Tomtom79 Tomtom79 skrev:
SKa det vara utanpåliggande rör så låter det ju rimligt. Finns en del regler med hur rörgenomföringar får se ut i våtutrymme dock så kan ju vara det som ställer till det, att man med utanpåliggande tvingas gå genom väggen i en våtzon? Då vill man istället gå inne i väggen och måste således koppla samman någonstans.
Jag bygger den nu så det finns nu bara plyfa väggar. Från ventilen går ut rör till badrums grejer och rör med t koppling inne I väggen till tvättstugan. sen från tvättstugan (som är tätskikt) inne I väggen till köket. allt är synligt och hantverkarna tätar allt nästa vecka
 
H hempularen skrev:
Jo, arbetet med själva fördelaren och skåpet skall inte behöva kosta "några tusingar".
Det beror ju på. Material ska inhandlas, montera skåp infällt i vägg, dra rör osv. Det skulle mycket väl kunna kosta några rusningar utan att vara konstigt.
 
U UkJay skrev:
jo det är bäst för en villa kanske men varför en attefallehus? det är 2m av rör mellan varje blandare. allt kan nås snabbt. ventiler kan sitta under tvättställ sen t kopplingar till olika blandare. Jag behöver minska kostnader så därför jag tänker att inte ha skåpet
Du bygger förstås precis som du vill!! Det blir bäst så!
 
U UkJay skrev:
t koppling inne I väggen
Osäker på om jag tolkar rätt, du menar att kopplingen sitter i väggen?

Det är ett grovt fel enligt reglerna. OM du får en vattenskada så kommer inte försäkrinbgsbolaget att gilla dig. Det kan tom. vara så att även om skadan inte har med just t kopplingen att göra, så konstaterar de att VVS är inte fackmannamässigt utfört, därmed ingen ersättning.
 
H hempularen skrev:
Osäker på om jag tolkar rätt, du menar att kopplingen sitter i väggen?

Det är ett grovt fel enligt reglerna. OM du får en vattenskada så kommer inte försäkrinbgsbolaget att gilla dig. Det kan tom. vara så att även om skadan inte har med just t kopplingen att göra, så konstaterar de att VVS är inte fackmannamässigt utfört, därmed ingen ersättning.
nej nej. förlåt mitt Svenska. Allt är synligt (kopplingar och rör) och ventil I badrummet.
Then from the bathroom à pipe will go through the wall to the tvättstuga then from the tvättstuga to the kitchen. nothing is hidden really inside walls. just pipés going through walls. Bathroom and tvättstuga being both isolated against water.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.