D Derbyboy skrev:
Tusen tack för inlägget.

Jag vill gärna ha vanligt uttag eftersom jag villa ha en smart plug för styrning, annars hade jag gjort precis såsom du beskriver.

Det är 70-80 meter från centralen. Pumpen är på 750w, värmaren 150w och switch och AP mm på max 50w. Förimpedansen är 0.234 Ohm.
Edit: Såg att du tänkte ha fler förbrukare i pumphuset än bara pumpen. Så en kapslad dosa där du skarvar kabeln till mindre area, är det sätt jag skulle ha gjort det på. Från dosan en kabel till vardera uttag. I ditt fall får jag det till 3 uttag. Kanske en belysningsarmatur också?

Att ha en separat jfb för pumphuset är att rekommendra. Har du bara en enda jfb för huvudbyggnad och alla sidobyggnader räcker det med lite fukt på fel plats för att hela huset skall slockna. Inklusive kyl och frys. Jag hade definitivt satsat på separat jfb för pumphuset.

Att ha en undercentral i pumphuset är nog bara att krångla till det.

Jag har inte kollat att dina uppgifter täcker utlösningsvillkoret.

Att gå upp i area på jordkabeln kan löna sig såvida du inte fått ett mycket attraktivt pris på 4 kvmm kabel. Min erfarenhet är att den arean är en smula udda och 6 kvmm inte behöver bli väsentligt dyrare. Men kan du gå ner till 2,5 kvmm skulle det göra mycket för plånboken. Men man måste räkna på utlösningsvillkoret. Och kanske ha så låg säkring som 6 A. Men det är frågan om vad pumpen har för startström.
 
D
Jag har tänkt igenom det….

Priset det går att köpa jordkabeln för på amazon är 2500 kr för 90 meter. Det är bättre än vad jag kan köpa 2.5mm2 på till exempel Elbutik.

Jag villa gärna kunna köra en 10a säkring för då kan tillfälligt kunna använda diverse elektriska handverktyg.

Det har räknats lite i någon tidigare tråd och då har jag för mig att 2.5mm2 var på gränsen vilket borde betyda att en 4mm2 är ok.

(När jag funderar ut om projektet går att genomföra så tar jag kontakt med elektrikern som kopplat det övriga i huset. Så att även han tycker det är en bra lösning och vill koppla in det).
 
Redigerat:
D
Pumpen har angiven ström på 4.6A. Startatrömmen lär ju inte ligga över.
 
  • Rostfri cirkulationspump P1114, tekniska specifikationer och pris, saknar tryckströmbrytare och manometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som du fått ett bra pris på kabeln.

Beträffande startström skriver Bo Siltberg i ett helt annat forum att som tumregel kan man säga att startströmmen är mellan 6 och 9 gånger märkströmmen. Din pump har en märkström på 4,6 A. Så startströmmen kan antas vara bortåt 27 till 41 A. Vilket är helt normalt. Startströmmen avklingar på några millisekunder. Med lämplig säkring löser den inte ut på den tiden. Men viktigt att verkligen kolla utlösningsvillkoret. Och acceptera att lyset flämtar till en aning vid pumpstart. Får man problem med detta får man överväga en mjukstartsanordning. Vilket din elektriker vet mer om.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Hur mycket isolering bör jag ha runt pumpen?

tänkte köra typ en cellplastlåda

sthlms skärgård

Värmekabel på ungefär 150w lindad runt pumpen
 
D Derbyboy skrev:
Så det korrekta är alltså att sätta en kapsling i pumphuset med en 10a säkring och jfb och därefter gå ner till 1.5mm2 till ett eller flera uttag?
Om kabeln till pumphuset är 90m så kanske man behöver 2.5mm2 efter kapslingen internt i pumphuset för att hamna rätt gällande utlösningsvillkor och spänning. Jag skulle nog ha valt det oavsett bara för att.
 
D Derbyboy skrev:
Hur mycket isolering bör jag ha runt pumpen?

tänkte köra typ en cellplastlåda

sthlms skärgård

Värmekabel på ungefär 150w lindad runt pumpen
Angående det elektriska: jag har själv en liknande installation men för avlopp. Samt mycket kortare avstånd. Jag har grävt ner 4 st 25 mm PEM-slang från huvudbyggnaden till pumpen. Ett rör för ström till pumpen. Ett rör för ström till värmen. Ett rör för svagström. Där ligger kabel för nivåvipporna (24 Volt AC), samt kabel för temperaturövervakning. Samt ett rör i reserv. Fördelen med rör är att man kan ha billigare kabel. Samt att man lättare kan byta kabel om åskan tar den. Eller man har dimensionerat fel. All automatik (kontaktor, nivålarm, temperaturlarm med mera) sitter i huvudbyggnaden.

Min pump är nersänkt i brunnen. Men ändå hade vi frysning en vargavinter för några år sedan när vi inte var där på hela vintern och använde anläggningen. Så pumpen gick åt skogen. Nu när jag nu gjorde om alltihop blev det 4 rör för det elektriska. Samt 5 cm frigolit runt själva brunnen och 1 meter ner på sidorna. Samt 5 cm frigolitlock som jag lägger på plats under brunnslocket. Har gjort vinkeljärn (av aluminium. Allt rostar annars i den miljön) som frigolitlocket vilar på. Samt infört värmning samt temperaturövervakning. Så nu skall det väl inte frysa något mer.

Om jag förstår rätt har du din anläggning ovan mark i ett litet pumphus. Svårt att säga hur mycket isolering man ska ha. Du har ju 150 W värme så det behöver ju inte bli hur dramatiskt som helst. Kanske kan någon annan ge bättre råd. Viktig är väl att det är helt tätt så inte vinterblåsten kyler ner anläggningen. Samtidigt måste man ha koll på om det blir för varmt i pumphuset. Jag tänker på om den går mycket under sommaren alstrar den ju värme. Antingen att man ordnar sommarventilation på något sätt (lucka med frigolitkil på insidan som man skruvar bort på våren och skruvar dit på hösten). Eller en skyddstermostat i pumphuset som bryter all ström om det för varmt.

Jag skulle ha satt en elmätare i elcentralen för att ha någon koll på hur mycket el pumphuset tar.Jag använder Kjell & co artikel nr 67048. Visar den många kWh efter vintern är det dags att öka på isoleringen.

Har du tänkt att göra pumphuset som en upp och nervänd låda som man har över pumpen?.
 
D
Tack för input.

Det hela är bara på idéstadiumet men som jag tänker det så gjuter jag platta (har några säckar betong som blivit över). Därefter "timrar" jag en låda av 45x120 impregnerat. Blir ungefär 70-80 cm hög. Sista varvet av 45x120 får bli lock. Där kan jag även gömma sugslangen som bara kommer kopplas på när pumpen används. Den kommer bara användas på vintern för på sommaren har jag en annan lösning. Innanför själva ytterskalet av reglar gör jag en luftspalt på 25mm och innanför bygegr jag lådan av cellplast. Tanken är att ha 15 cm frigolit i locket och 10 cm runt om. Sista utrymmet runt pumpen kan jag isolera med lite flexibel isolering, typ stenull. Jag tänker att huset ska vara ventilerat. Huset komemr stå i norrläge i tät vegitation.

Tillsammans med jordkabeln drar jag även en nätverkskabel. Jag vet att det inte är helt korrekt men men.

Hela pumphuset övervakas av tempsensor som styr on/off för värmekabeln. Men kan även skapa automationer som ger push-notiser osv. All förbrukning övervakas, så jag ser när kabeln går igång, huir mycket den drar osv.

(Jag har redan den lösningen för två pumpbrunnar med dräneringspumpar)
 
D
M merbanan skrev:
Om kabeln till pumphuset är 90m så kanske man behöver 2.5mm2 efter kapslingen internt i pumphuset för att hamna rätt gällande utlösningsvillkor och spänning. Jag skulle nog ha valt det oavsett bara för att.
Kan ingen bara räkna på villkoren :)

Det är 70-80 meter från centralen. Pumpen är på 750w, värmaren 150w och switch och AP mm på max 50w. Förimpedansen är 0.234 Ohm. Jag vill säkra med 10A.
 
D Derbyboy skrev:
Kan ingen bara räkna på villkoren :)

Det är 70-80 meter från centralen. Pumpen är på 750w, värmaren 150w och switch och AP mm på max 50w. Förimpedansen är 0.234 Ohm. Jag vill säkra med 10A.
Jag gör ett försök att räkna på utlösningsvillkoret.

Jag har antagit att avståndet från elmätaren (där nätägaren anger förimpedansen) och elcentralen (där säkringarna sitter) till noll. Förmodligen har du några meter mellan dessa punkter men kabelarean är förmodligen så stor att den delsträckas impedans inte påverkar resultatet i nämnvärd omfattning.
Jag har tagit hjälp av https://sv.wikipedia.org/wiki/Förimpedans
samt det fantastiska verktyget Excel.

Men jag är ingen expert så jag kan ha missat någon detalj. Om någon kan detta bättre, vore det bra att kolla detta.

Min slutsats är dock att ifall du använder C10 dvärgbrytare som säkring och längden är 80 meter är utlösningsvillkoret uppfyllt redan vid 2,5 kvmm kabel.

Med reservation för att jag kan ha gjort något fel vid beräkningen. Jag är inte elektriker och det borde finnas någon där ute som kan detta bättre än jag.

Jag har inte räknat på motorns startström. Om dippen vid start blir tillräckligt stor kommer motorn inte att starta. Men kanske kan någon kunnig räkna på det också.

Angående pumphuset: Varför ska du ha det ventilerat? Du ska bara köra det på vintern. Borde du då inte ha det så tätt som möjligt? Och på sommaren, då öppnar du någon form av ventil för att det inte ska mögla eller ruttna.

Du säger att du drar ut sugslangen ur sughålet(brunnen under sommaren. Har jag fattat det rätt?
 
  • Excel-kalkylblad med elektrisk data, formler och referenser till Wikipedia. Innehåller resistans och strömvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Wow, Tusen tack

Det är ca 15 + 15 meter från mätaren till central. Kabeln som är dragen är först 3x6+6 och därefter 5g6.

Om vi utgår från att din uträkning är rätt så klarar jag mig alltså på 2.5mm2. Den kostar 2400-3000 kr/100 m. För en 4mm2 på 100m kan jag på amazon betala 2500 kr. Då är det ju rimligt att jag kör på den. Då ska du (och andra) ha räknat väldigt fel för att jag inte absolut med säkerhet ska klara mig med 4mm2. Jag kanske till och med kan köra en 13a i framtiden :)

Jag tänkte att det behöver vara mer eller mindre ventilerat året om för att inte mögla. Jag kan ha fel. Det är ju säkert +15 på vintern och kanske lite fukt.

Jag tänker att jag drar ut en 25mm PEM från huset och strax utanför sätter jag en snabbkoppling (unionskoppling, bajonettkoppling - lär mig aldrig vad de heter) och går över till en flexibel sugslang på 2". Jag isolerar den utstående stumpen med ett lock/huva eller liknande som är lätt att ta av.

På vintern går jag ner till stranden, lyfter locket till huset och tar upp sugslangen. Tar bort huven till den utstickande stumpen. kopplar på sugslangen på slänger ut den i vattnet. Kanske behöver någon form av sänke vid bottenventilen. Tar upp telefonen och startar pumpen. Typ så tänker jag mig.
 
D
Egentligen är det väl spääningsfallet som inte är ok?

2.5 mm2
80 meter
10 a

Spänningsfall = 11.5 v

Ok spänningfall 4 procent, dvs 9 v
 
D Derbyboy skrev:
Egentligen är det väl spääningsfallet som inte är ok?

2.5 mm2
80 meter
10 a

Spänningsfall = 11.5 v

Ok spänningfall 4 procent, dvs 9 v
Nu vet jag inte vad du fick OK spänningsfall till 4 procent. Men det kan vara så. Jag vet inte. Annars är tillåtna avvikelser på 230 V +/- 10 procent numera. Tror jag. Jag skulle inte oroa mig för ett spänningsfall på11,5 volt. Detta gäller ju bara om du kör 10A hela tiden. Orosmolnet är i stället spänningsfallet vid startögonblicket. Skulle motorn inte orka dra igång så är brunnen motor ett faktum. Du tänkte ju i alla fall köra med 6 kvmm kabel. Så det synes mig vara ett icke-problem.

Du sa att du skall ha en nätverkskabel och en strömkabel till pumphuset. Låter bra. Jag själv skull lagt dem i var sin slang. Men jag tror inte det är förbjudet att lägga dem i samma slang. Kabeln har ju två isolerande skikt. (Ledarisolering plus kabelmantel). Nätverkskabeln har också det. Men kanske inte kabelmanteln är klassad för 230V. Men det finns nog sådana kablar också, om man verkligen vill. Risken är att det vid kabelbrand kan bli överledning från starkströmsdelen till svagströmsdelen. Och det är klart o-bra. Men det är en riskbedömning som bara du kan göra. Jordfelsbrytaren bör lösa ut långt innan dess. Och har du en jordkabel där ledarna är "omspunna" av jordledningen torde sannolikheten för att farlig spänning når svagströmsdelen vara minimal. Tänker jag.
 
Sätt en 6A säkring/brytare istället så blir det teoretiska spänningsfallet lägre.

Eller så sätter du en trefaspump.

Eller så sätter du en dränkbar pump i brunnen. Den drar mycket mindre ström och du slipper pumphus och värme.
 
D Derbyboy skrev:
Tack!

Kan jag gå till dosa med 4mm2 och därifrån till uttag med 2.5mm2?
Bara att fila ned ändarna så dom passar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.