Hej! Jag behöver hjälp med att förstå vilka väggar som är bärande i vårt hus. Bifogar här de ritningar jag har!

Det är ett 1 1/2 plans hus utan källare.
 
  • Arkitektonisk ritning av bottenvåningen i ett 1 1/2 plans hus, inkluderar vardagsrum, kök, sovrum och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en del av en byggritning med text och kodnummer för olika konstruktionsdetaljer, som markerar höjder och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av ett 1 1/2-plans hus visande planlösning med dimensioner, utan synliga bärande väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte helt lätt att enbart utifrån en planskiss se vilka väggar som är bärande i ett elementhus. Man kan ju gissa förstås (exempelvis lär båda långväggarna i "vardagsrum" vara bärande), men det vore ju synd om man gissade fel. Hur ser det ut på ovanvåningen, ligger det någon slags ytskikt där (parkettgolv, plastmatta e.d.), eller är det "nakna" golvelement?
 
Förstår inte riktigt vilka du menar är ”långväggarna” men jag tror att den väggen som går mellan kök och vardagsrum är bärande. Innerväggarna i vardagsrummet skulle ju endast bära upp en takstol om jag tänker rätt. De som gränsar till badrum och hall
 
BirgitS
I elementhus gäller det väl inte bara bärande väggar utan det är väl de 4 väggarna runt en modul som håller ihop modulen. Så jag tror att om man tar bort en sån vägg kan övriga väggar i elementet börja röra sig.

En byggkonstruktör är bra att ha.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I elementhus gäller det väl inte bara bärande väggar utan det är väl de 4 väggarna runt en modul som håller ihop modulen. Så jag tror att om man tar bort en sån vägg kan övriga väggar i elementet börja röra sig.

En byggkonstruktör är bra att ha.
Ja jag har förstått att dessa hus är lite svårare att avgöra på. Bäst jag tar in en expert. tack för svaren!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Robin Bengtsson Robin Bengtsson skrev:
Förstår inte riktigt vilka du menar är ”långväggarna” men jag tror att den väggen som går mellan kök och vardagsrum är bärande. Innerväggarna i vardagsrummet skulle ju endast bära upp en takstol om jag tänker rätt. De som gränsar till badrum och hall
Det jag menar är väggarna i det rum som på planskissen kallas för "vardagsrum" som är 8,5 meter långa. Dels ytterväggen, och dels den motstående väggen som angränsar till "bad", "hall", och "kapprum". Jag är inte tillräckligt duktig för att läsa din tredje bild och kunna avgöra vilka väggar som faktiskt är bärande.

Nu antar jag bara att ditt golvbjälklag är uppbyggt av de typiska elementen. De ligger isf i sektioner med bärande väggar under. Ett stensäkert sätt att se vilka väggar som är bärande är att frilägga elementen, antingen i taket på entréplan eller i golvet på ovanvåningen, och titta i vilken riktning de ligger. Om man ändå hade tänkt fixa dessa ytskikt så är det ju oftast inte ett stort merjobb att faktiskt frilägga elementen. Har man kattvindar kan man förmodligen se elementen på dessa.

Jag har tidigare skrivit lite om mitt eget elementhus och dess konstruktion i inlägg 169 i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/svenska-elementhus-mockfjaerd-1981.33409/page-11#post-3571722. Titta särskilt på bilden med planlösningen med röda och gröna streck, och den tillhörande beskrivningen.
 
  • Gilla
Anorlunda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.