A
Håller på o uppdaterar mitt uråldriga badrum med ett nytt handfat.
Trodde dessa endast skulle vara att skruva bort men så verkar inte fallet.
Varken för hand eller med maskin. Några tips? Lär ju bli bra fula hål så skulle helst vilja att någon kapade av dom så man får plats med handfatet…🤔
 
  • Handfat ovanpå badrumsskåp, bredvid badkar, vita kakelväggar, bruna klinkergolv, VVS-produkter på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig toalettpappershållare, vit kakelvägg, sanitär inredning, behov av rengöring eller byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet badrumshörn med kakel, behov av rengöring och underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Det finns skruvar under all färg. Peta bort färgen så kan du skruva ut dom :)
 
A
Mats-S Mats-S skrev:
Det finns skruvar under all färg. Peta bort färgen så kan du skruva ut dom :)
Vi har försökt (på andra sidan än bilden), färgen är borta men skruven är helt förstörd så borren får inte grepp 😟
 
Mats-S
A annaww skrev:
Vi har försökt (på andra sidan än bilden), färgen är borta men skruven är helt förstörd så borren får inte grepp 😟
Att försöka med maskinell skruvdragare är kört, glöm det ;-)

Finns speciella skruvmejslar som man slår på så att dom vrider sig, kallas slagskruvmejslar, typ den här:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...skruvmejselsatser/slagskruvmejselsats-013439/

Men rensa spåret i skruven extremt noggrant innan ni försöker lossa skruven.
 
A
Mats-S Mats-S skrev:
Finns speciella skruvmejslar som man slår på så att dom vrider sig, kallas slagskruvmejslar, typ den här:
[länk]
Tack för länk! Försöker med denna 😃
 
Mats-S
A annaww skrev:
Tack för länk! Försöker med denna 😃
Men försök med en manuell skruvmejsel först, och slå med känsla så att ni inte spräcker kaklet ...
 
A
Mats-S Mats-S skrev:
Men försök med en manuell skruvmejsel först, och slå med känsla så att ni inte spräcker kaklet ...
Vi har försökt för kung o fosterland, sambon har en riktig bygg skruvdragare eftersom han är byggare själv men det går inte att få grepp om den… man kan inte sågs ner den med en bågfil/såg för metall?
 
Skulle nog aldrig få för mig att använda slagskruvmejseln på en kaklad vägg.
Viktigt att skrapa rent spåret för mejseln och använda rätt storlek. Funkar inte det så borra bort huvudet och försök med en tång istället.
 
Mats-S
A annaww skrev:
man kan inte sågs ner den med en bågfil/såg för metall
Möjligen kanske ni kan borra ut skruven, dvs ni borrar i centrum av skruvhuvudet så att det förstörs och därmed kan ni få loss konsolen, och efter det ta bort det som återstår av skruven.
 
  • Gilla
annaww
  • Laddar…
A
raveper raveper skrev:
Skulle nog aldrig få för mig att använda slagskruvmejseln på en kaklad vägg.
Viktigt att skrapa rent spåret för mejseln och använda rätt storlek. Funkar inte det så borra bort huvudet och försök med en tång istället.
Huvudet får vi inte alls grepp om, vi skulle kunna gå upp en stl i bits, får kolla på det men skiten har suttit där sen 60-70 talet. Helt orimligt hårt sitter den
 
Mats-S
A annaww skrev:
Huvudet får vi inte alls grepp om, vi skulle kunna gå upp en stl i bits
Som jag skrev tidigare, glöm bits och maskinskruvdragare. enda chansen att skruva ur den är med manuell skruvmejsel, pressa allt vad ni orkar och samtidigt vrid skruvmejseln mha en skiftnyckel, en person pressar och en vrider skiftnyckeln :)
 
  • Gilla
annaww
  • Laddar…
A
Mats-S Mats-S skrev:
Som jag skrev tidigare, glöm bits och maskinskruvdragare. enda chansen att skruva ur den är med manuell skruvmejsel, pressa allt vad ni orkar och samtidigt vrid skruvmejseln mha en skiftnyckel, en person pressar och en vrider skiftnyckeln :)
Smart, tack! ☺️
 
Mats-S
A annaww skrev:
Smart, tack! ☺️
Och spåret måste vara ABSOLUT HELT RENT innan ni kör, använd en skruvmejsel och slå den med en hammare genom hela spåret så att ALL färg försvinner. Och slå även in skruvmejseln i spåret innan ni börjar vrida.
 
A
Mats-S Mats-S skrev:
Och spåret måste vara ABSOLUT HELT RENT innan ni kör, använd en skruvmejsel och slå den med en hammare genom hela spåret så att ALL färg försvinner. Och slå även in skruvmejseln i spåret innan ni börjar vrida.
Tack! Hoppas jag slipper återkomma imorn med att det inte funka…😌
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Det är bara 6 minuter kvar tills dess..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.