Hej
Jag har monterat 6 st plana solfångare 1.2x2.1m.
Har lagt dem i serie och har en plattväxlare mot mina acctankar 4st a 700 liter.
Jag driver solfångarna med en LM4 pump och kör den på högsta farten men får inte ut någon värme ur systemet.
Har provtryckt i 2 dygn med 1,5 bars tryck så systemet är tätt.
Nivåskillnaden är från min källare upp till solfångarna ca: 9 m
Dragit med cu 18mm rör.
Vilket tryck samt flöde bör man ha ?
Samt vad kan man förvänta sig att systemet bör leverera för effekt.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
B
Effekten borde ju din leverantör kunna ange, men det är ju helt klart ett antal kW. Såhärårs ger det ju mindre, och temperaturen ute ger ju upphov ökade förluster vilket ger mindre värme.

Till en början så behöver pumpen förmodligen inte gå på max. Titta istället på in och utgående temp. Är det kanske 3-8c eller liknande temperaturskillnad när solen lyser hyggligt är flödet lagom. Du kanske får öka flödet nästa sommar.

Jag hade börjat med ca 1300l/h i flöde, om du har flödesmätare, som en startpunkt.

Ger ingen värme? Om du stänger av pumpen mot acktanken, men låter andra pumpen gå. Ökar tempen I solvärmekretsen då?

Om ditt hus har ett visst värmebehov så förmår förmodligen inte solen med att värma upp både hus och acktank. Speciellt med tanke på att du har 2800liter acktank. Det är ganska mångs kWh som ska till för att värma på tankarna. Tempen ökar då inte i acktanken (eller kanske bara nån grad eller två) och då kanske man tänker att solen inte ger något alls?

Statistiska trycket hade jag ställt in på ca 1.5bar. Det är bra.
 
  • Gilla
Mrs Flyte
  • Laddar…
F Fredrik Andersson9471 skrev:
Hej
Jag har monterat 6 st plana solfångare 1.2x2.1m.
Har lagt dem i serie och har en plattväxlare mot mina acctankar 4st a 700 liter.
Jag driver solfångarna med en LM4 pump och kör den på högsta farten men får inte ut någon värme ur systemet.
Har provtryckt i 2 dygn med 1,5 bars tryck så systemet är tätt.
Nivåskillnaden är från min källare upp till solfångarna ca: 9 m
Dragit med cu 18mm rör.
Vilket tryck samt flöde bör man ha ?
Samt vad kan man förvänta sig att systemet bör leverera för effekt.
Har du flöde i solfångarkretsen ? Du bör känna temperatur skillnad in/ut vid värmeväxlaren
 
E el camino skrev:
Har du flöde i solfångarkretsen ? Du bör känna temperatur skillnad in/ut vid värmeväxlaren
Ja, precis. För att få ur all luft ur systemet hade jag hit en rörmokare med en högkapacitetspump, som verkligen spolade igenom hela systemet med glykolen tills det var helt luftfritt. Som @el camino säger så bör du känna skillnad. Igår var det nästan ingen direkt solinstrålning och då såg mina temperaturer ut så här Diagram över solvärme med temperaturkurvor för taket, tankens botten och topp under ett dygn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Fredrik Andersson9471 skrev:
Hej
Jag har monterat 6 st plana solfångare 1.2x2.1m.
Har lagt dem i serie och har en plattväxlare mot mina acctankar 4st a 700 liter.
Jag driver solfångarna med en LM4 pump och kör den på högsta farten men får inte ut någon värme ur systemet.
Har provtryckt i 2 dygn med 1,5 bars tryck så systemet är tätt.
Nivåskillnaden är från min källare upp till solfångarna ca: 9 m
Dragit med cu 18mm rör.
Vilket tryck samt flöde bör man ha ?
Samt vad kan man förvänta sig att systemet bör leverera för effekt.
Jag undrar varför du lagt dem i serie? Jag har också 6 st fast hälften så breda lagda parallellt - om med höjdskillnad på kanske bara 6 meter men det är egentligen ointressant för det påverkar inte pump kapaciteten. Jag kör min pump på minsta effekten och stryper kretsen likväl för att få ett så lågt flöde och hög utgångstemperatur som möjligt. Högst upp på panelerna har jag en automatisk avluftare som även fungerar som säkerhet ifall något skulle ske och panelerna kokar. Panelernas placering och typ är ju den avgörande begränsningen för vad du kommer att få ut, solens instrålning per ytenhet är ju känd. Spontant känner jag att du har oerhört stor ackumulator kapacitet.
 
  • Gilla
Vargulvsson
  • Laddar…
Jag håller med @Dan Asplund. Jag själv har fyra st paneler och i grund en 750l tank. Jag har även en slavtank som jag använder när jag eldar med ved. Min tanke var att när huvudtanken är full, då öppnas även slavtanken så att solen även kan fylla den. Men det har aldrig hänt. Som mest har jag kommit upp i en temperatur på nästan 70 i hela tanken.
 
  • Gilla
Dan Asplund
  • Laddar…
R raderarn skrev:
Jag håller med @Dan Asplund. Jag själv har fyra st paneler och i grund en 750l tank. Jag har även en slavtank som jag använder när jag eldar med ved. Min tanke var att när huvudtanken är full, då öppnas även slavtanken så att solen även kan fylla den. Men det har aldrig hänt. Som mest har jag kommit upp i en temperatur på nästan 70 i hela tanken.
Att gå upp i temperaturer över 70 grader med solfångare har inte någon vits. Jag kör min 750 liters ack med antingen sol eller ved på samma sekundär krets. När temperaturen går under 45 kör jag ved och ibland händer det att man får köra bägge. Men normalt så räcker 6kvadrat solpanel för allt varmvatten och lite värme i en liten villa under sommarhalvåret. Fast denna sommar blev det mycket vedelda då solen inte fick komma fram så mycket. Solfångarna har ju den nackdelen att de vill ha intensivt sol ljus för att vara bra. Fotoelektriska paneler fungerar ju även fast det är mulet men det ger ju bara ca:20% av den instrålade solenergin jämfört med solfångare. 6 kvadrat forolektriska paneler ger - i bästa fall för mig - en kilowatt men det är ju alltid nått... många bäckar små.
 
  • Gilla
Kajjo
  • Laddar…
Det gäller att prioritera att lösa det mest lågtemperarade "bekymret" så mycket som möjligt. T ex primärt förvärmning av varmvatten, avlasta ordinare uppvärmning helt början och slutet av säsongen och på en naturlig väg vid mycket produktion ta hela varmvattnet. Något som sker på automatik i många system.
Men vill bara lyfta att man får ut många gånger mer kWh i 20 grader än 60 grader.

Funderar på som detta systemet har en backventil som sitter i en annan riktning än vad cirkulationspumpen gör? Eller felkoppling av något slag. Ej motström i värmeväxlaren/ varmaste är inte de översta anslutningara båda växlarnas anslutningar, varmast går in i tanken högre än returen eller liknande feltänk. Rita upp allt med flödesriktningar så går nog felet rätt snart att hitta. Tycker du har för lång serie på taket, men det är inte felet.

Solfångarpumpstationen trycker upp kylt vatten på taket, den flödesriktningen.
 
H HBerggren skrev:
Det gäller att prioritera att lösa det mest lågtemperarade "bekymret" så mycket som möjligt. T ex primärt förvärmning av varmvatten, avlasta ordinare uppvärmning helt början och slutet av säsongen och på en naturlig väg vid mycket produktion ta hela varmvattnet. Något som sker på automatik i många system.
Men vill bara lyfta att man får ut många gånger mer kWh i 20 grader än 60 grader.

Funderar på som detta systemet har en backventil som sitter i en annan riktning än vad cirkulationspumpen gör? Eller felkoppling av något slag. Ej motström i värmeväxlaren/ varmaste är inte de översta anslutningara båda växlarnas anslutningar, varmast går in i tanken högre än returen eller liknande feltänk. Rita upp allt med flödesriktningar så går nog felet rätt snart att hitta. Tycker du har för lång serie på taket, men det är inte felet.

Solfångarpumpstationen trycker upp kylt vatten på taket, den flödesriktningen.
Precis visa en skis över hur du har,
 
Det kommer inte att fungera med 6 paneler I serie för motståndet blir för högt och vattnet kommer att koka.
 
  • Gilla
Dan Asplund
  • Laddar…
För att få bort alla luftfickor så koppla in vanliga kallvattnet och spola igenom systemet i flera timmar.
 
  • Gilla
el camino
  • Laddar…
J JonasBrot skrev:
För att få bort alla luftfickor så koppla in vanliga kallvattnet och spola igenom systemet i flera timmar.
Det där svaret var ju inte riktigt genomtänk va. Isofall så ska man väl spola igenom med en glykolblandning
 
Så länge det inte är kallt ute så tillför inte glykolen något. Blir bara slabbigt att arbeta med.
Misstänker att det är luft i systemet. Kommer det luft till pumpen så stannar cirkulationen.
Jag kör ofta stor balja med vatten där både till och frånlopp slangas ner i. Då ser jag hur flödet är och om det kommer luft.
Kan även "hjälpa till" med annan pump om den vanliga inte suger som den ska.
När allt ser bra ut kan du tillsätta glykol -eller suga från en annan balja med färdigblandad lösning.
Jag har 3x30 vacumrör och får ca 4kW när solen lyser klart oavsett årstid.
 
V Vector skrev:
Det där svaret var ju inte riktigt genomtänk va. Isofall så ska man väl spola igenom med en glykolblandning
Fördelen är att du får bra fart på vattnet och slipper skaffa en dyr pump som håller flera timmars oavbruten körning. Sedan kan du fylla systemet med glykolblandning med en billig pump kopplad till borrmaskinen. Se bara till att det inte kommer med någon luft när du byter vätska.
 
  • Gilla
Beffring
  • Laddar…
Sn
J JonasBrot skrev:
Fördelen är att du får bra fart på vattnet och slipper skaffa en dyr pump som håller flera timmars oavbruten körning. Sedan kan du fylla systemet med glykolblandning med en billig pump kopplad till borrmaskinen. Se bara till att det inte kommer med någon luft när du byter vätska.
Jag är ganska säker på om man hör med en rörmockare eller vvs firma så kan man få låna för en billig peng en jetpump som drar runt glykolblandningen så luften försvinner utan att man ska hålla på å kladda med det i flera omgångar å dessutom vara rädd att man får in luft igen. Men men man gör som man vill...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.