Hej!
Ni som har byggt och ni som planerar..hur stor tvättstuga har ni? skulle ni vilja ha större/mindre?
 
A
vi har 2.2x2m men då tvättar vi bara där. Beror väl på lite vad man ska göra också, om man behöver ha förvaring, städskåp, mangel etc där också. :)
 
Ok, det är klart. Tänkte ha så man kan hänga lite tvätt som inte går att tumlas+kunna stå och stryka. Det blir ju inte sådana mängder varje gång man tvättar som när man kan tvätta varannan vecka om som det är nu när man bor i lägenhet.
Hänger ni tvätten i något annat rum, och tycker du storleken på eran tvättstuga till det ni använder den till är bra storlek?
Tack på förhand.
 
Hemmakatten
Vår tvättstuga är 2x1,3meter med ingång från ena långsidan. Till vänster tvättmaskin och torktumlare bredvid varandra med bänkskiva ovanpå för vikning av tvätt. Ovanför väggskåp. Det ena för förvaring av toapapper mm. Det andra för rengöringsmedel och diverse andra flaskor.

Till höger innanför dörren 60cm djupa bänkskåp med rostfri diskbänk med ho. Bra för handtvätt, och tex plantering av jord i krukor som man inte vill göra på diskbänken i köket där man lagar mat. Under två skåp. Det ena med hinkar och borstar. Det andra inrett med utdragbara elfa-backar för smutstvätt. Ovanför finns det väggskåp för förvaring av lite handverktyg, glödlampor mm.

Fungerar utmärkt. Kanon med egen tvättstuga, men vi ville inte ta för mycket av bostadsytorna till denna.Plus med vår tvättstuga är att den understiger 4kvm vilket innebär att den inte får extra skattepoäng i fastighetsdeklarationen.

För hängning finnsutdragbara linor tvärsöver rummet, 1,3m lång. Vi torktumlar mest men på sommaren kan vi hänga ute.Stryker gör maken i vardagsrummet. Det är så tråkigt att stryka att man inte vill stå för sig själv i nåt litet trångt rum. Blöta jackor och stövlar hänger vi ii pannrummet som är nära ytterdörren.

Har tidigare haft både mycket större tvättstuga men också mycket mindre. En tvättpelare i badrummet var det minsta, där fick man bära tvätten till sovrummet och sortera på sängen.
 
Hej hemmakatten!
Låter som en riktigt bra planerad tvättstuga! Har du möjligtvis en bild att mejla?.. :) Skattepoäng?vad menas med det, är det för taxering?
Tack på förhand!
 
Vår tvättstuga är c:a 12m2 stor, och det känns bra. Ungefär 6m2 är torkutrymme (vi har inte torktumlare eller torkskåp). Utöver tvättmaskin har vi plats för två stora hoar där kläder kan läggas i blöt, färgas eller bara förvaras så länge. (Skitiga overaller vill jag t.ex. gärna spola av en del grus ifrån innan de åker in i tvättmaskinen). Sedan finns det plats för strykning, plats för lagring av smutstvätt (40, 60 & 90 grader, ljust och mörkt separerat samt en tvättsäck för specialer, vanligen fintvätt).

Det finns plats att vika ihop och sortera, och om det är extrapris på tvättmedel så finns det plats att förvara en hel del sådant i ett större skåp under bänken. Det bästa med en stor tvättstuga är att få plats att använda en lakanssträckare, så man kan få fason på sådant utan att behöva ropa på kära hustrun.

Allt detta är placerat i källaren på utrymmen som inte kan användas till så mycket annat.
 
Vi har köpt hus med en väldigt liten tvättstuga och funderar faktiskt på att ta yta från ett sovrum för att göra tvättstugan större. Jag vill så gärna ha linor att kunna hänga tvätten på för jag förstår faktiskt inte hur man hänger stor tävtt som lakan, påslakan mm (eller är det vara torktumlare som gäller?) Dessutom så vill jag i tvättstugan ha plats för förvaring av städartiklar, allt som har med tvätten att göra, linneskåg, förvaring av påfyllnadsvaror mm.
Vad vill jag ha sagt med det här då? Jo, att det är nog högst individuellt vad man värdesätter. Vi tex är beredda att offra ett sovrum till förmån för större tvättstuga, klädkammare, större hall med klädförvaring.

Man kan nog bara fundera själv på vad man har för behov men att få tips kring tankar och idéer är ju toppen;-)!
 
...för jag förstår faktiskt inte hur man hänger stor tävtt som lakan, påslakan mm...
Man viker dem ;). Jag hänger allt på en (tämligen liten) torkställning. Och visst går det, även om det ska bli väldigt trevligt att slippa ha tvätt på tork i vardagsrummet!
 
Vi har precis gjort i ordning våran tvättstuga som är på 16m2 och det är hur skönt som helst med en så pass stor tvättstuga, bra i de flesta avseenden tex hänga tvätt stör arbetsbänk i vinkel tvättmaskin och torktumlare. Förvisso står bergvärmepumpen i rummet men dom tar ju inte speciellt stor plats... Skulle absolut inte vilja ha mindre än vad vi har idag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.