J Josth skrev:
Marken ska helst vara urgrävd och täckt med tvättad makadam. Sedan tunn värmematta (som tunt liggunderlag) eller åldersbeständig plast på. Om det finns lukt kan en försikig undertrycksventilation behövas.
Ja, det rådet är vanligt. Fick en skön offert på arbetet i nivå med en begagnad bil. Har också bekanta som gjort det utan att kunna mäta någon skillnad i fukthalt, så jag tänker att det säkert är en bra åtgärd, men beroende på markförhållanden.

Undertrycksventilation köper jag helt och fulltn det talar ju för en sorbtionsavfuktare, alternativt en liten fläkt i en av ventilerna.
 
Gör det själv?
 
D Derbyboy skrev:
Kör du med undertryck?
Har inga problem med lukt eller radon så behöver inte köra med undertrycksfläkt.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
T Trostek skrev:
Ja, det rådet är vanligt. Fick en skön offert på arbetet i nivå med en begagnad bil. Har också bekanta som gjort det utan att kunna mäta någon skillnad i fukthalt, så jag tänker att det säkert är en bra åtgärd, men beroende på markförhållanden.

Undertrycksventilation köper jag helt och fulltn det talar ju för en sorbtionsavfuktare, alternativt en liten fläkt i en av ventilerna.
Med en fläkt i en av ventilerna kommer du fortsatt ha samma luftfuktighet delar av året.
Det är så kustklimat i södra Sverige ser ut. Luftfuktigheten kommer vissa år ligga på 90% under tillräckligt långa perioder för att påväxt ska kunna uppstå.
Jag skulle tagit in fler offerter(dock kan en begagnad bil variera mycket i pris) för att täcka med plast och täta ventiler eller gjort det själv. En luftavfuktare i en ventilerad krypgrund kommer vara som att elda för kråkorna.
 
  • Gilla
Toolfix
  • Laddar…
Men lägg plast om det inte finns och möt sedan, plast måste dit oavsett om det ska avfuktas
 
R reez skrev:
Men lägg plast om det inte finns och möt sedan, plast måste dit oavsett om det ska avfuktas
Jag förstår att man behöver stänga ventilerna så att inflödet av luft begränsas. (Annars får man avfukta hela atmosfären), och jag förstår att en fuktspärr nedåt kan hjälpa, men är det verkligen en grundförutsättning? Mitt nus står på berg, och den jord som finns i krypgrunden är snarare att betrakta som sand. Såklart håller den massor av fukt.

Jag kanske letar efter orsaker att bespara mig arbete här...
 
  • Haha
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Med en fläkt i en av ventilerna kommer du fortsatt ha samma luftfuktighet delar av året.
Det är så kustklimat i södra Sverige ser ut. Luftfuktigheten kommer vissa år ligga på 90% under tillräckligt långa perioder för att påväxt ska kunna uppstå.
Jag skulle tagit in fler offerter(dock kan en begagnad bil variera mycket i pris) för att täcka med plast och täta ventiler eller gjort det själv. En luftavfuktare i en ventilerad krypgrund kommer vara som att elda för kråkorna.
Jag har nog tänkt att stänga ventilerna, åtminstone på sommarhalvåret när luftfuktigheten ute är högre än i krypgrunden. Men det jag är orolig för är att jag lägger 70 ksek eller 100 timmar på att skotta makadam dubbelvikt eller liggandes för att sedan finna att det inte får någon större effekt. Att sätta in en avfuktare och justera ventiler är i sammanhanget en väldigt liten uppgift.
 
T Trostek skrev:
Jag har nog tänkt att stänga ventilerna, åtminstone på sommarhalvåret när luftfuktigheten ute är högre än i krypgrunden. Men det jag är orolig för är att jag lägger 70 ksek eller 100 timmar på att skotta makadam dubbelvikt eller liggandes för att sedan finna att det inte får någon större effekt. Att sätta in en avfuktare och justera ventiler är i sammanhanget en väldigt liten uppgift.
Hur mycket fukt som kommer underifrån kan jag inte svara på, men om du tror att det är den lilla delen så prova som du beskriver.
Sen kanske det räcker som plan b att rulla ut plast/matta - borde inte ta så lång tid(fast det beror ju på hur det ser ut i krypgrunden).
 
T Trostek skrev:
skotta makadam
Lägg bara ut plast med överlapp över ditt befintliga underlag, snabbt gjort. Mät luftfuktighet efter någon vecka, du kanske inte behöver göra mer. Regel nr 1 i felsökning= Enklaste och billigast först
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Lägg bara ut plast med överlapp över ditt befintliga underlag, snabbt gjort. Mät luftfuktighet efter någon vecka, du kanske inte behöver göra mer. Regel nr 1 i felsökning= Enklaste och billigast först
Jag trodde regeln i all felsökning var att först köpa avancerade teknikprylar. När man köpt alla och fortfarande har problem, då får man gå på andra lösningar!😉
 
  • Gilla
  • Haha
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
T Trostek skrev:
först köpa avancerade teknikprylar
Det är också en lösning =) Köp först och tänk senare...

Köpandet och sökandet i forum efter lösningar fördröjer själva görandet vilket för många är en lösning i sig, de slipper ju "jobbdelen" av problemet. Detta är inte riktat till denna tråds skapare utan en generell iakttagelse av anatomin av problemlösande hos en viss typ av Homo Erectus.
 
  • Gilla
Trostek
  • Laddar…
F
T Trostek skrev:
Jag kommer att behöva avfukta krypgrunden i vårt hus vid hallandskusten, byggt -71.

Valet står mellan en sorbtionsavfuktare eller kondensavfuktare. Dräneringen från en kondensavfuktare kan jag lösa, men rådet från många är att man måste ha en sorptionsavfuktare då den kan prestera även vid lägre temperaturer.

Frågan jag ställer mig är om det spelar någon roll? Om temperaturen ligger nära eller under nollan (vilket nog inte händer särskilt ofta i ett hus nära havet i södra Sverige) så bör väl behovet av avfuktning inte vara så stort?
Vad är tempen i grunden? Vi har 15 grader på vintern och ca 18 på sommaren så kondensavfuktare funkar fint. Woods hävdar att deras modeller idag funkar bra ner till +2.


Vi hade plast på marken men den var ej tejpad mot grundmuren. Så jag tejpade den i vintras och man ser verkligen hur blött det är under. Så det är nog inte fel.
 
F Fideliox skrev:
Vad är tempen i grunden? Vi har 15 grader på vintern och ca 18 på sommaren så kondensavfuktare funkar fint. Woods hävdar att deras modeller idag funkar bra ner till +2.


Vi hade plast på marken men den var ej tejpad mot grundmuren. Så jag tejpade den i vintras och man ser verkligen hur blött det är under. Så det är nog inte fel.
VI har bara mätt sedan början av augusti, men ligger runt 15-17 grader just nu. Inser att isoleringen av grundmuren förmodligen påverkar temperaturen en del, så det ska bli spännande att se nu till vintern!
 
F
T Trostek skrev:
VI har bara mätt sedan början av augusti, men ligger runt 15-17 grader just nu. Inser att isoleringen av grundmuren förmodligen påverkar temperaturen en del, så det ska bli spännande att se nu till vintern!
👍 Spännande. Vi har ju bara plast. Numera finns ju såndär 10cm tjock(?) isolerande plast också. Men svårt att motivera och montera det utan att veta vilken effekt det ger. Kanske 1-3 grader varmare golv? Varmare luft kan ju hålla mer fukt också så kanske avfuktaren kan gå mindre? 🤔
 
T Trostek skrev:
Jag kommer att behöva avfukta krypgrunden i vårt hus vid hallandskusten, byggt -71.

Valet står mellan en sorbtionsavfuktare eller kondensavfuktare. Dräneringen från en kondensavfuktare kan jag lösa, men rådet från många är att man måste ha en sorptionsavfuktare då den kan prestera även vid lägre temperaturer.

Frågan jag ställer mig är om det spelar någon roll? Om temperaturen ligger nära eller under nollan (vilket nog inte händer särskilt ofta i ett hus nära havet i södra Sverige) så bör väl behovet av avfuktning inte vara så stort?
Jag har inget svar på din fråga men jag vill dela med mig av min erfarenhet.

Jag har en fritidshus från 1904 som haft sin del av alla typer av fuktskador ett hus kan ha.

Huset har vad jag tror kallas torpargrund. Det är en kallmurad (dvs utan murbruk) grund och har 30-50 centimeter mellan mark och trossbottnen.

Hursomhelst satte jag in en enkel avfuktare (kondensavfuktare) och man såg hur jorden gick från brun till beige. Och fuktmätaren som följe med visade avsevärt lägre luftfuktighet.

Detta trots enkel avfuktare och att grunden inte är ”tät”, dvs fogarna mellan naturstenarna inte är tätade.
 
  • Gilla
Trostek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.