Jag är totalt okunnig om allt som handlar om snickeri och bygge. Ska nu dock montera fönsterbänk i ett rum. Bänken ska ligga på konsoler som är fästa i en gipsvägg. Fönsterbänken ska så klart tåla lampor, vaser, diverse utsmyckning osv.

Trots att jag letat som en galning så kan jag inte hitta instruktioner till produkten eller allmänna råd om hur lång skruven bör vara, alltså hur djupt i väggen den ska sitta för att bänken ska bli stadig. Finns det några generella riktlinjer? Något annat jag bör tänka på?
 
Mycket hänger ju på vad som finns bakom gipset.......
 
Det vet jag tyvärr inte.
 
Gipset själv håller väldigt litet. Det är ju bara 13 mm tjockt. Finns speciella skruv (Molly) som biter sig fast bakom gipset om det finns fritt utrymme där. Men bäst är att leta fram en träregel bakom gipset och dra in 50 eller 60 mm långa träskruv.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Gipset själv håller väldigt litet. Det är ju bara 13 mm tjockt. Finns speciella skruv (Molly) som biter sig fast bakom gipset om det finns fritt utrymme där. Men bäst är att leta fram en träregel bakom gipset och dra in 50 eller 60 mm långa träskruv.
Ok, kör man utan plugg i trä?
 
Prova att borra med en tunn borr nära kanten mellan gipsväggen och fönsteröppningen. Där finns antagligen trä eller plåt innanför. Skruva sedan utan plugg.
 
D
C Cordings skrev:
Ok, kör man utan plugg i trä?
Ja, plugg behövs i princip i allt utom trä.
 
det sitter sådana här "pluppar" i fönsterkarmen, kan det vara så att de markerar var det finns trä bakom?
 
  • Slitet vitt yta med smuts och två skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.