Hej!
Behöver hjälp att koppla in dimmer.
Vet ej hur det var kopplat i gamla brytare.
Om jag mäter mellan de bägge bruna kablarna får jag 200 V, mellan den helt bruna och den svarta 150 V och mellan den bruna med vit färg och den svarta 0 V.
Kan någon med hjälp av den informationen säga hur jag ska koppla till dimmer?
 
  • LED-dimmer, installationsenhet, Vadsbo, metallplatta, blå ratt, kopplingsklämmor, stenbakgrund, europeiska säkerhetstecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk kontaktdosa med oskyddade kablar och skadad isolering mot tapetbakgrund. Behöver reparation eller täckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behövs mer information.

Är det en trappkoppling? alltså kan lampan tändas/släckas från mer än en brytare? Var det mer än en knapp på brytaren? Är det mer än en lampa som skall styras?
 
En fråga till, det ser ut att gå trådar nedåt från dosan, finns det möjligen ett vägguttag som nu inte fungerar där eller i närheten?
 
H hempularen skrev:
Behövs mer information.

Är det en trappkoppling? alltså kan lampan tändas/släckas från mer än en brytare? Var det mer än en knapp på brytaren? Är det mer än en lampa som skall styras?
Ingen trappkoppling. Bara en knapp på brytaren. Bara en lampa ska styras.
 
H hempularen skrev:
En fråga till, det ser ut att gå trådar nedåt från dosan, finns det möjligen ett vägguttag som nu inte fungerar där eller i närheten?
Ja. Finns ett vägguttag i närheten som inte funkar nu.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…

Bästa svaret

OK, om jag ser rätt på bilden så har du ett rör som kommer uppifrån med en brn, svart, blå och gulgrön skyddsjord.

Och ett rör nedåt med brun, blå och gulgrön.

OM detta stämmer, det finns inga fler rör till dosan som vi inte ser? Och mina observationer stämmer?

Då är troligen brun fas. Alltså ström från elcentralen.
Blå som bara går förbi i dosan är neutral som leder strröm tillbaka till centralen från vägguttaget.
Gulgrön som går förbi till vägguttaget är som sagt skyddsjord.
Svart är tändtråd som leder ström från brytaren till lampan. Från lampan led´s ström tillbaka i en (troligen) blå tråd, men den har ingen funktion på den här dimmern.

Då skall båda de bruna kopplas ihop på samma L plint spelar ingen roll om du väljer L1 eller L2, men de måste gå till samma. Kan vara svårt att få in två trådar där, is å fall får du skaffa dig en kopplingsklämma ex. wago, och koppla ihop dem och en enkel trådstump till L1. L står i det är fallet för engelska "Live" som alltså är en tråd med ström, kallas i sverige för "Fas".

Tändtråden (svarta) kopplas till klämman med en sinusvåg och pil. Det är alltså styrd ström till lampan.
 
  • Gilla
Baj001
  • Laddar…
Och jag skriver "troligen", det är normalt inte bra nog för att koppla, man får inte tro, man skall veta. Men under förutsättning att här har suttit en brytare tidigare som fungerat, så är detta antingen en korrekt gissning, eller inte så fel att det blir farligt om det är fel.
 
  • Gilla
Baj001
  • Laddar…
Japp. Dina observationer stämmer. Jag kopplar som du skriver. Stort tack för snabb hjälp.
H hempularen skrev:
Och jag skriver "troligen", det är normalt inte bra nog för att koppla, man får inte tro, man skall veta. Men under förutsättning att här har suttit en brytare tidigare som fungerat, så är detta antingen en korrekt gissning, eller inte så fel att det blir farligt om det är fel.
Stort tack för din hjälp. Dina observationer stämmer och jag har nu kopplat i dimmern och det fungerar som det ska. Trevlig helg!
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.