Går i valet och kvalet om jag ska läkta på de befintliga taket. Tanken var då att fästa den nya läkten endast i den gamla plåten bara, då den gamla plåtens CC mått är 600 och det nya taket har 400 mm cc. Tror ni det funkar? Plåtfirman sa att de gjort så typ överallt och att de skulle funka.

Känns som mycket jobb om jag ska slå ned varje spikskalle i befintliga taket för att kunna skruva den nya läkten genom det gamla plåttaket och den gamla läkten.
 
Ehm, vad sitter taket på? Bostadshus?

Jag skulle dra öronen åt mig, för det där låter som en konstig metod, men vad vet jag.

Man vill ju t.ex kunna se över och ev. byta underlagspappen (teknisk livslängd max 30 år), hur gör de med den? Hur vet man att läkten och taket under är friskt?
 
1,5 plans hus med cc600 mellan takstolarna. Är plast som underlagstak.
45x70-100mm bärläkt på det.
Nya taket agerar kondensskydd.

Är fundersam över infästningen av de nya taket. Ingen som läktat på här på forumet ?
 
Tror ni det funkar med att sätta ströläkt 25x23 i dalarna på plåttaket - nock till takfot
cc600 över hela taket. - skruva dom i befintlig bärläkt. Sedan sätta ny bärläkt 28x70 och skruva den i ströläkten.?
 
  • Vågräta orange band på en vertikal svart metallkorrogation, blå himmel, ljus dag, arkitektonisk detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi gjorde detsamma på torpet och fungerar bra. vi hade hela längder från nock och ner. Plus en plåtis som gjorde plåtarna från nock till skorsten
 
J jonaserik skrev:
Vi gjorde detsamma på torpet och fungerar bra. vi hade hela längder från nock och ner. Plus en plåtis som gjorde plåtarna från nock till skorsten
Ja okej satt ni typ cc600 då? på ströläkten? Gick det bra skruva i den? Rädd att det ska spricka bara då det är så pass smal "läkt"


Är ju en budetlösning. Men jävlar vad dom sitter klockspiken om jag ska rycka taket.
 
Ok , vårt gamla tak var korrigert galvad plåt , vi hade bara tvärliggande bärläckt på takstolarna och inget undertak, helt öppet under plåten, så det blev 22X45 som ströläckt med långa skruv igenom C/C 600 och bärläckt C/C 1000. Allt i tryckt virke och tätt blir det om plåtarna går hela uppifrån och ner. Vi har TP-plåt 20X20 och den lite tjockare 0,6 m och inte 0,5 mm som dom har på byggvaruhusen. Plåten är känslig för att kliva på och blir lätt veck där skon står med full tyngd, så tätt mellan bärläckten är bra och vi fixade skorna med en platta under och en filt som skydd. GLÖM INTE LIVLINA som fallskydd, vi la repet över nock och kopplade i dragkroken på bilen.
Klockspik är nästan omöjligt att dra ut, dom är vridna i formen för att inte gå ur virket och måste vridas loss
 
ja okej vad smidigt, hade också velat ha lite bredare ströläkt. Är ju om jag sätter en 28x70 och lodar in dom i linje med takstolarna som sitter på cc600 men då måste jag bort med spiken i dom linjerna. Då kan jag dra ströläkten i takstolarna. Men nackdelen är ju att taket bygger på de extra 28mm förstås. Blir som en luftningsläkt.

Kanske är överkurs. Kanske räcker fästa i den gamla bärläkten bara? Träskruven man drar i borde ju också dra fast sig lite i det gamla taket med? Eller? kanske inte drar något i plåten hmm
 
J jonaserik skrev:
Ok , vårt gamla tak var korrigert galvad plåt , vi hade bara tvärliggande bärläckt på takstolarna och inget undertak, helt öppet under plåten, så det blev 22X45 som ströläckt med långa skruv igenom C/C 600 och bärläckt C/C 1000. Allt i tryckt virke och tätt blir det om plåtarna går hela uppifrån och ner. Vi har TP-plåt 20X20 och den lite tjockare 0,6 m och inte 0,5 mm som dom har på byggvaruhusen. Plåten är känslig för att kliva på och blir lätt veck där skon står med full tyngd, så tätt mellan bärläckten är bra och vi fixade skorna med en platta under och en filt som skydd. GLÖM INTE LIVLINA som fallskydd, vi la repet över nock och kopplade i dragkroken på bilen.
Klockspik är nästan omöjligt att dra ut, dom är vridna i formen för att inte gå ur virket och måste vridas loss
Tror du befintliga plåttaket bågnar om jag sätter den nya bärläkten så nära den befintliga som möjligt och drar ned skruvar i takstolen? Takstolarna sitter cc600.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.