Jag står i kvalet att slå till på Skånska Byggvarors vikdörrar Natur till en 15kvm friggebod. Jag var inne på två st separata vikdörrar på vardera 127,5 cm med en stående regel i mitten - så att totalbredden blir ca 3 meter.

Men nu inser jag att skjutdörrarna bara går att öppna från insidan... Eftersom detta ska vara enda dörrar in i friggeboden måste jag kunna öppna från utsidan. När jag läser manualen verkar det som att man ska borra hålet själv för låscylindern/handtaget. Är det något som testat att borra detta från utsidan istället?
 
Jag beställde och monterade Natur V vikdörrar i somras och är (än så länge) supernöjd med dem!
Men som du säger så är handtaget ämnat att ha på insidan, kommer inte riktigt ihåg hur låscylindern/konstruktionen såg ut ifall det går att göra om till utsidan.

Låt mig kolla på detta under kvällen så återkommer jag.
 
Tack på förhand säger jag då!
 
Svårt att ge dig ett konkret svar, men det borde gå att borra från utsidan istället.
Jag vet dock inte hur det blir om du har aluminium-beklädnaden på utsidan som jag har, för då kanske det blir för långt avstånd?

SKBV har bra support, ta o fråga dem - posta gärna svaret här, för jag är oxå byfiken.
 
ok, tack för att du kollade! Jag tänkte beställa träversionen, så det kanske underlättar. Och jag har kollat med SKBV. Dom säger att flera kunder har borrat låset från utsidan, men att dom inte tar något ansvar för hur det fungerar. Kanske behöver man vara nogare med tätningar (silicon) så inte regnvatten smyger in den vägen eftersom det blir ett mer utsatt läge.
 
F
Är ni fortfarande nöjda med Natur V? Har det som uterum och tycker vikdörrarna är väldigt dåliga de gråa gångjärnen är klena och börjs väldigt lätt. Fått skruva av och böja dem rätt med skruvstäd flera gånger.
 
S
F Fideliox skrev:
Är ni fortfarande nöjda med Natur V? Har det som uterum och tycker vikdörrarna är väldigt dåliga de gråa gångjärnen är klena och börjs väldigt lätt. Fått skruva av och böja dem rätt med skruvstäd flera gånger.
Hej! Dörrarna i sig håller bra efter 14 år, så även tätningarna. Gångjärnen är under all kritik. Upptäckte en stor glipa mellan två dörrar. Det berodde på att det mittre gångjärnet rostat fast helt och metallen böjdes när man öppnade partiet. Skruvade loss alla mittre gångjärn och rensade dem från rost. De har inget skydd från vatten och rost så de behöver smörjas med ett vidhäftande fett som inte fryser fast om partiet behöver öppnas till vintern. Jag fick montera den del som inte pinnen är monterad vid, i ett skruvstäd och knacka fästplåten så den blev rak. Den hade böjt sig ungefär 45 grader. Att använda ett helt gångjärn som mall var värdefullt.

Hur de övre och nedre gångjärnen är vet jag inte än. De sitter monterade tillsammans med Upphängningen för dörrarna och är lite bökigare att lossa. Får bli när tid ges…

Dörrhandtagen är nog vikpartiernas svagaste konstruktion. De har gått sönder många gånger genom åren och finns inte som reservdel. Jag skrev nyss en ny tråd med efterlysning av liknande handtag då vanliga altandörrshandtag bygger för mycket så dörrarna ej kan vikas samman helt.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
S Snurrpan skrev:
Hej! Dörrarna i sig håller bra efter 14 år, så även tätningarna. Gångjärnen är under all kritik. Upptäckte en stor glipa mellan två dörrar. Det berodde på att det mittre gångjärnet rostat fast helt och metallen böjdes när man öppnade partiet. Skruvade loss alla mittre gångjärn och rensade dem från rost. De har inget skydd från vatten och rost så de behöver smörjas med ett vidhäftande fett som inte fryser fast om partiet behöver öppnas till vintern. Jag fick montera den del som inte pinnen är monterad vid, i ett skruvstäd och knacka fästplåten så den blev rak. Den hade böjt sig ungefär 45 grader. Att använda ett helt gångjärn som mall var värdefullt.

Hur de övre och nedre gångjärnen är vet jag inte än. De sitter monterade tillsammans med Upphängningen för dörrarna och är lite bökigare att lossa. Får bli när tid ges…

Dörrhandtagen är nog vikpartiernas svagaste konstruktion. De har gått sönder många gånger genom åren och finns inte som reservdel. Jag skrev nyss en ny tråd med efterlysning av liknande handtag då vanliga altandörrshandtag bygger för mycket så dörrarna ej kan vikas samman helt.
Håller med om både gängjärn och handtagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.