G Grottulf skrev:
Jag har nyss köpt mina första riktiga progressiva glas från Synsam, och jag är inte nöjd alls...

(Har tidigare haft rumsprogressiva terminalglasögon från en mindre optiker som tyvärr har lagt ned, och de hade jag inga problem med)

Glasen jag fick från Synsam nu var av kvalitetsklass 5 (de sa att alla brukade vara nöjda med 4, men jag ville vara säker).
Jag upplever synfältet som väldigt begränsat.
På långt håll kan jag knappt se åt sidorna alls.
När jag kör bil, så ser jag inte nummerskyltarna på mötande bilar.
Närfältet känns om möjligt ännu smalare.
Så större delar av glasen har inte vettig skärpa på något avstånd över huvud taget.
Och för detta fick jag ge över 10k
(Inkl fotokromatiskt och lite brytningsfel).

Jag ska försöka byta dem, men visste jag detta från början så hade jag handlat någon annanstans.
Jag är både närsynt och långsynt och har progressiva från Synoptik och mina glasögon har som tre fält där jag ser bra på nära håll längst ner och bra på långt håll längst upp. Jag får ibland röra huvudet upp eller ner för att hitta skärpan på olika avstånd men det är ju inga problem.

Hade heller inga som helst problem med att vänja mig vid progressiva glas, ingen yrsel eller så som en del kan uppleva. Så skönt att slippa kisa som jag så ofta gjorde innan jag skaffade glasögon.

Pris för ett par år sen, strax under 8.000 med Hugo Boss-bågar.
 
jag tror att de som inte alltid behöver glasögon, har svårare att vänja sig. Nu vet jag inte hur det är för dig?

Jag går hela min vakna tid med glasögon på mig och har haft vanliga glasögon (progressiva) och terminalglasögon i 20 år, innan dess vanliga glasögon (ej progressiva) i 20 år.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
jag tror att de som inte alltid behöver glasögon, har svårare att vänja sig. Nu vet jag inte hur det är för dig?

Jag går hela min vakna tid med glasögon på mig och har haft vanliga glasögon (progressiva) och terminalglasögon i 20 år, innan dess vanliga glasögon (ej progressiva) i 20 år.
Har bara glasögonen när jag jobbar och kör bil. Hemma ligger de oftast på hyllan i hallen. TV:n ser jag på utan glasögon och pillandet på telefonen, som nu, så använder jag oftast läsglasögon.

Har bara använt glasögon i ca 10 år, det var när vägskyltarna behövde vara väldigt nära för att läsas som jag märkte att jag fått sämre ögon. Första fem, sex åren hade jag vanliga, oprogressiva.
 
Jag har haft progressiva glas i många år och det har fungerat bra. Det krävs en tillvänjning. Vill man har rimligt breda synfält så kostar det.

Men på senare år fungerar det inte. Vid de två senaste uppgraderingarna hos Synsam så kom jag därifrån med glas som jag inte såg nåt i... Kanske är det besvärligare att hitta rätt glas när man blir äldre och synen förändras?

Nu senaste fick jag nya progressiva terminalglasögon. I dessa hade jag endast skärpa allra längst upp i glasen så de fick ligga längst ned på nästippen. Jag förklarade noga att jag inte såg tangentbordet utan att lägga hakan mot bröstet, plus glasögonen på nästippen, och att jag såg perfekt längst upp i glasen, både på skärmen och på tangentbordet. Jag visade noga att jag ville ha en armslängds avstånd till skärmen. Bytte till icke progressiva. Kom därifrån med glas som hade 2 dm för kort avstånd.... Vad gör jag för fel? Nästa gång tar jag med mig en tumstock.

Vardagsglasen, också progressiva, ser jag bra i på långt håll, men jag ser inte var jag sätter fötterna... Det är vanskligt att gå i trappor. Det bryter av alldeles för snabbt. Det är ju en övervägning för man vill ju kunna has läsavstånd allra längst ned. Men de ska ju funka i praktiken också. De verkar sakna kunskap i hur gubbar vill ha glasen!?
 
Be optikern göra en ny synundersökning. Jag gjorde en undersökning i slutet av förra året hos Synsam. Jag hade då haft rumsprogressiva terminalglasögon i 25 år som förnyades efter ca 10 år.

Jag följde rekommendationen efter undersökningen som var rumsprogressiva terminalglasögon och progressiva glasögon för längre avstånd. Jag valde den näst högsta kvalitén på slipning.

Jag blev varnad för att det kunde krävas tillvänjning för de "vanliga" progressiva glasögonen då jag var van vid rumsprogressiva glasögon. Jag hade dock inget problem med tillvänjning. Jag minns när jag fick mina första rumsprogressiva terminalglasögon att jag hade ganska besvärligt att vänja mig vid dessa inklusive yrsel i flera veckor.
 
Jag har inte haft problem med yrsel eller så, utan det är bara att det oftast är fel skärpa där man tittar.
Så det är inget som blir bättre med tillvänjning.
Jag uppskattar att över 50% av glasets yta har slipning som inte funkar på något avstånd.

Glasögon har jag haft sen barnsben, men bara vanliga, och ett par rumsprogressiva terminalglasögon, som funkade bra.
Med dessa glasögon blir det ju större skillnad mellan högsta o lägsta styrkan.
Så det kanske är det som är anledning till problemet?

Men jag trodde verkligen att det skulle vara bättre än så här.
Enligt reklambilder de visade som förklarade skillnaderna mellan de olika kvalitéerna, så framgick det bara att det var små områden i de nedre hörnen, som blev sämre.
Det känns som rätt falsk marknadsföring.

Jag var tillbaka till butiken igår, och de skulle ge mig nya glas, med läsfönstret 2mm längre ned (även om jag var tveksam till att det skulle räcka, men man vill ju tro att de vet vad de gör)

Men de manade att den dåliga fokusen ut mot kanterna var normal, och bara blev bättre med de dyrare kvalitéerna, så jag vågade inte göra annat än att byta till den högsta kvalitetsnivå, så nu blev glasögonen ytterligare 4000kr dyrare...
 
Ja, har man aldrig haft progressiva så blir det en chock. Det är "ytterst små" synfält som ger skärpa, mindre desto mer man tittar ned. Man får söka efter skärpa som en uggla. Dyrare glas ger lite större skärpefält, men inte mycket. Det är dock en skillnad som man vill ha.
 
H
G Grottulf skrev:
Jag har nyss köpt mina första riktiga progressiva glas från Synsam, och jag är inte nöjd alls...

(Har tidigare haft rumsprogressiva terminalglasögon från en mindre optiker som tyvärr har lagt ned, och de hade jag inga problem med)

Glasen jag fick från Synsam nu var av kvalitetsklass 5 (de sa att alla brukade vara nöjda med 4, men jag ville vara säker).
Jag upplever synfältet som väldigt begränsat.
På långt håll kan jag knappt se åt sidorna alls.
När jag kör bil, så ser jag inte nummerskyltarna på mötande bilar.
Närfältet känns om möjligt ännu smalare.
Så större delar av glasen har inte vettig skärpa på något avstånd över huvud taget.
Och för detta fick jag ge över 10k
(Inkl fotokromatiskt och lite brytningsfel).

Jag ska försöka byta dem, men visste jag detta från början så hade jag handlat någon annanstans.
Jag var inte alls nöjd med glasen som Synsam har, beläggningen var krakelerad från början. Påpekade i butiken att jag inte tyckte glasen var klara, mycket sämre än besintapps-glasögon för 79,00 men Synsam tyckte att de var bra. Några veckor senare gick bågen sönder och var på en annan ort och gick in en till Synsam för lagning, denna butik sa direkt att beläggningen var krakelerad och fick nya glasögon. Köpte senare progressiva på Specsavers och är helnöjd, blev mycket förvånad att jag vande mig med dem på några timmar. Priset var också lägre än hos deras konkurrenter. Progressiva är ingen höjdare om man sitter framför datorn, så där gäller läsglasögon/terminalglasögon.
 
Jag vill påstå att som ”nybörjare” känns det jättekonstigt, så som beskrivs. ….men det finns alltid risk att optikern slarvat lite, eller fabriken som tillverkar har haft problem… har skrivit tidigare om tre byten från en sk låg priskedja, där jag aldrig fick rätt fokus på högerögat, men när jag ´köpte från synsam så var det perfekta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Grottulf skrev:
Jag har nyss köpt mina första riktiga progressiva glas från Synsam, och jag är inte nöjd alls...

(Har tidigare haft rumsprogressiva terminalglasögon från en mindre optiker som tyvärr har lagt ned, och de hade jag inga problem med)

Glasen jag fick från Synsam nu var av kvalitetsklass 5 (de sa att alla brukade vara nöjda med 4, men jag ville vara säker).
Jag upplever synfältet som väldigt begränsat.
På långt håll kan jag knappt se åt sidorna alls.
När jag kör bil, så ser jag inte nummerskyltarna på mötande bilar.
Närfältet känns om möjligt ännu smalare.
Så större delar av glasen har inte vettig skärpa på något avstånd över huvud taget.
Och för detta fick jag ge över 10k
(Inkl fotokromatiskt och lite brytningsfel).

Jag ska försöka byta dem, men visste jag detta från början så hade jag handlat någon annanstans.
Det är precis samma upplevelse jag har av synsams progressiva. Fick bytt 3 gånger innan jag gav upp och tog vanliga enkel slipade.

Har rumsprogresiva från annan butik som fungerar perfekt.
 
H HEM2121 skrev:
Köpte senare progressiva på Specsavers och är helnöjd, blev mycket förvånad att jag vande mig med dem på några timmar.
Kul att det blev bra. Vilken nivå på Specsaverglas valde du och minns du ungefär vad de landade på?
 
H
Kneppe Kneppe skrev:
Kul att det blev bra. Vilken nivå på Specsaverglas valde du och minns du ungefär vad de landade på?
Man fick 2 par för samma pris som den dyraste bågens med glas kostade , läsglasögon för halva priset. Tror att det var näst bäst glas. Med synundersökningen tror att det landade på ca 6500,00. Om det viktigt kan jag nog plocka fram exakta summan.
 
H HEM2121 skrev:
Man fick 2 par för samma pris som den dyraste bågens med glas kostade , läsglasögon för halva priset. Tror att det var näst bäst glas. Med synundersökningen tror att det landade på ca 6500,00. Om det viktigt kan jag nog plocka fram exakta summan.
Tack det räcker bra :) Köpte själv från Smarteyes under kampanj, bästa glas till kraftigt rabatterat pris, ca 3500:-

De är OK för mig, men inte mycket mer. Synfältets bredd är bra, men ett väldigt böjande på nacken för olika aktiviteter. När man kör bil får man sitta med hakan nästan tryckt mot halsen. Dras omedvetet mot att använda mina gamla vanlig näsynt + läsglas mer.

Men intresserad av Specsavers då jag hört flera som köpt i sammanhanget billiga progressiva där och varit nöjda. När det blir dags nästa gång och om Specsavers har en 2 för 1 på progg så vore det intressant att i varje fall testa dem.
 
H
Kneppe Kneppe skrev:
Tack det räcker bra :) Köpte själv från Smarteyes under kampanj, bästa glas till kraftigt rabatterat pris, ca 3500:-

De är OK för mig, men inte mycket mer. Synfältets bredd är bra, men ett väldigt böjande på nacken för olika aktiviteter. När man kör bil får man sitta med hakan nästan tryckt mot halsen. Dras omedvetet mot att använda mina gamla vanlig näsynt + läsglas mer.

Men intresserad av Specsavers då jag hört flera som köpt i sammanhanget billiga progressiva där och varit nöjda. När det blir dags nästa gång och om Specsavers har en 2 för 1 på progg så vore det intressant att i varje fall testa dem.
Mina är häften, häften vilket de såg passade mig bäst. Väldigt överraskad att jag vande mig så fort. Rekommenderar dig att samtidigt köpa läsglasögon, man kan ju välja en billig båge till dessa, om du sitter framför datorn eller ska läsa i en bok och/eller iPad så är dessa bäst. De är ju helt anpassade för detta.
 
någon som har testat progressiva / multifokala kontaktlinser? Något att ha?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.