skatten går upp 2024 men inte lika mkt som planerat. Det glömde korv-Ebba att nämna när hon så fint la fram sänkningen:

"De sammanlagda punktskatterna på omärkt diesel (miljöklass 1) för 2024 sänks med 341 kronor per kubikmeter jämfört med den nivå som skulle ha gällt med nuvarande omräkningsregler. I praktiken innebär detta en höjning med 120 kronor jämfört med 2023 års nivå, vilket lämnar en tillräcklig marginal för att inte riskera att underskrida energiskattedirektivets minimiskattenivå."
 
  • Wow
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Jag som ju är intresserad av storpolitik räknar med stigande priser på grund av värdsläget. Hur mycket de stiger får vi se.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Ja jävla tur vi inte har MP som drar i snörena för de hade ju höjt skatterna till 60kr, för vad spelar det för roll om det kostar 50 eller 60kr/litern 🤷‍♂️
Nu tänker du fel, hade mp fått bestämma hade vi slutat med diesel för länge sedan och lugnt kunnat skratta åt höga dieselpriser utomlands 😇
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.