Hej,
Tänkte bara dela med mig av mitt projekt, där jag precis fick slutbesked.
Vi köpte för några år sen en 50 år gammal finsk timmerstuga på 58 kvm (isolertimmer) i Mälardalen, som vi har renoverat invändigt (efter 50 års rökande inomhus av föregående ägare).


Men vi behövde mer utrymme så ganska snart planerade vi en utbyggnad med bla tvättstuga. Vi kommer troligen bygga ut mer på sikt, men denna utbyggnad blev iaf 15 kvm.

Budgeten blev "organisk" då vi inte lånar något mer, men drygt 100 000 hade jag räknat med, och planen var att bygga allt själv (med hjälp av kompisar där det behövdes).

Handritad skiss av rumslayout på rutat papper, symboler för fönster, dörrar och möjligen möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom den gamla grunden står på plint så valde jag detta för utbyggnaden också. Det går säkert aytt argumentera för att andra typer skulle funka, men plint är dessutom ganska enkelt för en hembyggare utan att använda tunga maskiner.

Träkonstruktion framför stuga, skugga, soligt, gröna träd, vit skåpbil, blå presenning, byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här en bildserie över byggandet under ca ett års tid

Träkonstruktion, under byggnation, stegar, taktäckning med presenning, delvis uteplats, grönska, skymning, parkerade bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähus under konstruktion, isoleringsmaterial synligt, fordon parkerade, soligt, skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under konstruktion, isolerad vägg, träreglar, vit dörr, fönster, grönt band, oskuret isolermaterial, innertak, verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brun trästuga med vita fönster och dörr, omgiven av ett staket, träd och klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och till slut klart
Svart trästuga, vit dörr, fönster, träd, gräs, staket, nummer 4, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket blev ett papptak "fogat" med det gamla. Över tid kommer dewt nog inte hålla, men i 5-års planen ingår att lägga om hela taket
Utsikt från ett tak, trädgård, hus, träd och buskar, början av höst, avtagande dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna bild är bara underlagspapp, men ovanpå detta ligger ytpapp nu
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
det måste vart ett popis kit det där har sett många av dom igenom åren runt om i sverige
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Inte samma husleverantör. Men la nytt tak ovanpå 40 år gamla Shingeltaket,128 kvm boyta + garage.

Kostade ca 100 000 kr skattade pengar i material för Planjatak Regal? och eget arbete.

Byggfirmor ville ha 250 - 300 000 kr.

- Så jag har aldrig någonsin haft så bra betalt netto per månad😁.
Tar väl semester några månader, trots pension.
Kan gott tänka mig att göra om det.
Bara trevligt.

En kompis, snickare, hjälpte mig 25 timmar. Thats all.


O T
Nu håller jag på med att fräscha upp köket med mycket kakel och nya bänkskivor och diskhoar.

Skulle säker kosta 50 plus i arbete om man lämnade bort...
Men nej ... Fixar själv.

Ger bra månadslön i slutänden...


.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Rött trähus med vit snickeri, omgivet av gröna träd och gräsmatta, veranda med utemöbler, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plus garage... Extra stolt över skorstensbeklädnaden i Glavaskiffer. 2 kr / skiva. Rött trähus med vita knutar, svart tak, garage, bilar, grönska och lugn atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Dagens pyssel i 7 x 4 meters köket. Montering av bänkskivor och vattenarmatur. Blev lyckat!
Läcker inte😄
Träskåp, vit kakelvägg, kök matplats, oordning, grönsaker, köksredskap, dagsljus, moderna vitvaror, marmorbänkskiva, ej människor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock ska bänkskivorna kilas, vägas in och monteras med typ siliconeduttar eller helst typ nån fogmassa, som inte häftar.

Nu är skivorna tejpade på undersidan, utefter kanterna så de kommer senare att kunna lyftas ur.

Återstår att dra siliconesträngar mot väggen.

För säkerhets skull är skivornas bakkanter behandlade med Primer.
Primer som normalt används på väggskivor innan kalkning.
 
  • Kök, rostfri diskho, diskmedel, julkopp, stekspade, sil, diskbänk, marmorliknande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Modent som Stockholmaren säger...
 
du kan ju starta en egen tråd😉
 
Bra att nån säger till. Tack😙

Ville bara typ premiera eget arbete.


Vad tillförde Du?
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
fan va bra det blev 👏
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
TS tillbyggnad, ja.

Hade själv typ papptak, 38 år gammalt shingeltak. Började bli bösigt, men tätt.
La på ströläkt, typ vertikalt, från noch ock ned. Därefter bärläkt horisontellt i harmoni med plåtarnas anliggningsytor mot läkten. Drog skruvarna typ tre cm åt sidan i stället för anbefallt djupaste dalgången, på typ pannorna.
Ingen risk att det läcker in om skruvarnas tätningar med tiden spricker, ser Ni.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.