D
T TypRätt skrev:
Har du något fall där ett normal skjutbart pooltak har bedömts skapa en ny volym som anses göra att det krävs bygglov?
Ja det krävs
 
Av höjden att döma skulle jag anse att det nog troligen krävs mark alt bygglov för konstruktionen. Efter som han har grävt ur slänten ganska högt kommer poolen om den är uppbyggd med däck runt skapa ett förändrat markplan. Om man ser däcket som nya markplanet kommer det ligga långt över 50cm över tidigare marknivå. Om han inte skulle bygga något däck som följer det övre planet har han ju istället förändrat marknivån där och därför krävs marklov. Skulle han istället grävt in den så pass långt att det på hitsidan gått att bygga terrasser/trappa som för varje steg inte överstiger ca 50cm mot tidigare slänt hade det inte blivit någon större förändring i markplan och varken marklov eller bygglov hade krävts.

Men om det inte finns någon speciell anledning att klaga på bygget så har jag svårt att se varför det är något att bråka om, liten skillnad och något han troligen skulle få marklov för i en handvändning och det blir bara en fördyrande/försenande åtgärd att anmäla till kommunen, och en jäkligt purken granne.
 
  • Gilla
Villa2.0 och 5 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
[länk]

"Om poolen förses med ett pooltak, fast eller skjutbart, så kan själva taket beroende på hur högt det är och ser ut kräva bygglov."
Mmm hittade en dom från Mark och Miljööverdomstolen rörande pooltak.
https://www.domstol.se/globalassets...ljooverdomstolen/avgoranden/2020/p-116-19.pdf

Avgörande i detta fall är att tidigare instans anser att pooltaket är av rätt stor karaktär, det är enligt uppgift 1.6m över trädäcket och har en dörr på sidan.

Domslut ang pooltaket (ärendet rör fler åtgärder som saknar bygglov):
"En byggnad definieras som en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den (1 kap. 4 § PBL). Bedömningen av om ett pooltak är bygglovspliktigt får göras i varje enskilt fall. Avgörande för om ett pooltak ska anses vara en byggnad är om människor kan vistas i vattnet under taket för det ändamål som poolen och utrymmet i övrigt har. Mark- och miljööverdomstolen anser att det aktuella pooltaket på grund av sin storlek och sin höjd uppfyller nämnda krav, varför pooltaket är en byggnad i PBL:s mening. Nämnden har därmed haft fog för sitt lovföreläggande och PA:s överklagande ska avslås i den delen. PA har genom att förse poolen med ett tak således påbörjat en bygglovspliktig åtgärd utan att ha fått startbesked (9 kap. 2 § och 10 kap. 3 § PBL). Av utredningen i målet framgår att han har fått möjlighet att yttra sig över frågan innan nämnden fattade beslut och inom fem år från att överträdelsen skedde och det finns därför förutsättningar för att ta ut byggsanktionsavgift av PA (11 kap. 51 och 58 § PBL). Det finns inte förutsättningar att låta bli att ta ut avgiften (jfr 11 kap. 53 § PBL). Sid 4SVEA HOVRÄTT DOM P 116-19Mark- och miljööverdomstolenOm en byggsanktionsavgift i ett enskilt fall inte står i rimlig proportion till den överträdelse som har begåtts kan avgiften sättas ned till hälften eller en fjärdedel. Vid bedömningen av om avgiften är proportionerlig ska särskilt beaktas om överträdelsen inte har skett uppsåtligen eller av oaktsamhet eller om överträdelsen av andra skäl kan anses vara av mindre allvarlig art. (11 kap. 53 a § PBL) En situation där en överträdelse inte har skett uppsåtligen eller av oaktsamhet kan vara när överträdelsen har sin grund i en felbedömning huruvida en åtgärd kräver lov eller anmälan (prop. 2012/13:104 s. 9–10). Eftersom det saknats vägledande avgöranden för hur bygglovsplikten för pooltak ska bedömas anser Mark- och miljööverdomstolen att överträdelsen inte har skett uppsåtligen eller av oaktsamhet. Avgiften står i det här fallet inte i rimlig proportion till den överträdelse som begåtts, utan bör sättas ned till en fjärdedel, det vill säga 4 706 kr. Domen får enligt 5 kap. 5 § lagen (2010:921) om mark- och miljödomstolar inte överklagas"

Min tolkning från detta är att ett lägre pooltak, av samma skjutbara typ, som gör att det inte går att fritt nyttja poolen med taket överskjutet inte skulle kräva bygglov.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Hej,

En fråga till TS, varför vill du stoppa grannens poolbygge? Även om det mot all förmodan skulle krävas ett lov så finns det inget som hindrar att grannen får det såvida det handlar om en vanlig pool.

Känns lite som en klassisk ”jag vill inte att grannen skall bestämma över sin tomt”-tråd, men jag kan ha fel!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 27 till
  • Laddar…
Det är svårt och svara men hur som helst är det verkligen en kantboll så om du har synpunkter så är det nog grannen i första hand för i andra hand har du med stor sannolikhet inget och komma med.
 
OpiMaza OpiMaza skrev:
Däremot så är det inte ovanligt att det i anslutning till poolen är bygglovspliktigt. Plank, tralldäck, osv.
Tralldäck kräver inte bygglov, under förutsättningen att vi med tralldäck pratar om att man lägger trall i marknivå.
Inte annars heller i många fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Grannen i vårt kedjehusområde har grävt ut en jättestor rektangulär grop på baksidan av sin tomt, där det normalt finns en relativt liten gräsyta som hör till fastigheten.Gropen slutar kanske en meter från min tomtgräns. På andra sidan är den lika långt från andra grannen.
Nu har han fraktat dit stenkross och armeringsnät för att gjuta en swimmingpool.

Men jag har inte hört av byggnadsnämnden ang grannsynpunkter så jag undrar ifall en pool är bygglovspliktig eller ej?
Om den vore det skulle väl byggnadsnämnden skicka ut grannhörande, eller hur?
Sluta vara avundsjuk och låt folk njuta av sina liv.
 
  • Gilla
  • Älska
santos och 22 till
  • Laddar…
L
Håller med ovan, sluta vara avundsjuk och sköt dina egna affärer. Se istället till att vara en god och bra granne och inte en Ove. Tips för livet.
 
  • Gilla
bjorwen och 18 till
  • Laddar…
M miggo87 skrev:
Sluta vara avundsjuk och låt folk njuta av sina liv.
Kan inte ni som håller på och svarar så här flytta över till familjeliv, när jag läser en sån här tråd där kunskap efterfrågas vill jag inte behöva läsa en massa tyckande och annat off topic.
 
  • Gilla
nissebrun och 10 till
  • Laddar…
M
B Bo Berglund skrev:
Grannen i vårt kedjehusområde har grävt ut en jättestor rektangulär grop på baksidan av sin tomt, där det normalt finns en relativt liten gräsyta som hör till fastigheten.Gropen slutar kanske en meter från min tomtgräns. På andra sidan är den lika långt från andra grannen.
Nu har han fraktat dit stenkross och armeringsnät för att gjuta en swimmingpool.

Men jag har inte hört av byggnadsnämnden ang grannsynpunkter så jag undrar ifall en pool är bygglovspliktig eller ej?
Om den vore det skulle väl byggnadsnämnden skicka ut grannhörande, eller hur?
Nej, det krävs inget bygglov för pool. MEN, ansluts den till fastighetens spillvattenledning för t.ex. tömmning av överskottsvatten eller liknande så krävs det bygglov/bygganmälan. Och sedan det sedvanliga, om man höjer marknivån runt med den för kommunen angivna max nivån.
 
B Bo Berglund skrev:
Det är en c:a 1-1.5 m slänt i änden på tomten med tomtgränsen i krönet på slänten.
Han har grävt bort det mesta av slänten och på den plana ytan är det c:a 1 m djupt hål..
Se bild:
[bild]
Staketet i bakgrunden är grannens uteplats.

Kan marklov ha behövts här?
Det ser ut som att det ska byggas en ovanmarkspool och då räknas den som en mur. För mur över 50 cm brukar man behöva bygglov.
 
T
B Bo Berglund skrev:
Grannen i vårt kedjehusområde har grävt ut en jättestor rektangulär grop på baksidan av sin tomt, där det normalt finns en relativt liten gräsyta som hör till fastigheten.Gropen slutar kanske en meter från min tomtgräns. På andra sidan är den lika långt från andra grannen.
Nu har han fraktat dit stenkross och armeringsnät för att gjuta en swimmingpool.

Men jag har inte hört av byggnadsnämnden ang grannsynpunkter så jag undrar ifall en pool är bygglovspliktig eller ej?
Om den vore det skulle väl byggnadsnämnden skicka ut grannhörande, eller hur?
Nej
 
G GenRLee skrev:
Hej,

En fråga till TS, varför vill du stoppa grannens poolbygge? Även om det mot all förmodan skulle krävas ett lov så finns det inget som hindrar att grannen får det såvida det handlar om en vanlig pool.

Känns lite som en klassisk ”jag vill inte att grannen skall bestämma över sin tomt”-tråd, men jag kan ha fel!
Så är det ju i Sverige, man får inte bestämma över sin egen tomt.

Detta är känt och gillar man det inte får man flytta till nåt annat land och bygga pool där.
 
  • Gilla
bandolin och 2 till
  • Laddar…
angjo78 angjo78 skrev:
Det ser ut som att det ska byggas en ovanmarkspool och då räknas den som en mur. För mur över 50 cm brukar man behöva bygglov.
En ovanmarkspool ör nästan uteslutande inte klassad som en fast installerad pool. Och dp ör det varken en pool eller mur dom behöver bygglov. Få får man helt titta pp dom kringliggande åtgärderna. Dom trall plank mm. Sen finns det ju givetvis platsbyggda fasta ovanmarkspooler också. Men det är enligt min mening mindre vanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.