Vi har köpt ett hus där det finns badrum på övervåningen och i källaren men inte på entreplab. Vi vill bygga ett nytt badrum där och jag börjar fundera lite på vad som gäller. Som jag har förstått det så måste man följa alla regler för nybygge om man ska göra det. Alltså kring handikappsanpassning. Det kommer bli tight att få plats med de ytor som egentligen krävs. Jag kan tycka att det är mer handikappsovänligt med inget badrum alls, vilket är alternativet, än ett litet badrum. Betyder det att vi inte kommer få bygga? Hopplöst att få tag på kommunen om man bara vill ställa en fråga utan att lämna in bygglov/anmälan.
 
Fråga inte så mycket... Bygg!
 
  • Gilla
Oskpal och 1 till
  • Laddar…
Minsta är 1900*1700 om man inte har tvättmaskiner där.
 
Invändigt mått.
 
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Fråga inte så mycket... Bygg!
Haha! Intressant tanke.
 
H huggan skrev:
Minsta är 1900*1700 om man inte har tvättmaskiner där.
Det utrymmet har vi. Men har förstått det som att det måste finnas svängrum för rullstol och sånt också.
 
Vad finns för mer regler för badrum/hygienrum? Finns det en viss toalettstol, höjd på den? Dusch? Och måste det finnas rinnande vatten eller går det bra med en liten handpump. Krav på varmvatten? Är bara nyfiken. Jag kommer nog ändå bryta mot dom flesta reglerna/rekommendationerna.
 
Redigerat:
B
Byggde du?
 
Så länge du inte söker bygglov ser jag inte varför du skulle behöva följa tillgänglighetsmåtten. Dock så är det bra att ha en tillgänglig wc på entréplan. Vi blir alla gamla och ibland även rörelsehindrade.

Gör en måttsatt skiss på tillgängliga ytor så kan vi reda ut om det går att åstadkomma tillgänglighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.