Hej, vi har köpt en tomt utanför detaljplanerat område och enligt kommunen behöver vi ha ett minireningsverk.

Vi letar efter ett minireningsverk för ett hushåll på 5 personer utan slamtömning och serviceavtal. Det ska vara driftsäkert och lättskött.

Är det någon som har erfarenhet av modellen AS-MONOcomp 8 från New Asio? Har ni annars tips på något annat vettigt alternativ?
 
Välkommen till Byggahus!
Har du kikat på Alnarp Cleanwater Technology?
 
F fribygg skrev:
Välkommen till Byggahus!
Har du kikat på Alnarp Cleanwater Technology?
Hej, ja det var det första vi kikade på men tyvärr skulle den lösningen bli för dyr med alla omkostnader som tillkom för att få det på plats.
 
Har ni kollat så att inte kommunen kräver ett serviceavtal, samt vilka skyddsnivåer pratar vi om?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vad skall renas - både svartvatten och DBT?

Finns det svartvatten rening som inte kräver slamtömning? Eller DBT för den delen?

Ett DBT-på-burk reningsverk slamtöms. Jag har ett sådant och jag har inget serviceavtal för det. Det beror på att det är ett helt passivt system utan flock eller pumpar. Det är ett Conclean Argo. Dock kräver kommunen att få slamtömma det. Med service avtal antar jag att man menar ett avtal med leverantören av reningsprodukterna, inte kommunen.

En fast tank för svartvatten - töms. :) En sån har jag också. Helt passiv såklart - inga service avtal.

Jag har alltså 2 skilda avloppssystem - ett för DBT och ett för svartvatten. Det kommer ut två rör ur huset och två st "burkar" är nedgrävda.

Men att bygga ett privat reningsverk för kombinerad rening av DBT och SV utan slamtömning undrar jag om det kan bli godkänt? Men, det är lite olika i olika kommuner beroende på hur känslig natur man befinner sig i verkar det som.

//
 
T therese vestin skrev:
Hej, ja det var det första vi kikade på men tyvärr skulle den lösningen bli för dyr med alla omkostnader som tillkom för att få det på plats.
Ja det är rätt intressant att de kräver en hjullastare med långgafflar för att kunna lasta av 'burkarna' från lastbilen men att de kan hantera dem med grävaren senare, man får hoppas att fler än jag uppmärksammar detta och klagar hos företaget så att de kan förbättra sitt sätt att frakta delarna.
 
Antar att det är som med de verk vi installerar, Ecobox, kommer på storpall och lyfts av med gafflar, sedan öppnar vi dem, lyfter ur den tunga säcken för fosforrening och sedan är den lätt hanterbar med lyftöglor.
Efter att verket satts på plats återmonteras säcken, allt kopplas in och ihop och sedan är det klart, plättlätt.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Antar att det är som med de verk vi installerar, Ecobox, kommer på storpall och lyfts av med gafflar, sedan öppnar vi dem, lyfter ur den tunga säcken för fosforrening och sedan är den lätt hanterbar med lyftöglor.
Efter att verket satts på plats återmonteras säcken, allt kopplas in och ihop och sedan är det klart, plättlätt.
ACT har ingen tung, dyr polonitesäck utan borde kunna lastas av med grävaren eller lastbilskran.
 
Lite sent, men kolla Asio Minicomp, ingen slamtömning och tekniskt rent vatten ut som inte behöver infiltrering!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.