Då kommer nästa fråga jag söker mig för här i forumet. :)

Det börjar dra ihop sig för en plan på radiatorer.
Huset kommer också värmas av ett FTX-aggregat med värmebatteri, men utöver det vill jag ha en radiatorlösning, främst för jag vet inte hur många W jag får ut med ventilationen, den ska främst ventilera huset, inte värma.

Så nu är det bara på stadiet att planera lite, inte dimensionera.
Bifogar en principskiss på ett .. parallellkopplat 2-rörssystem (?).
Och frågan är "enkel", kommer det funka att bygga såhär?
Det skulle underlätta rördragningen väldigt med en huvudstam i källaren och sen med stigare till radiatorerna uppe.
 
  • Teknisk ritning, rörsystem med ventiler och pump, flödesvägar markerade i rött och blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dimensionera ditt tänkta system med Purmo Calculator så får du rätt svar. Räkna för hand eller i ett kalkylark är såklart också möjligt men Purmo Calculator underlättar.
 
  • Gilla
FormerMazda
  • Laddar…
Tror jag snubblade över den kalkylatorn innan.
Och dit kommer jag, men först är jag nyfiken på om detta funkar rent principiellt, kommer det gå att justera in så alla elementen får flöde liksom?
 
Jag skulle inte tro att det är något problem att dimensionera det. Man får välja lämpliga rördimensioner beroende på längderna. Den räknar ut Kv, Kapacitetsvärden som ska ställas in beroende på flöden och tryckfall. Det blir många iterationer och många timmar. Den ger diverse varningar vid felaktiga val. Jag vill även kontrollera med lite manuella beräkningar och rimlighetskontroller. Min erfarenhet är begränsad till systemet i vårt hus (som inte är installerat och klart än) och diverse fiktiva exempel.
 
Lyfter min fråga igen, jag tackar för dina svar Tommy, men grundfrågan är ännu om principen funkar.
Och visst borde den det, men det vore skönt att höra nån annans åsikt om principen innan jag beställer material till det.

Och på tal om det, jag tänkte radiatorer från Watt heating, allt köpt från Rinkaby rör.
Radiator: https://www.rinkabyror.se/artikel/wr4-22-610-vanster-hoger/

Till radiatorn behöver man lite mer pryttlar, och man fick inte maila dom om det utan rådgivning skedde enbart i butik. Och det gav närapå inget, farbrorn bakom disken hade nog en dålig dag tror jag.

Konsol är enkelt: https://www.rinkabyror.se/artikel/watt-konsol-11-500-2-pack/
Bara att ta en som passar modellen av element, det klarar ju även jag.

Men sen ska man ha en ventil, och det antog jag var bara att välja en för den termostat man vill ha sen, så man köper bara insatsen löst? https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-insatsventil-hli-wr4/

Och slutligen, anslutning mot rören, det finns en knippe olika koppel, men han kanske sa att man bara behövde nipplar till radiatorn: https://www.rinkabyror.se/artikel/watt-nippel-15rxm22x1-5/
Men med denna nippel kan man sen inte stänga av/strypa in radiatorn väl?

Jag är inte helt hundra på att ovan ger en komplett radiator?
 
Vilken princip? 😀 Det är ett helt normalt tvårörssystem du ritat. Så länge alla ingående komponenter är rätt dimensionerade så kommer det att fungera alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
FormerMazda
  • Laddar…
Det är ett svar jag gillar! :D
Då är frågan om principen löst, tackar!

Stammen i källaren tänkte jag köra med 28mm, stigarna vet jag inte riktigt, 15mm?

Sen ska väl elementen strypas in, och det är väl följdfrågan jag la till idag, om det verkligen går med bara nippel som farbrorn sa.
Jag tror ju man ska ha ett koppel för 2-rörssystem som ju finns att köpa.
 
Dimensionerna låter rimliga, men det beror ju på hur stora radiatorer du ska ha.

Den radiatorn du länkade till har ju inbyggt koppel, så det behöver du inte köpa separat i så fall. Det verkar som du behöver "insatsventil HLI WR4" för injustering och montering av termostat. (Jag får en länk till den under "relaterade / populära produkter", men det kanske ser olika ut från gång till gång.) Du behöver nog verktyget för förinställning också.

Vad du ska ha för att koppla rören till kopplet ser jag inte direkt, men det bör ju stå någonstans.
 
  • Gilla
FormerMazda
  • Laddar…
Ahaa, så injusteringen sköts med ventilen då.
Ja det har jag nog läst om.

För att koppla rören bör det ju då räcka med nipplar som han yrade om när ventilen används för injusteringen.

Sen är det om man ska löda koppar och måla dom, eller hyra och pressa blanka rör..
Jag lutar åt lödd koppar, väldigt rent iallafall. Men pressat blankt är ju klart smidigare.
 
De nipplarna som du länkade till ovan, https://www.rinkabyror.se/artikel/watt-nippel-15rxm22x1-5/ omvandlar radiatorns invändiga R15 gänga till M22x1.5. På M22x1.5 används en klämringskoppling för 12mm eller 15mm kopparrör som t ex https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-inloppskoppling-cu-12-2/

I 2-rörsystem måste du strypa in varje radiator för rätt fördelning av vattenflödet. Med Purmo Calculator fås Kv för varje radiator. Jag hittar inte så mycket bra information om Watt produkter. När jag valde Purmo Thermpanel V4 var viktiga parametrar bra dokumentation och dimensioneringsprogrammet Calculator som stödjer beräkning av husets effektbehov per rum förutom dimensionering av 1-rör och 2-rör radiatorsystem. Du måste få fram uppgifter på effektbehov per rum för att kunna dimensionera radiatorsystemet.

I Lundagrossistens utbildningskompendium del 2 finns information om hur man dimensionerar radiatorsystem manuellt. Det är bra att känna till grunderna i dimensionering även om man sedan väljer att använda Calculator.
 
Redigerat:
Jag känner mer och mer att jag är på rätt spår med rätt grejer iallafall.
Injustering får ske med temperatur på radiatorerna, minns inte exakt principen men läste om den nånstans.
Visst vore det mest korrekta att räkna och justera efter uträknade Kv, men jag har inte vad jag behöver för det, varken kunskap eller verktyg eller ens fakta.

Dessutom blir det radiatorer efter andra förutsättningar, såsom vad det är för fönster i rummen och sånt.
Sen lägger jag lite hopp till värmefördelning på ventilationen, huset kommer ha en FTX-aggregat som i sig kommer köra ut tempererad luft i förhoppningsvis ett bra rundflöde som går genom alla rummen.

Typ alla element kommer bli WATT WR4 22-610, så för att göra det enkelt räknar vi på det.
Dom anges avge 965W vid 60/45/20°.

Andra siffror jag hittar är att högt räknat behövs 70W per m², och total yta jag ska värma är 123m², så jag behöver enligt det 8610W.
Jag kommer sätta upp minst 9 element, vilket då ger 8685W vilket är komiskt nära behovet.
Till på detta kommer ju att jag har FTX vilket väl lär sänka behovet ändå eftersom jag inte ska dra in kall luft och släppa ut varm luft, iallafall med 80% effektivitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.