110 Volt har väl valts av personskyddskäl. Kanske är det därför USA har så förskräckliga kontaktdon. Glider kontakten ur något så exponeras de spänningsförande piggarna.

Med amerikanska uttag med 230 V kombineras deras mindre säkra uttag med vår högre spänning. Det utgör då en risk för personskada.

Men det är nog det enda problemet jag kommer på.
 
M Masthugg skrev:
110 Volt har väl valts av personskyddskäl. Kanske är det därför USA har så förskräckliga kontaktdon. Glider kontakten ur något så exponeras de spänningsförande piggarna.

Med amerikanska uttag med 230 V kombineras deras mindre säkra uttag med vår högre spänning. Det utgör då en risk för personskada.

Men det är nog det enda problemet jag kommer på.
Kina kör med amerikanska+europeiska uttag på 220V i samma väggdosa... De är inte roliga att ha att göra med. Sitter om något ännu sämre än när man kopplar in direkt i amerikanska vägguttag.
 
Beklagar att min fråga väckte fler frågor. Ska försöka förklara. Vill använda en produktspecifik kabel till en förstärkare (det låter säkert helt vrickat för många av er, men försök att ignorera det). Denna kabel har en brittisk kontakt (med vissa egenskaper som gör att jag inte vill byta den till en schuko). Vill dessutom använda en enkel dc-blocker och har funnit en där jag kan ansluta en brittisk kontakt och en matande kabel med svensk kontakt.
 
Och det lär fungera bra. Det är alltså ingen grendosa (flera uttag), och du kan lätt räkna på att kablarna håller för lasten.
 
S sjoelund skrev:
Och det lär fungera bra. Det är alltså ingen grendosa (flera uttag), och du kan lätt räkna på att kablarna håller för lasten.
Tack! Det stämmer. Försökte förenkla resonemanget från början genom att fråga efter en grendosa. Att det är en DC-blocker hör egentligen inte hit.
 
De där adaptrarna på bilden kan nog diskuteras om de verkligen följer reglerna fullt ut i England. För rätt många år sedan hade vi en produkt som skulle anslutas till telenätet. Vi fick backning vid typgodkännande prov i England, för att vår dubbelisolerade strömplugg (som var godkänd av deras elsäkehetsverk) hade en jordpinne av plast. Den skulle ju inte vara jordad.

MEN pinnen har funktionen att den öppnar petskyddet i engelska kontakter, så den måste finnas. Telekom godkännandet gick inte igenom för att en plastpinne kan spricka och gå av, och blir då ev. kvar i uttaget, som alltså då inte längre är petskyddat.
 
H hempularen skrev:
Telekom godkännandet gick inte igenom för att en plastpinne kan spricka och gå av, och blir då ev. kvar i uttaget, som alltså då inte längre är petskyddat.
Men det är ju riktigt vanligt att de görs av plast numera, så det kanske ändrats?
 
Det var nog så att British telecom hade en hel del väldigt egna ideer om hur diverse standarder skulle tolkas. Just strömpluggen hade de egentligen inte med att göra, den var godkänd av en annan myndighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.