Huset blev färdigt för ungefär ett år sedan och jag stör mig på det fula uteluftsintaget till FTX-ventilationen. Det var tydligen tvunget att placeras på norrsidan vilket är framsidan av vårt hus och sticker ut på ett icke fördelaktigt sätt. Min fråga är om man helt enkelt kan måla det i samma färg som fasaden nu när vi snart (äntligen) får huset slutstruket så att det kamoufleras litegrann i alla fall? Eller måste man av någon anledning låta det vara omålat?
 
  • Tvåvåningshus med träfasad, tegeltak, vita fönster och front entré under tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Madnel Madnel skrev:
Huset blev färdigt för ungefär ett år sedan och jag stör mig på det fula uteluftsintaget till FTX-ventilationen. Det var tydligen tvunget att placeras på norrsidan vilket är framsidan av vårt hus och sticker ut på ett icke fördelaktigt sätt. Min fråga är om man helt enkelt kan måla det i samma färg som fasaden nu när vi snart (äntligen) får huset slutstruket så att det kamoufleras litegrann i alla fall? Eller måste man av någon anledning låta det vara omålat?
*
Bör gå bra att måla plåt med vattenbaserad fasadfärg. Det kan möjligen vara skillnad på färger men jag har gjort det. Vårt hus ligger utsatt vid havet i Bohuslän. Där blåser det så att den vita täckfärgen på vindskivor och stuprör har blåst bort så att grå grundfärg framträdde. Jag målade över plåten med fasadfärg Demidekk för något år sedan och den sitter bra.

Ett annat problem är rost vid västkusten. Efter tjugoår fick jag i år byta plåtar på vindskivor då de hade rostat underifrån så det blivit hål. Jag bytte till vitlackad aluminiumplåt som anses hålla här. Ett alternativ är aluzink men då får man inte vit kulör S0503Y.
Mest rostar krökar och omslagtrattar på vita stuprör. Det beror förmodligen på spänningskorrosion som uppstår då plåten pressformas.
*
 
Redigerat:
  • Gilla
Madnel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.