Hej!

Har ett hus från - 72 och det har varit med självdrag. På grund av en takläcka tänkte vi passa på att fixa med ventilationen på vinden också. Vi har sedan ett år tillbaka en Nibe F110 som värmer varmvattnet. I dagsläget går den på el men med fixet av ventilationsrören tänkte vi köra frånluft i den. Min fråga är, kan pumpen klara att suga frånluft från tre rum (badrum, tvättstuga och toalett, ca 8 meter långt rör) eller behövs en separat fläkt. Pumpen i sig verkar gå på 25 l/s så frågan är om all frånluft kan gå genom den eller om jag måste skicka ut en del luft och att värmepumpen bara tar den del av luften den klarar av. Behövs en kanalfläkt för att få få skjuts i luften?

Tack på förhand
 
F110 har en mycket kraftfull fläkt som säkert klarar 75 lit/sek om det behövs. Ett hus från -72 är dock ganska otätt så den inkommande luften till huset kanske kommer in lite här och var och inte alltid genom friskluftsventilerna.
 
B
Skärmklipp av mobil visar diagram för ventilationsinställningar, text på svenska, och användargränssnittsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.nibe.eu/assets/documents/15810/331682-1.pdf

25l/s verkar ju rimligt om det är ventilation för ca 75 kvadratmeter yta eller så som ventileras? Vid 25 l/s så är fläkten rejält stark, även om man har ett rörsystem med högt tryckfall klarar sig fläkten utan extern kanalfläkt.

Men ska du dimensionera nya ventilationsrör så se till att ta till lite större diameter och använd ljuddämpare, så får du ner ljudnivån.
 
J Josth skrev:
F110 har en mycket kraftfull fläkt som säkert klarar 75 lit/sek om det behövs. Ett hus från -72 är dock ganska otätt så den inkommande luften till huset kanske kommer in lite här och var och inte alltid genom friskluftsventilerna.
Det låter ju bra om man kan ha mindre ljud. Jag hade tänkt att koppla all frånluft till den utan att någon luft skickas ut innan den går genom frånluftsvärmepumpen. Därefter är tanken att den förbrukade luften skickas ut från frånluftsvärmepumpen.

Funkar det tror du?
 
F110 räcker för att ventilera alla hus av normal storlek men det är alltid viktigt att ventilationskanaler dimensioneras korrekt och att frånluftsdonen ställs in rätt som de ska.
 
B BSOD skrev:
[bild]
[länk]

25l/s verkar ju rimligt om det är ventilation för ca 75 kvadratmeter yta eller så som ventileras? Vid 25 l/s så är fläkten rejält stark, även om man har ett rörsystem med högt tryckfall klarar sig fläkten utan extern kanalfläkt.

Men ska du dimensionera nya ventilationsrör så se till att ta till lite större diameter och använd ljuddämpare, så får du ner ljudnivån.
Ja ytan som ska ventileras är ca 50 kvm. Sen sätter jag dit tilluftsventiler i alla andra rum. Räcker 125 mm rör?
 
Varför bara 50 kvm och inte hela huset? 125 mm rör brukar räcka till alla små och mellanstora hus.
 
J Josth skrev:
Varför bara 50 kvm och inte hela huset? 125 mm rör brukar räcka till alla små och mellanstora hus.
Det är ett 1 1/2 planshus med vind och kattvind. Rören kommer gå på kattvinden. Det finns ingen ordentlig ventilation i dagsläget (självdrag). Jag kan inte dra rör till de andra rummen helt enkelt utan att riva upp hela huset. Så nu fokuserar jag på badrummet, toaletten och tvättstugan så får det bli tilluft i sovrummen och vardagsrummet. Man får ju inte ansluta den till imkanalen så utan att riva upp kökstaket skippar jag köket än så länge. Det var inte med i arkitektens tankar på 70 talet.... Haha
 
Ok, ja det var först under 70-talets andra hälft som man började bygga hus med mekanisk ventilation då man efter oljekrisen -74 ville ha bättre isolerade och tätare hus som drog mindre energi. Då räcker inte självdrag för ventilationen. Glöm inte överluften mellan rummen så att luften kan passera från t.ex. sovrum till badrum. Ta bort trösklar, såga av dörrblad eller borra ventilationshål i innerdörrarna.
 
J Josth skrev:
Ok, ja det var först under 70-talets andra hälft som man började bygga hus med mekanisk ventilation då man efter oljekrisen -74 ville ha bättre isolerade och tätare hus som drog mindre energi. Då räcker inte självdrag för ventilationen. Glöm inte överluften mellan rummen så att luften kan passera från t.ex. sovrum till badrum. Ta bort trösklar, såga av dörrblad eller borra ventilationshål i innerdörrarna.
Tack för tipset!
 
Har du funderat på ett FTX system istället och låta Niben ta luften utifrån? Jag gissar att du har direktverkande el som primär värmekälla sedan en LLVP? Då kanske det vore klokare att ha ett FTX och låta niben köra med uteluft istället. Då skulle jag säga att 160 rör är ett måste då mer luft ska in i pumpen.

Man får helt enkelt göra en kalkyl på vad du tjänar mest på, FTX eller niben.
 
B Byggarmike skrev:
Har du funderat på ett FTX system istället och låta Niben ta luften utifrån? Jag gissar att du har direktverkande el som primär värmekälla sedan en LLVP? Då kanske det vore klokare att ha ett FTX och låta niben köra med uteluft istället. Då skulle jag säga att 160 rör är ett måste då mer luft ska in i pumpen.

Man får helt enkelt göra en kalkyl på vad du tjänar mest på, FTX eller niben.
Ja, problemet är att vi köpte ett renoveringsobjekt som vi började renovera och sen har man insett längs vägens gång att man kanske borde ha fixat innan man exempelvis gjorde klart kök , badrum, sovrum etc. Så i dagsläget har vi direktverkande med LLVP och har köpt Niben som komplement för att minska elförbrukningen. Som jag förstått det är ett FTX-system fantastiskt bra men svårt att sätta in utan väldigt stora ingrepp i huset om det inte finns befintliga rör.

Eller tänker jag fel? Ingen blir gladare än jag då 😀
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.