Vi har ett hus från 1920-talet som är tillbyggt flera gånger. Under de äldsta delarna så finns en matkällare på typ 10kvm resten är krypgrund med sand och sten i botten. Gissar att vi pratar totalt ca 60kbm. Själva grunden är mestadels stenbumlingar. Träbjälklag med gammal panel på undersidan.

När vi flyttade in för 12-13 år sedan så monterade vi in en Munters HomeDry sorptionsavfuktare. Ska ärligt säga att jag inte brytt mig så mycket om den mer än byta filter under de här åren förrän den valde att packa ihop i vintras. Kan minnas att den, till rätt saftiga elräkningar redan med den tidens mått, jobbade ner fukthalten. Men med tanke på att det inte finns någon plast i botten så har den väl samtidigt dragit upp ny fuktig luft…

Nu funderar jag på hur vi ska gå vidare och här behöver jag lite råd.

Vi pluggade ventilerna men det är ju ändå inget tätt utrymme och som syns på bilderna har vi ingen bra möjlighet att utan en stor arbetsinsats få till en yta att lägga plast på mot marken. Det släntar åt olika håll och ligger avloppsrör kors och tvärs. Huset ligger rätt högt men med tanke på underlaget är det inte konstigt att jag mäter upp en fukthalt på runt 85. Det har under sommaren luktat rätt mycket fuktig källare på bottenplanet när man kommer ner på morgonen.

Vad tänker ni om situationen? Ska jag bara punga upp med pengar för en annan ny avfuktare och vad rekommenderas i så fall idag? Eller ska jag göra lite mer åtgärder/ta in hjälp än vad vi gjorde för tio år sedan?
 
  • Dammig krypgrund med rör, stenar och träbjälkar. Något byggrelaterat, möjligen renovering eller inspektion pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt kryputrymme med rör, stenar, och synliga träbjälkar. Avfuktare och sensor synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
J jerydh skrev:
Vi har ett hus från 1920-talet som är tillbyggt flera gånger. Under de äldsta delarna så finns en matkällare på typ 10kvm resten är krypgrund med sand och sten i botten. Gissar att vi pratar totalt ca 60kbm. Själva grunden är mestadels stenbumlingar. Träbjälklag med gammal panel på undersidan.

När vi flyttade in för 12-13 år sedan så monterade vi in en Munters HomeDry sorptionsavfuktare. Ska ärligt säga att jag inte brytt mig så mycket om den mer än byta filter under de här åren förrän den valde att packa ihop i vintras. Kan minnas att den, till rätt saftiga elräkningar redan med den tidens mått, jobbade ner fukthalten. Men med tanke på att det inte finns någon plast i botten så har den väl samtidigt dragit upp ny fuktig luft…

Nu funderar jag på hur vi ska gå vidare och här behöver jag lite råd.

Vi pluggade ventilerna men det är ju ändå inget tätt utrymme och som syns på bilderna har vi ingen bra möjlighet att utan en stor arbetsinsats få till en yta att lägga plast på mot marken. Det släntar åt olika håll och ligger avloppsrör kors och tvärs. Huset ligger rätt högt men med tanke på underlaget är det inte konstigt att jag mäter upp en fukthalt på runt 85. Det har under sommaren luktat rätt mycket fuktig källare på bottenplanet när man kommer ner på morgonen.

Vad tänker ni om situationen? Ska jag bara punga upp med pengar för en annan ny avfuktare och vad rekommenderas i så fall idag? Eller ska jag göra lite mer åtgärder/ta in hjälp än vad vi gjorde för tio år sedan?
Hej! först och främst är det alltid bäst att täcka marken med åldersbeständig byggplast. Då slipper du torka markfukt samtidigt som maskinen får gå mindre timmar. Det är absolut inga problem att plasta över sten och avloppsrör (så länge rören är i plast) OBS! städa upp allt organiskt från marken först! Jag monterar en del avfuktare i mitt yrke och äger själv en Corroventa 300TT2. De är effektiva men drar ca 1000W vid avfuktning mellan 800-1300 tim/år.
 
  • Gilla
jerydh
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Hej! först och främst är det alltid bäst att täcka marken med åldersbeständig byggplast. Då slipper du torka markfukt samtidigt som maskinen får gå mindre timmar. Det är absolut inga problem att plasta över sten och avloppsrör (så länge rören är i plast) OBS! städa upp allt organiskt från marken först! Jag monterar en del avfuktare i mitt yrke och äger själv en Corroventa 300TT2. De är effektiva men drar ca 1000W vid avfuktning mellan 800-1300 tim/år.
Jag har lite samma problem som TS. Varför bara plaströr? Jag har gjutjärn på vissa ställen, inkommande vatten är järnrör.
En annan sak jag funderar på är hur noga man ska gräva bort organiskt material. Det har ramlat ner gammal hyvelspån från tidigare isolering och jag har tagit bort de stora bitarna. Räcker det eller skapar jag problem om jag lägger salt och plast på när det finns en mindre mängd småbitar av trä kvar?
 
G Genomklok skrev:
Jag har lite samma problem som TS. Varför bara plaströr? Jag har gjutjärn på vissa ställen, inkommande vatten är järnrör.
En annan sak jag funderar på är hur noga man ska gräva bort organiskt material. Det har ramlat ner gammal hyvelspån från tidigare isolering och jag har tagit bort de stora bitarna. Räcker det eller skapar jag problem om jag lägger salt och plast på när det finns en mindre mängd småbitar av trä kvar?
Det kommer bildas kondens under plasten och då kommer gjutjärnsrören ligga i konstant väta från båda sidor. Bättre är om man kan att försöka få in plasten under rören. Men sen å andra sidan finns det många nergrävda gjutjärnsrör. Men oavsett, bättre att vara på den säkra sidan. Detsamma gäller med det organiska, ligger det under plasten ligger det och gottar sig i ännu mer fukt än vad som fanns innan plastningen och kan växa ordentligt. Då får man ta bort plasten och sanera marken och hålla på fram och tillbaka hela tiden. Tråkigt att städa under ett hus men om man gör det i små omgångar och gör det noga så har man igen det på sikt (som med allt annat) Ta en pulka och fyll på allt som ska ut. Kratta marken med en plastkratta (brukar vara tätare än de i metall)
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Hej! först och främst är det alltid bäst att täcka marken med åldersbeständig byggplast. Då slipper du torka markfukt samtidigt som maskinen får gå mindre timmar. Det är absolut inga problem att plasta över sten och avloppsrör (så länge rören är i plast) OBS! städa upp allt organiskt från marken först! Jag monterar en del avfuktare i mitt yrke och äger själv en Corroventa 300TT2. De är effektiva men drar ca 1000W vid avfuktning mellan 800-1300 tim/år.
Ok, via bilderna får du en uppfattning om vår grund, hur hade du löst det för att få plasten så tät som möjligt upp över stenarna? Bara tynga ner den med några stenar eller? I en murad/gjuten krypgrund tejpar man väl mot lecan/betongen?
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag monterar en del avfuktare i mitt yrke och äger själv en Corroventa 300TT2. De är effektiva men drar ca 1000W vid avfuktning mellan 800-1300 tim/år.
Kan du tipsa om några andra som utifrån din erfarenhet verkar hålla måttet? 25-30’ är över min möjlighet att investera.
 
J jerydh skrev:
Ok, via bilderna får du en uppfattning om vår grund, hur hade du löst det för att få plasten så tät som möjligt upp över stenarna? Bara tynga ner den med några stenar eller? I en murad/gjuten krypgrund tejpar man väl mot lecan/betongen?
Det räcker att lägga den så långt upp som möjligt och sen tunga ner med lite stenar så att plasten ligger kvar när man klampar omkring där. Man kan fästa plasten med läkt eller plastbrickor mot väggen i en krypgrund men det blir oftast lite overkill.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Körde med evodry pd+ nyligen Ljungby fuktkontroll beställde jag den på. För kort för omdöme, endast haft den 1 månad. Men bra support och jag hade frågor och de ringde upp fick en del tips så de var också värt en del. Plastat och isolerat den kör ca 20% av dagen med 65% Rh inställt
 
Ja den tror jag inte det är något fel på👍 Sålänge inte mössen äter isönder eller bor i slangarna 🙂 Det negativa på de flesta sorbtionsavfuktare är att de bara har 2 el. 3 torrluftslangar. Corroventa jobbar med spirorör och 14-16 torrluftsutblås (dysor)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.