Gamla skohorn i metall på en värmepanna i ett rörigt verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på smutsig betongyta med cirkulära hål och metallöglor, industriell eller konstruktionsestetik, gråa toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har haft ny sotare i dag. Han lämnade två spiraler på pannan och när jag tog bort luckan för att sätta tillbaka ser jag en tredje som sticker upp. Rören osotade.
Har aldrig varit med om att de lämnat så här.
Får de göra så?
 
Får? De får sota pannan. Här verkar han väl ha glömt bort att sota klart.
Testa plocka upp telefonen och ringa och prata med honom, kanske fick han akut åka och göra något annat viktigare.
 
Nu vet jag inte hur det fungerar överallt men ska de sota pannan då? De sotar väl skorstenen? En panna behöver sotas betydligt oftare än normala sotarbesök iallafall. Ser ut att vara en hel del beläggningar där.....
 
  • Gilla
Vetallt
  • Laddar…
Hej, hos oss varierar det lite med dagsformen, någon av sotarna drar tuberna men de flesta avslutar i rökgången. Pannan och dess tuber sotas mycket oftare än skorstenen som tidigare sagts, förra pannan som inte hade automatsotning drog vi var 40:e drifttimme och vår nya var 500:e. Men dom ska ju hursomhelst inte avsluta mitt i jobbet som dom gjort hos TS.
 
Det kanske mer är en hint om att du bör nog rengöra pannan............Sätts de tillbaks bara så kanske nån fortsätter att elda bara trots tjocka beläggningar..........
 
C cotillion skrev:
Får? De får sota pannan. Här verkar han väl ha glömt bort att sota klart.
Testa plocka upp telefonen och ringa och prata med honom, kanske fick han akut åka och göra något annat viktigare.
Tnkte om de får lämna spiraler på pannan , sätta tillbaka luckan och anse sig vara klar.
 
S Stefan1972 skrev:
Det kanske mer är en hint om att du bör nog rengöra pannan............Sätts de tillbaks bara så kanske nån fortsätter att elda bara trots tjocka beläggningar..........
Företaget skickade tillbaka honom. Hans förklaring” Det blir bättre drag utan spiraler”..
 
Visst kan man ibland skippa nån spiral men det får man ju hålla koll på med rökgastemp ut från pannan. Är väl inte deras sak att avgöra direkt, Men med det sagt ska det ju sägas att många gånger så lönar det sig att minska på dem lite men det är som sagt olika.
 
Har du inte problem med kondens i skorstenen så bör du låta alla spiraler vara kvar då dessa bromsar upp rökgaserna och ökar verkningsgraden i pannan, mao utan spiraler så eldar du för kråkorna. Man kan om man har problem med kondens i skorstenen även kapa spiralerna en aning för att öka rökgastempen. Men utifrån bilderna har dessa inte sotats i den omfattning som manualen föreskriver, ser riktigt sotigt ut. En hint - detta åligger pannskötaren. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.