Suck.. Har precis upptäckt fukt i källare då jag tog bort heltäckningsmattan.
Har ringat in området jag tycker det ser ut att vara fukt som trängt igenom . Hur allvarligt är det här, dränering var gjort några år innan husköp 2019. Vad är mitt smartaste nästa drag?
 
  • Ett ensamt ägg på golvet, mot mörk vägg, röd markering runtomkring. Smuts eller skador syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljusägg i mörkt hörn, smutsiga gråa och mörkgrå väggar, nedsmutsad golv, slitna fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gammalt är huset? Konstruktion? Hur ser det ut på utsidan väggen? Stuprör ansluter till markrör eller släpps vattnet ut på marken?
 
  • Gilla
Maddemeck
  • Laddar…
Har du ett stuprör utanför den hörnan så hade jag skickat ner en inspektions kamera för att se om någon koppling på markavloppsrören har släppt
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Oh Ja precis det är anslutet till markrör tror jag, ser ut såhär
 
  • Ett avloppsrör längs en trävägg och betongvägg på natten. Gräs syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja men eller hur, tyckte det såg annorlunda ut! Tack för detta. 🙌🙌
 
Tillsvidare skulle jag koppla loss röret och sätta dit en slang eller liknande för att leda bort vattnet så det iaf inte blir värre, tills en mer permanent lösning är på plats. Inspektion får ju sedan avgöra vidare steg
 
  • Lång grön plastslang med vatten, utomhus vid hörn av vit byggnad, grå himmel, gräs och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jockebyggab och 5 till
  • Laddar…
Maddemeck Maddemeck skrev:
Suck.. Har precis upptäckt fukt i källare då jag tog bort heltäckningsmattan.
Har ringat in området jag tycker det ser ut att vara fukt som trängt igenom . Hur allvarligt är det här, dränering var gjort några år innan husköp 2019. Vad är mitt smartaste nästa drag?
Först ska du lugna dig. Detta är inget speciellt nytt. Jag antar att du är ny i husbrachen och ny i hus med källare?
Det du ser är lite fuktinträngning i en källare. Det är helt normalt. Du ska inte inreda källaren till bostadsmiljö.
Om du störs av det estetiska utseende ska du första knacka bort allt löst puts, färg, mm. Ge det några veckor at se om det efterfuktar.
Bäst är såklart att göra om dräneringen på den väggen. Alternativet är att acceptera läget och använda utrymmet till teknik-bod för värmepump, extra frys mm.
 
  • Gilla
FDT och 4 till
  • Laddar…
Härligt med kunnigt folk! hjärtligt tack
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Tillsvidare skulle jag koppla loss röret och sätta dit en slang eller liknande för att leda bort vattnet så det iaf inte blir värre, tills en mer permanent lösning är på plats. Inspektion får ju sedan avgöra vidare steg
Tack🙌🙌🙌🙌 100%
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Först ska du lugna dig. Detta är inget speciellt nytt. Jag antar att du är ny i husbrachen och ny i hus med källare?
Det du ser är lite fuktinträngning i en källare. Det är helt normalt. Du ska inte inreda källaren till bostadsmiljö.
Om du störs av det estetiska utseende ska du första knacka bort allt löst puts, färg, mm. Ge det några veckor at se om det efterfuktar.
Bäst är såklart att göra om dräneringen på den väggen. Alternativet är att acceptera läget och använda utrymmet till teknik-bod för värmepump, extra frys mm.
Jag håller med om att källare ofta blir lite fuktiga, men med sådär tydlig och lokal genomträngning är det ändå värt att kolla upp stuprörets funktion innan man accepterar läget som ”normalt” 🙂 Samtidigt kan man se till att marken sluttar bort från huset så att vatten inte rinner in mot grunden.

Man kan även kolla om det finns spolbrunn för dräneringen. Dränering som är gjord på denna sida om millennieskiftet borde inte vara ”slut” än.
 
  • Gilla
Pyka och 3 till
  • Laddar…
namnbyte
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Tillsvidare skulle jag koppla loss röret och sätta dit en slang eller liknande för att leda bort vattnet så det iaf inte blir värre, tills en mer permanent lösning är på plats. Inspektion får ju sedan avgöra vidare steg
Vi har kört på de där, de är i vårt tycke skitdåliga och blåser mest bara runt och/eller prasslar något ohyggligt. Rekommenderar istället lite passbitar/övergång och 75mm avloppsrör från valfri lågprisbygg. Den dimensionen stod pall när Hans svepte förbi
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Vi har kört på de där, de är i vårt tycke skitdåliga och blåser mest bara runt och/eller prasslar något ohyggligt. Rekommenderar istället lite passbitar/övergång och 75mm avloppsrör från valfri lågprisbygg. Den dimensionen stod pall när Hans svepte förbi
Ett snedsågat stuprör och två skruvar är ännu enklare. Istället för skruv, och eftersom det är tillfälligt, så kan man använda i princip vad som helst för att palla upp röret.
 
namnbyte
Z z_bumbi skrev:
Ett snedsågat stuprör och två skruvar är ännu enklare. Istället för skruv, och eftersom det är tillfälligt, så kan man använda i princip vad som helst för att palla upp röret.
Ja såklart om man har det hemma i reserv redan, men inte alla som har 3-4 meter stuprör liggandes

Edit; ändrade till 3-4 meter, pga källaren
 
namnbyte namnbyte skrev:
Ja såklart om man har det hemma i reserv redan, men inte alla som har 3-4 meter stuprör liggandes

Edit; ändrade till 3-4 meter, pga källaren
Oavsett metod blir det antagligen en tur för att köpa material och ska man ändå dit med en sil kan man behöva ett extra rör.
 
  • Gilla
Maddemeck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.