Jag är en flitig byggahus läsare, varit i ett par år. (Låter som början på x antal trådar jag läser om dagen men here goes)

Många gånger så hittar jag trådar som fångar mitt intresse, är kul eller upplyftande så drar jag mig alltid för att skriva i dom.

Varför?

Person 1 - titta min fina sak jag byggt!
Person 2 - wow bra jobbat hur gjorde du?
Person 1 - (ger rimligt välstrukturerat svar)
Person 3 - vA dYrt min graNNEs lÖsnInG äR bÄtTre (bifogar bild orimlig ritning)
Person 2 - Jag planerar att göra liknande har du några tips?
Person 4 - Du har stavat fel samt, tänkt fel och gjort fel och det kommer bli skräp för du följde inte …. regel kring dimensionering av …

Sen fortsätter det så tills trådskaparen avföljer sitt eget inlägg och aldrig återvänder

Vad jag har så svårt att förstå är mängden personer som verkar ha nästintill obefintlig förmåga att ta information, värdera andras åsikter eller att se större perspektiv på saker.
Känns ju som vissa av dessa människorna hade haft problem att ta symaskinskörkort

Jag är själv ingen snowflake och tro inte på censur på internet men det måste ju finnas en nivå eller sätt att särskilja vissa som är uppenbara troll/bottar/extrakonton?

Kanske att tex trådskaparen kan välja ”här får bara användare med minimum 200 inlägg skriva” vilket hade motiverat folk till mer sakliga diskussioner och ett mer levande nyanserat forum.
Eller att folk fick rösts tex ”denna användare bar fått mer än 20 nerröstningar i denna tråd och kan därför inte posta mer i den”

Nu har vi ju tillochmed en tråd som gör parodier på alla dessa inlägg vilket är kul men när mycket av dessa är så etablerade problem att alla känner till dom och kan referera till dessa är det lite illa.

Så bemött mig med er kritik nu, eller kanske formulera fler tips på hur vi kan få delar som ”byggde mitt egna spabad och gjorde det smart” att bli mer levande och lärorik!
 
  • Gilla
Oskick och 8 till
  • Laddar…
Det är ett öppet forum där alla får deltaga. Visst är det önskvärt att alla följer reglerna, speciellt §5.0 och §5.9. Så vill jag också minnas att det var för 10 år sedan - ett seriöst och lärande forum. Men folk är som folk och testar givetvis gränserna, och om ingen protesterar mot facebookfasoner, påhopp, omogna kommentarer, kvickheter, trams och flams så blir det ju en de facto standard. Man bör alltså inte bryta mot §5.4.4, dvs mata inte trollen. Att inte vara så lättkränkt underlättar.

Var tråd har sitt ämne, från seriöst till humor, vilket alla bör respektera. Det är vi alla som sätter nivån. Att styra upp det med tekniska spärrar som antal inlägg, minsta storlek på inlägg, förbjuda att man inleder ett inlägg med "Nej, ..." eller "Men ..." osv tror jag inte på.

Jag tror i så fall mer på fler gilla-alternativ för diss och hiss, rätt eller fel, skoj eller stötande, ej svar på frågan osv så att man snabbt och enkelt kan uttrycka sin åsikt utan att behöva spamma forumet med ett inlägg. Det ger skribenten mer återkoppling. Men jag inser samtidigt riskerna med negativa reaktioner utan att man behöver motivera dem. Det kanske räcker att det syns i statistiken hur många negativa reaktioner var o en givit.

Och jag vill inte ha det tråkiga och stela systemet på t.ex stackoverflow heller. Så...det är inte lätt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
... på t.ex stackoverflow heller..
Se där! Man är tydligen inte för gammal för att lära sig något nytt 🙂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag var aktiv under en period för ca 15 år sedan och har nu åter varit aktiv i ett par-tre år. Jag har inget minne av att byggahus någonsin har varit 100% seriöst eller trollfritt. Det är ändå ett internetforum 😉

Många trådar och många användare håller sig seriösa och hjälpsamma. En del användare gör sitt bästa men kan ha svårt att uttrycka sig pga dyslexi eller annat. Och en del vill bara hävda sig. Vissa ämnen har större risk att spåra ur då man kan ha många olika åsikter om dem eller för att många helt enkelt vill säga sitt. Andra ämnen får knappt några svar alls. Det är ju så IRL också, så jag har svårt att se hur det skulle bli bättre på ett forum utan att det blir stelt och kontrollerande.

En hög nivå av aktivitet säger inget om hur seriös en användare är. Det går fort att häva ur sig 200 inlägg med trams. Ja faktiskt fortare än att ge 200 bra konstruktiva svar som inte är upprepningar av andras bra konstruktiva svar i samma tråd.

Folk som har varit med länge kan även ha hunnit tröttna på vissa återkommande frågor, och kan då råka ge lite trötta och tvära svar. Riktigt trött blir man när frågeställaren kommer med krav på hurdana svaren ska vara. Jag tror att paroditråden är en välbehövlig ventil för frustrationen som till slut byggs upp hos en del av dem som försöker hjälpa.

Jag tycker att det bästa sättet att göra forumet mer levande och konstruktivt är att själv kommentera och ”gilla” trådar och inlägg som man tycker är bra. Om du tex vill se fler projekttrådar kan du skriva svar i de trådar som redan finns (alltid bättre än ”gilla”). Det uppmuntrar folk att fortsätta skriva om projektet eller att starta fler trådar om sina andra projekt 🙂 För sin egen skull kan man även helt enkelt strunta i trådar om elbilars räckvidd, plejd eller katter om man inte är intresserad 😄
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
Nu kanske jag är en av dom skyldiga till lite trams ibland, meeeen..

Jag hoppas det har med ålder att göra, men jag har haft liknande tankegångar, byggahus är långt ifrån värst, men vissa forum har blivit flamsiga och tråkiga. Så till den milda grad att jag ibland funderat på om det är betalda troll eller ai som håller liv i vissa forum.

Men antagligen är det åldern, allt var bättre förr, aftonbladets chat var informativ..... ;)
 
C
Superkewl Superkewl skrev:
Kanske att tex trådskaparen kan välja ”här får bara användare med minimum 200 inlägg skriva” vilket hade motiverat folk till mer sakliga diskussioner och ett mer levande nyanserat forum.
Tror jag inte en sekund på. Problemet är ju just de användare som fyrar av typ 200 inlägg. Per tråd...
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
D
Sen jag upptäckte den där ignorera funktionen har vissa trådar blivit betydligt mer lättlästa
 
  • Gilla
Superkewl och 1 till
  • Laddar…
Ett problem är när trådskaparen har en specifik fråga inom ett ämne. Då ska alla som haft problem inom det ämnet (men inte specifikt det TS frågar om) svara. Då och där spårar tråden ur.
 
  • Gilla
Superkewl
  • Laddar…
C
I InsidersUnited skrev:
Ett problem är när trådskaparen har en specifik fråga inom ett ämne. Då ska alla som haft problem inom det ämnet (men inte specifikt det TS frågar om) svara. Då och där spårar tråden ur.
Har sagt det förut men säger det igen...

Det är inte så konstigt när formatet är diskussionsforum. Vet att det till och med från forumledningens sida förutsätts att det är någon sorts fråga-svar-princip som gäller, men det är inte uttalat och jag tror att många medlemmar uppfattar det som att det är "fri" diskussion inom trådens ämne som gäller, och att det är OK att inte bara svara på TS ev. explicita fråga.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Kraften hos forumet är just att man ofta får infallsvinklar från många olika personer. Så jag tycker inte att man ska vara rädd att skriva om sina erfarenheter. Det kan väl vara väl subjektiva kommentarer men sammantaget tycker jag forumet ger ett objektivt och sant svar, fritt från hymlande från tillverkare, myndigheter och andra med ekonomiska intressen. Det gäller bara att hitta den balans som tråden tarvar.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Och man ska inte heller vara rädd att starta en ny tråd just här under "Övrigt Off Topic" om man t.ex vill dra vitsar om BMW-förare, istället för att spamma en "seriös" tråd. Om det finns en tråd kanske jag skriver nåt där själv om vad jag tycker om BWM och dess förare, men jag kan inte garantera att jag håller mig i skinnet och inte går OT och skriver vad jag tycker om R-E-N-Å och andra franska vulgära styggelser på hjul...
 
C cpalm skrev:
Tror jag inte en sekund på. Problemet är ju just de användare som fyrar av typ 200 inlägg. Per tråd...
Min grundtanke där var 200 inlägg som ”instegskrav” för trådar där tex trådstartaren önskar en viss kvalitet eller nivå för att mer etablerade användare ska ha tillgång till dessa.

Men ja jag kan se hur det lika väl kan gå snett rätt fort
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och man ska inte heller vara rädd att starta en ny tråd just här under "Övrigt Off Topic" om man t.ex vill dra vitsar om BMW-förare, istället för att spamma en "seriös" tråd. Om det finns en tråd kanske jag skriver nåt där själv om vad jag tycker om BWM och dess förare, men jag kan inte garantera att jag håller mig i skinnet och inte går OT och skriver vad jag tycker om R-E-N-Å och andra franska vulgära styggelser på hjul...
Har själv min tjejs ”Pippigott” på uppfarten varje morgon som kvittrar igång med fåglarna när hon ska till jobb.

Lika imponerad var gång den rullar iväg för egen maskin
 
Superkewl Superkewl skrev:
Min grundtanke där var 200 inlägg som ”instegskrav” för trådar där tex trådstartaren önskar en viss kvalitet eller nivå för att mer etablerade användare ska ha tillgång till dessa.

Men ja jag kan se hur det lika väl kan gå snett rätt fort

Har själv min tjejs ”Pippigott” på uppfarten varje morgon som kvittrar igång med fåglarna när hon ska till jobb.

Lika imponerad var gång den rullar iväg för egen maskin
Tyvärr är det inget som korrelerar mellan nivå och antal inlägg.
Ignorera knappen är bättre då.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Superkewl Superkewl skrev:
Person 3 - vA dYrt min graNNEs lÖsnInG äR bÄtTre
Det här med att blanda versaler och gemener som ett stilistiskt grepp för att ironisera över hur folk uttrycker sig… Det kanske i sig borde göra att man utesluts från forumet? Det har liksom aldrig varit roligt.

Mer seriöst: jag håller med Bo. Tekniska lösningar à la stackoverflow är inte rätt väg att gå. Men med det sagt, på t.ex hacker news så blir ett inlägg med många ned-rösters text ljusare, och jag märker att det bidrar till att man ofta inte läser dom. Å andra sidan håller trådar där generellt en hög nivå och tonen är god, här skulle det nog inte funka lika bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.