Hej,
Finns det någon bank som beviljar lån till en pensionär, som sitter fast i ett för stort hus och vill använda ett lån till att bygga en ekonomibyggnad vid min sommarstuga för att kunna flytta maskiner m.m från ekonomibyggnad vid det stora permanenta huset?
 
speedbj speedbj skrev:
Hej,
Finns det någon bank som beviljar lån till en pensionär, som sitter fast i ett för stort hus och vill använda ett lån till att bygga en ekonomibyggnad vid min sommarstuga för att kunna flytta maskiner m.m från ekonomibyggnad vid det stora permanenta huset?
Antar att du ska flytta till sommarstugan efteråt?
Jag skulle undvika lån, magasinera maskinerna och sälja huset, flytta och sedan bygga det som behövs.
Är själv 61 och skuldfri, och kommer så att förbli till graven, antagligen kommer jag att hamna i din sits om x antal år när gården blir övermäktig att sköta men alternativet att glo på en tapet i en 2:a dödar mig.

Banker vet jag tyvärr inget om mer än att dom är utsugare och banditer, det är bara att läsa deras årsrapporter så inser man att det är belsebubs lakejer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Antar att du ska flytta till sommarstugan efteråt?
Jag skulle undvika lån, magasinera maskinerna och sälja huset, flytta och sedan bygga det som behövs.
Är själv 61 och skuldfri, och kommer så att förbli till graven, antagligen kommer jag att hamna i din sits om x antal år när gården blir övermäktig att sköta men alternativet att glo på en tapet i en 2:a dödar mig.

Banker vet jag tyvärr inget om mer än att dom är utsugare och banditer, det är bara att läsa deras årsrapporter så inser man att det är belsebubs lakejer.
Vill undvika flyttning av maskiner-utrustning-fordon två gånger, inte gratis heller.
 
Kolla först om du kan få bygglov för en sådan ekonomibyggnad vid sommarstugan. Det är inte alltid det går enligt PBL.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Banker vet jag tyvärr inget om mer än att dom är utsugare och banditer, det är bara att läsa deras årsrapporter så inser man att det är belsebubs lakejer.
Helt rätt. Tyvärr är de flesta bostadsägare beroende av dom.
I mina låneaffärer har jag inte försökt få ett automatiserat lånelöfte. Utan jag gjorde en nogrann kalkyl med inkomster, kostnader, mm, en cashflow-plan för övergångstiden och presenterade det för banken på kontoret. Aldrig några problem.
Om det funkar som pensionär vet jag dock inte och behöver förhoppningsvis aldrig pröva.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Banker vet jag tyvärr inget om mer än att dom är utsugare och banditer, det är bara att läsa deras årsrapporter så inser man att det är belsebubs lakejer.
Banklån är ofta nödvändiga om man ska kunna skaffa en bostad men det är ju skönt om man inte behöver sätta sig i skuld. Jag håller inte med om att banker är utsugare och banditer, såvitt jag vet håller sig alla svenska banker till regelverket och jag rekomenderar aktieköp i banksektorn när man läser rapporterna och ser lönsamheten.

Till TS: försök att klara dig utan lån, att inte sätta sig i skuld i onödan anser jag ger ett behagligare liv, det kanske går att skaffa en fraktcontainer att ställa vid fritidshuset att ha grejorna i?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hej
Har du lån nu?
Finns pantbrev att utnyttja?

Det behövs lite mer info för att hjälpa till, men ja, det finns banker som lånar ut pengar till äldre.
Nu är jag "bara" 59år, och har inga lån, men jag frågade min bank häromdagen om jag kunde låna fullt (900k) på mina pantbrev, och det var inga problem, men dina förutsättningar kanske är annorlunda.

/W
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Kolla först om du kan få bygglov för en sådan ekonomibyggnad vid sommarstugan. Det är inte alltid det går enligt PBL.
Bygglov behövs inte, ej planlagt område på landet och befintlig gammal byggnad som skall ersättas.
 
Att du är pensionär betyder inte att du per auomatik inte får låna. Har du en tillräckligt hög pension så skall det gå ändå. Dock så tror jag att banker tittar lite strängare på budgeten för en pensionär. Om en ung familj med goda karriörmöjligheter vill låna, så kan banken räkna in att de troligen kommer att ha avsevärt högre betalningsförmåga om några år. Och banken vågar därmed att kanske acceptera lite sämre marginaler just nu. En pensionär kan inte räkna med att inkomsterna kommer att öka reelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.