Hej.

Norge och Sverige har olika digital-TV system, så långt är jag med. Att en digitalbox för det svenska marknätet inte fungerar för det norska är jag också 100 på. Men...

fungerar en box för det norska marknätet med det svenska?

Tack på förhand
 
Det känns ju inte riktigt som att det skulla funka tvärtom heller om det inte funkar med en norsk mottagare i Sverige.
Inte samma sändningsteknik trots ettor och nollor i luften. Vet att bor man i södra Sverige så kan man få in danska digitala kanaler och det funkar....
 
Nu visste inte jag att Norge hade byggt marksänt digitalt nät men gissar att sändningstekniken borde vara den samma om de nu inte kör med nyare mpeg4 istället för mpeg2. Gör de det så finns det säkert boxar som klarar båda teknikerna. Annars brukar det handla om krypteringstekniken som gör att boxar intte funkar mellan olika operatörers TV. Finland kör Conax Sverige Viacces.
 
Norge kör med Mpeg4 enligt deras "boxer" som heter RiksTV. www.rikstv.no

Därmed fungerar inte svenska dekodrar.
 
Och då fattar jag varför jag inte hört talas om det då det är ganska nytt.
 
Tyvärr, får man väl säga om man är Svensk, så har Norge (& för den delen även Finland) valt att använda Conax som krypteringssystem i det marksända TV-nätet. I Sverige används Viacess. I Danmark har de ingen kryptering ännu, vad jag vet.

Här är de två RiksTV godkända mottagarna;
http://www.rikstv.no/Hva-trenger-du/Dekoder/Godkjente-mottakere2/Grundig-DTR8720/
http://www.rikstv.no/Hva-trenger-du/Dekoder/Godkjente-mottakere2/Sagem-ITD91HD/

Norge har kört igång med Mpeg4 komprimering direkt, vilket väl får anses som ett bra val. I Swe, DK & Fin så används Mpeg2. Ja det testas med Mpeg4 på vissa håll även i Sverige. Men att lägga om hela Sverige till Mpeg4 i närtid kommer inte att ske. För det innebär att man måste byta/komplettera med sändningsutrustning samt att det behövs nya mottagare till en modell som klarar denna komprimeringsteknink, å det gör inte många mottagare idag. Sen så blir det svårt att motivera befolkningen att än en gång behöva köpa nya mottagare när de precis gjort detta. Möjligen kan det väl tänkas att vissa betal & HD kanaler kanske kommer sändas i Mpeg4 framöver medans det fria grundutbudet blir kvar i Mpeg2.

Dessa "Norska"mottagare kan rent teoretiskt (förmodligen även praktiskt) användas i Sverige då de även klarar Mpeg2. Dock som "friboxar" då man inte kan använda sig av betalkanalerna iom att de använder Conax som kryptering.

Det har ju sagts att Boxer inte längre skall ha monopol på betalkanaler i det Svenska marknätet. Det kan ju innebära att någon annan operatör kommer erbjuda marksänd betal-TV. Denna operatör kan mycket väl då använda sig av Conax. Eller kanske, om man har otur, ytterligare ett annat krypteringssystem.
En fördelen med att Norge använder Mpeg4 är ju att utvecklingen av mottagare som klarar detta koprimeringssätt sätter fart.
 
Ett av kraven i avregleringen är att ett och samma kortsystem ska användas på marknade just för att förhindra att det blir en inlåsningsfaktor. Har tom varit diskussion om ett kort.
 
Kan diskuteras länge om vi i Sverige skulle ha väntat några år till för att kört med Mpeg4 men då kommer säkert något än bättre och då kan man vänta på det oxå. ;)
Sedan förstår jag inte riktigt varför just Conax skulle vara ett bättre kod system än viaccess.
 
Det gällandes ett & samma kortsystem i Sverige kände jag inte till. Det låter ju bra om så är fallet.

Visst det kommer allt som oftast bättre system med tiden, så är det ju, men det är ju lite lätt trist när man råkar hamna ganska nära ett teknikskifte & då ha råkat satsa på "gammal teknik".

Om Conax är bättre än Viacess eller tvärtom, ingen aning. Det var inte så jag menade med "tyvärr", utan jag menade att det är synd att inte alla nordiska länder har samma kodsystem. För det hade gjort det enklare för oss konsumenter när det gäller inköp av DVB-T mottagare. Men det är troligen inget som operatörerna tycker är intressant.
 
Oki säkert jag som bara läste in för mycket som vanligt. :D
Vilket kodsystem de kör spelar ju mindre roll bara alla godkäner boxar med CAM så att man kan ha en box man själv trivs med och köpa till CAM.
 
Ja hade alla tillverkare valt att använda CA-Interface för lösa CAM så hade det varit enklare, nu är det oftast embedded-CAM i mottagarna.

Det finns några Mpeg4 DVB-T mottagare tillgängliga även i Sverige. T.ex. Dilog har 2st DT-430HD & DT-435HD. Dessa borde kunna funka även med de Norska utsändningarna. Både deras fria utbud & deras krypterade då Dilogen använder sig av CAM.

Det finns väl även någon gammal Sagem ITD81HD från HD-testen i marknätet med fotbollsVM 2006 ute på marknaden. Denna är dock enbart en FTA (FreeToAir) mottagare, så den har ingen möjlighet att användas till våra krypterade kanaler. Det skall dock finnas en inbyggd kortläsare som inte är aktiverad, eller nått sådant.
 
År 2015 är det dax att köpa nya Digitalmottagarer igen. Då krävs mpeg4 i digitalboxarna, och även i alla TV med inbyggd digitalbox.
 
Vill man så kan man köpa redan nu. Det är utlovat att årets OS ska sändas ut i HD över hela landet. Alltså i mpeg4-tekniken.
Det är även utlovat en mux till i UHF-bandet samt en i VHF-bandet för tv-distribution.

Så de gamla VHF antennerna man plockat ner hos kunder och sagt att det inte behövs längre får åka upp igen.
Merförsäljning! :)
 
Finns faktiskt en cam modul som hanterar mpeg4 avkodningen plus att den har en kortläsare. Har funnits artiklar om den hos terracom men de har naturligtvis "förbättrat" sin wwebb så nu hittar jag inte den längre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.