Vi ska flytta in i ett hus i södra stockholm som har ett villalarm, har ingen aning om vilket märke men nuv ägare frågade om ville överta deras månadsabonnemang. Ägaren sa att det kostar ca 5000 kr per år och det tycker jag låter som extremt mycket pengar, över 400 kr i månaden (då ingår iofs fria utryckningar). Vad har vi för alternativ??

- kan vi välja en annan billigare larmoperatör (finns det billigare?) eller är specifika larm alltid knutna till en och samma operatör?
- finns det något att tjäna på att ta över abonnemanget direkt i stället för att starta eget abonnemang?
- måste man vara kopplad till larmcentral egentligen? huset ligger på en skafttomt som angränsar till 5 andra tomter så det ligger verkligen inte avsides, vi har småbarn och är inte borta så mycket på kvällstid.
- finns det något att tjäna på hemförsäkringen med ett eller annat alternativ? (är direktlarm till larmoperatör tex mycket fördelaktigare ur försäkringssynpunkt?)

Ja, det var nog allt, jättetacksam för svar!
 
Om ni kan byta operatör eller inte beror på nuvarande ägares avtalssituation. Om han t.ex. hyr larmet av operatören så kan de mycket väl komma och plocka ner larmet om avtalet sägs upp. Men det är ju omöjligt för någon annan än nuvarande ägare att ge besked om det.

Jag har ett helt fristående larm oberoende av operatör. Kan välja vilken larmcentral som helst. Den jag har tar runt 900 kr/år. Inga utryckningar ingår (de har ett abonnemang med fria utryckningar också men vi har valt bort det).

Vi har fått rabatt på försäkringspremien men jag tror inte det rör sig om några gigantiska summor. Kolla i vilkoren för ert försäkringsbolag.
 
Om det är en bra affär eller inte beror lite på hur stort systemet är, men scannar man marknaden så verkar ca 400 kr per månad lite väl högt.

Koppling till larmcentral har fördelen att man inte behöver involvera grannar, släkt eller vänner när man själv inte har möjlhet att se till huset.

I samband med att vi skaffade larm så kollade jag med försäkringsbolaget och det ger bäst rabatt om man har larmet kopplat till larmcentral. Å andra sidan är det inge stora pengar att tjäna i premier utan kostanden till larmcentralen är väsentligt högre. Jag räknade lite och det lönar sig ganska snabbt att köpa larmet och koppla det till egna telefonnummer, men det är ju som att själv serva bilen eller lämna den till verkstad. Det är billigare att göra det själv.

Mitt larm har jag köpt via Villaägarna och det kostar 210 kr per månad med fria väktarutryckningar och det är koplat till SOS Alarm: http://www.villaagarna.se/portal/page?_pageid=101,28157&_dad=portal&_schema=PORTAL&element_id=33484

Det har funkat bra. Jag har råkat lösa ut det av misstag och jag hann inte ens leta fram numret till larmcentralen innan de ringde!

Anders
Täby
 
Tack för era tips. Jag ska höra med ägaren lite närmare om det är så att larmet hyrs eftersom priset är så pass högt. Nånstans måste man ju också räkna mot den självrisk man har vid ett ev inbrott .

Är det nån som förresten har någon statistik på i hur stor utsträckning ett larm avskräcker tjuvar? Jag fick höra av en bekant att det är bättre att satsa på att göra det svårt att komma in (lås på fönstren, bra dörr, etc) än ett larm.
 
Larm kommer nog en bit ner i listan på avskräckare. Fönsterlås och bra dörrlås är det viktigaste av allt enligt min mening. Att ta sig in via en krossad ruta är inget större problem, att frakta ut 50" TV:n samma väg är nog inte roligt...
Att ha en ilsk hund är också väldigt avskräckande likaså att det ser ut som att någon är hemma.
Se larmet som ett komplement till allt annat, samt att du blir informerad att något har hänt (även åtgärd om du anlitar väktare).
Om något vill ta sig in och sno något så gör de det oavsett om du har larm eller inte, men de undviker gärna att göra det svårare än vad som behövs. Ett olarmat hus som ligger ödsligt till med risigt källarlås är mer frestande än mitt i stan med mycket folk som rör sig omkring, bra lås, hund och larm.
Läste i tidningen om att de snott käder från en butik för 200 000, genom att krossa entren. Väktare var på plats 2 min efter larmet och såg bara en bil som körde iväg... Det är nog inte vanligt att du har en väktare på plats efter 2 min om larmet går i din kåk... Om du har tur är dom det men sannolikt inte.
 
intressant då varför folk har larm, men det är klart att är man bortrest mycket så är det skönt att någon kollar huset om det är nåt.
 
mino skrev:
intressant då varför folk har larm, men det är klart att är man bortrest mycket så är det skönt att någon kollar huset om det är nåt.
Min egna teori är att folk har villalarm för att själva slippa oroa sig för risken för inbrott. Sen om det i slutändan hjälper eller inte är väl en annan femma, men slipper man tänka på risken så motiverar det kanske priset.

Vi har inte larm, och har inte heller någon tanke på att skaffa larm. Jag är medveten om de minimala riskerna, och jag tänker inte låta dom styra mig.

mvh
 
På tok för mycket med över 400 kr i månaden.. Vi betalar 260 kr i månaden med fria utryckningar för 180kvm bevakat hus i Stockholm. Dock är det bara rörelse "deckare" och brytkontakter och inte kamera övervakning. Tänk på att det alltid går att pruta på både månadsbeloppet som första installationen. Lycka till!
/Jonas
 
Finns några trådar om villalarm i detta forum så sök och du finner mer info. Vitsen som jag ser det med ett "eget" larm är att man äger det och "slipper" koppla det till en larmfirma men det kan ju kanske vara bra ändå om man bor i ett område som är oroligt beror väl lite på vilka grannar man har också. Läste var det nu var tror det var i nån tidning som villaägare får, det handlade lite om larm och de hade intervjuat en "före detta inbrottstjuv" där så sa han bl.a att låt säga att det finns fem hus i "område" och ett hus har larm vilket tänker du som "småtjuv" göra inbrott i, det som var märkt med dekaler undvek han. En annan grej är angående dekaler så var små diskreta dekaler bättre än stora. Stod lite mer också men kommer inte ihåg.

Är man lite händig själv så kan man spara pengar på ett "riktigt" larm (bättre än clasan och jula) genom att söka lite på internet (google och ebay) så finner man Trygga Hems larm till rätt så reducerat pris, har själv köpt från England till rätt kurs genom Ebay, sparade åtskilliga tusenlappar kan jag säga jämfört med Trygga Hem. Visonic Powermax + heter larmet. Men som sagt sök lite här på forumet.
 
Läste om inläggen om att spara pengar på larm. Kan tipsa om en kollega som precis köpt ett TH5000 larm från Trygga Hem för 2999 kr. Annonsen hittade han i Villaägartidningen - vet inte om den finns någon annanstans? Den finns i alla fall på http://villaagarna.tryggahem.se det känns som ett bra pris. Finns det någon som har erfarenhet av TH5000-larmet?
 
Det här om varför larm tänkte jag på. Vårt hus hade securitas aroundio när vi flyttade in så vi förlängde det (ca 225 kr månad tror jag...)

Däremot var anledningen till att förre ägaren skaffade larm lite "rolig"...

Hus 1 på gatan fick inbrott en gång
Hus 1 på gatan fick inbrott igen
Hus 1 på gatan skaffade larm
Hus 2 på gatan fick inbrott
Hus 2 på gatan skaffade larm
Hus 3 på gatan skaffade larm illa kvickt
Hus 4 på gatan skaffade också larm illa kvickt - det huset köpte vi
Hus 5 på gatan köpte INTE larm, och har inte fått inbrott... men de har dålig smak, kanske inget stöldbegärligt där... :)
 
tyvärr är det väl lite så att ju fler som har larm desto större anledning att skaffa ett. Man vill inte vara enda huset på gatan utan larm.

Vi har nu beställt en ägaröverlåtelseservice för att gå igenom larmet och se om det är något vi kan plocka bort. Bland annat har förra ägare satt dit ganska många rörelsedetektorer vilket fördyrar larmet. Dessutom har de satt in ett brandlarm direktkopplat till SOS alarm som verkar lite onödigt. Å andra sidan så har de redan betalat en startavgift för grejorna som jag antar att man förlorar om man plockar bort dem och sen kommer på att man behöver dem. De betalade heller inte riktigt så mycket som förra ägaren angav (5000 per år) utan 3800 per år vilket iofs även det är mycket pengar men ändå inte så mycket som vi först trodde.
 
???

Klart man ska ha larm.

JA, tjuven kommer in ändå, men dom kanske inte röjer runt i hela huset i alla lådor, snor all sprit.

Har man tur så tar dom bara platt tv´n och den bärbara datorn på skrivbordet, men man slipper den obehagliga känslan att någon har rotat i ens lådor mm.

Och man slipper komma hem efter en vecka på semester och märka att altan dörren står på vid gavel, och att det har regnat in, eller att rådjuren ligger i soffan.
 
Har man rätt sorts siren så är ljudet enormt koncentrationsstörande så de kommer att dra sig därifrån snabbt. Vi lärde os det + hur känsligt sabbskyddet kan vara när vi testade kompisens larm före montering (efter inbrott)
 
Josh, vi har ett TH5000 i sommarstugan med temperaturvakt och det har fungerat klockrent i två år. Det började med att några hus i området fick inbrott och vi skaffade larm direkt och vi har (peppar-peppar) klarat oss. Vi installerade det själva och jag fick hjälp av supporten med inställnigen av fjärrmanövrering annars var det hyggligt enkelt att få igång. Jag har funderingar på att koppla in en extra siren inne för att skapa lite distraktion om någon skulle försöka. Det var ett bra pris nu såg jag, vi betalade nog lite mer för vårt ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.