Villa vista skrev:
@Zven, Du skriver att husen kommer bli upp till 28 meter höga, var hittar du den informationen? Jag ögnade igenom plankartan och hittar inga begränsningar i höjd för byggnaderna. Om detta stämmer kan byggnaderna bli hur höga som helst då endast våningsbegränsning finns.
Sidan 11, längst ner.
Men jag saltade med 0,3 meter för att ge lite extra tyngd åt mina argument...

Ponera då att detaljplanen ändras till max bygghöjd 27,7 meter.
Man skulle kunna misstänka att när Uppsala hem skickar in sina bygglovshandlingar så handlar det nog inte om 9 och 5 våningar, utan snarare 9 och 7 våningar.
 
Redigerat:
Nej jag ser ingenting om byggnad om 27,7 meter. Dock ser mark på 27,7. Men jag kanske missar allt.
 
Våningarna är begränsade i DP till 9 och 5 våningar. Så det blir ej 7 våningar
 
Villa vista skrev:
Nej jag ser ingenting om byggnad om 27,7 meter. Dock ser mark på 27,7. Men jag kanske missar allt.
Dessutom är det ju föreskriven plushöjd över nollplan för gården, och dagens marknivåer ligger på drygt 26 m enligt grundkartan så den angivelsen säger ju ingenting om hur höga husen blir.

Men detta är ju någon för TS att komma med synpunkter på, att det inte finns några begränsningar i höjd. Höjer man varje våning 30 cm på ett niovåningarshus, plus tekniska anläggningar på taket så blir det ju ett par meter som påverkar solstudierna.
 
Mikael_L
Villa vista skrev:
@ Mikael_L jaha, ööhh, jag antar att du har mycket ackumulerad ilska mot sakägares rätt till att påverka beslutsprocessen i samhället. Jag håller med om att ibland tyckes vissa processer i detta land dras ut in absurdum, men jag svarade bara på TS fråga, lite av syftet med forat. Då du citerade mitt svar upplevde jag det som du är avig till att jag upplyste TS om dennes rättigheter/möjligheter.
Ovasett, trevlig helg! :)[
Jadå, den helgen blev hyggligt trevlig, hoppas du också fick en trevlig helg. :)

Jag vill kraftfullt förtydliga att jag inte alls är avig till ditt svar, ja inte till dig heller.
Och jag passar också på och förtydligar att jag inte heller är avig till TS eller dennes önskan att slippa detaljplanen och husen.


Mitt svar var nog bara en reaktion på det jag lite uppgivet insett är sakernas tillstånd här i Uppsala. Och säkert i många andra Svenska städer som växer.

För det är ju ganska roligt, att man kan ta precis valfri Uppsalabo och fråga om vad denne tycker om bostadssituationen och bostadsbyggande. Med 99,8% sannolikhet tycker denne att det är en mycket stor brist på bostäder samt att det byggs alldeles för lite.
Men sen vill samtidigt ingen att det byggs i närheten av dem och många att det inte byggs i äldre obebyggda miljöer eller rivs gamla halvruttna hus.
Så jag undrar hur alla får ihop logiken, det ska byggas mer, men ingenstans ...?

Eller är deras tanke att det ska byggas typ ett nytt Gottsunda ute i Bösslinge eller någon annanstans 10 km från centrum, säg 15.000 bostäder där ...

Men jag ber om ursäkt för mitt förra vilda inlägg, det var alltså inte mening att trampa någon på tårna. :surprised:
 
Redigerat:
Z Zven skrev:
I vårt villaområde vill det kommunala bostadsbolaget bygga nya höghus, vilka i en länga kommer vara 28 m höga och i tre längor ca 17 m höga.
Dessa vill de bygga på en gata bestående av 1-plans villor.
Det planerade området ligger sydväst/väst vilket innebär att ägarna av befintliga villor förmodligen sett solen för sista gången.

Solstudier har genomförts, men de vill bara redovisa hur det ser ut i mars, juni, september.

Bostadsbolaget ägs till 100 % av kommunen vilket väl innebär att de kommer att få igenom vilka ändringar de än ber om.

Vill ändå be om tips hur man ska lägga upp ett ev. överklagande. Finns det några som helst möjligheter att fördröja processen?
Vilka argument bör man ta upp i överklagandet? Osv...

Länk till planbeskrivning:
[länk]

/Zven
Hej!

Lite sen fråga kanske, men hur gick det med detta ärendet?
Vi är nu utsatta för ett liknande scenario.

Mvh,

/Jörgen
 
Mikael_L
B Bejo73 skrev:
Hej!

Lite sen fråga kanske, men hur gick det med detta ärendet?
Vi är nu utsatta för ett liknande scenario.

Mvh,

/Jörgen
Dom är färdigbyggda sen några år tillbaka. Jag kör förbi dem varenda vecka, jag kan ta en bild och lägga upp.

När området byggdes (med ett antal låga hyreslängor och en del villor, så var själva staden ganska långt borta, men att den marken skulle exploateras mer, snart var väl ganska uppenbart runt år 2000.
Å andra sidan har de som äger mark där nu fått en mycket rejäl värdeökning, jag gissar att mer kommer säljas bort för att bli större och högre hus där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.