Jag är ute efter en läsplatta för e-böcker (lånade på bibliotek).
Det finns en hel del till olika priser så jag undrar om någon här kan dela med sig av erfarenheter?
Tittar just på två Kobo-plattor:
1) Kobo Klara 2E, 6" med bara virtuella knappar
2) Kobo Libra 2, 7" med fysiska knappar

Det är min fru som skall använda den så det måste vara enkelt att läsa och att ladda in e-böcker.
Skall brukas både inomhus och ute i solen. Därför läsplatta med "e-ink"-skärm i stället för LCD.

Så vad skall jag kolla särskilt och är någon bättre än andra (utom storleken, den inser jag själv)?
 
Jag har en Adlibris Letto Frontlight och uppföljaren Frontlight 2, och jag använder den första för att den är lättare (190g), den andra är ingjuten i ett rejält silikonskal vilket gör den tung (315g) och inte alls lika behaglig att använda.

Så jag hade kollat på vikten innan jag köper.
 
Clara 2E: 171 g
Libra 2: 215 g
Är det OK i längden?
 
Skulle tippa på att det inte gör någon större skillnad, det är nog Frontlight 2 som var väldigt tung.
 
Har ett par sony readers som gått ett antal timmar. Säljs nog inte längre men det är ju en väldigt enkel användning av dem.

Men ett antal funktioner som jag tycker skiljer kan vara vettigt att kolla.

Ex.

Storlek, tycker 6" är lite litet nu när ögonen börjar bli lite äldre. Får plats lite för lite på skärmen också.

Viktigt att den kan visa inverterat, så svart på vitt eller vitt på svart beroende på om man läser dagtid eller nattetid. Den är dock bäst ute i solen...

Knappar. Jag gillar fysiska knappar men då ska de vara bekväma. Läser man håller man gärna "boken" på samma sätt i timmar och trycker på knappen då och då. På sonyn är knapparna lite vassa i kanterna och är inte så bekväma helt enkelt. Stör läsningen faktiskt :)

Rullning. Viktigt att man kan välja antingen att välja blad eller att scrolla ner på ett naturligt sätt. Jag föredrar att mata ner 3-5 rader i taget och läsa på, viktigt då att den inte helt plötsligt anser att jag är i slutet av sidan och bläddrar över till nästa. Jämför med att scrolla i PDF-er med single page view inzoomat eller scrolling enabled.

Annars är nog rådet att känna på ett par stycken, beställ online så du kan prova i lugn och ro en kväll och välj den ni trivs bäst med. Och lägg några timmar på varje och verkligen prova, den kommer troligtvis användas måååånga timmar!
 
Min Letto har både knapp och touch, jag använder bara touchen när jag läser =)
 
engs
Har en med inbyggd belysning, så man kan läsa i mörker utan läslampa. Det kanske är standard numera, vet ej. Men tycker det är en praktisk funktion.

Kunna synka mot en molntjänst är praktiskt också, Laddar upp på dropbox och den synkar ner därifrån över wifi. Är väl kanske också standard.

PocketBook kör jag. Tror det är en Touch HD 3 men osäker. Det verkar som den modellen fått mycket klagomål så man kanske ska vara försiktig, läsa på om ev. problem och kanske välja annat märke.
Men fungerar utmärkt, för mig, trots ganska hård behandling. Ligger ofta i bilen, så den utsätts för kyla och stekande värme.
 
Redigerat:
När frugan skulle ha läsplatta första gången så testades de stora tillverkarna från USA men de va alldelses för krångliga på den tiden att få in lånade böcker. Kan ju ha ändrat sig men då föll det på en kobo och nu har det blivit en av nyare model av en Kobo. Hon är nöjd med att hämta hem boken till datorn och låsa upp för att lägga in i plattan. Går även att köpa in böker från typ Adlibris till den. Syrran med familj har adlibris plattor de är nöjda med. Vet inte hur mycket de köper eller lånar på bibblan.
Så mina tankar är att verifera att sättet att få in böckena i plattan är ett sett som fungerar för er. Och titta inte på dessa extra finneser som att det går att surfa mm.
 
Nä, surf är absolut inte en användning för plattan. Ska bara lagra böcker som sedan läses på skärmen.
För surf har vi en 11,5" surfplatta (Samsung Galaxy TAB A8), men den kan ju inte användas för bokläsning i solsken tex. Och batteritiden knäcks ju av den upplysta skärmen mm mm.

Får prova med en Kobo Libra 2 med 7" skärm.
Tittade idag in i en butik som hade båda så jag kunde se skillnaden i skärmstorlek och då vinner 7".
 
Har köpt Kobo Clara till min fru och min mamma i present (altså en till dem vardera). Är ett par år sen. Används inte jättefrekvent.

Min fru har använt på resa, annars vill hon ha vanlig bok. Jag har lånat den och tycker den är jäkligt smidig. Jag har lånat böckerna till frugan och lagt in dem. Hon ville inte ens försöka själv.

Morsan tror jag inte fattar hur hon får in böcker, jag har hjälpt henne men när hon har läst ut det hon lånat så verkar hon glömt bort hur man gör (hon är över 80).

Ett kort tag gick det låna böcker direkt till plattan. Tyvärr verkar alla bibliotek slutat med det, eller om plattformen som användes lagts ner. Man får låna boken på datorn, koppla in plattan och "synka" över boken. Till och med jag som är rätt datorvan tycker det är en bökig lösning.

Men gillar man att låna böcker så är plattan super, man slipper gå till biblioteket och slipper ligga med tänd lampa när den andra försöker sova. Byggkvaliten på Koboplattan tycker jag verkar bra.

Gissar det funkar bättre om man köper sina böcker.
Kindle är nog bra om man köper amerikanska böcker, men tror inte det går att låna till den på rimligt sätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.