optimum
B buffyin skrev:
Jag fick mitt hus klassat till B i år efter energi effektivisering och det är från 1999. Skulle inte kalla det nyproduktion samt fjärrvärme är viktat ner så dem åldra med det kan komma undan med.

Oavsett låter som ett bra förslag :) snart med batteri kan man säkert komma upp sista steget!
Fjärrvärme ???
Du värmer alltså huset med brända sopor.med tveksamt innehåll och med koldioxidutsläpp. Ojojoj.

Jag värmer mitt hus med bergvärme och el som tidigare var el från vatten och kärnkraft vilket inte gav upphov till koldioxid och klimatpåverkan.

Det är jag som borde få medalj och du skämmas för koldioxidutsläpp men nu sitter vi i samma båt när kärnkraften reducerats med 6 fungerande verk.


Att några jävlar i EU ska anklaga oss för hur vi i kalla Sverige värmer våra hus är åt helvete när vi ser att Tyskland ersatte fungerande kärnkraftverk med naturgas från Ryzzland och nu tillverkar el med brunkol.
Dags att kliva av EU medlemskapet som straffar svenskt miljömässigt liv.
 
  • Gilla
Hanatsu och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Fjärrvärme ???
Du värmer alltså huset med brända sopor.med tveksamt innehåll och med koldioxidutsläpp. Ojojoj.

Jag värmer mitt hus med bergvärme och el som tidigare var el från vatten och kärnkraft vilket inte gav upphov till koldioxid och klimatpåverkan.

Det är jag som borde få medalj och du skämmas för koldioxidutsläpp men nu sitter vi i samma båt när kärnkraften reducerats med 6 fungerande verk.


Att några jävlar i EU ska anklaga oss för hur vi i kalla Sverige värmer våra hus är åt helvete när vi ser att Tyskland ersatte fungerande kärnkraftverk med naturgas från Ryzzland och nu tillverkar el med brunkol.
Dags att kliva av EU medlemskapet som straffar svenskt miljömässigt liv.
Nopp solceller samt FLVP/LLVP kombo som ger mig energiklass B. Kommer snart få ännu mer energi effektivt med batteri (även som att sälja stödtjänster till elnätet).

Svaret på bara fjärrvärme kan ha högre klassning även på gamla hus. Som man ser om man löser BBR29 från Boverket.

Har du energiklass A/B för annars bör du nog inte prata om någon medalj! Eller om du gräver ner lite kärnavfall i trädgården ;)
 
D daVinci skrev:
??
Jag vill minnas att energiklassningen är klimatanpassad. Dvs Energiklass C är olika för Luleå och Kalmar. Stämmer inte det?
Jo, hittade detta https://dryft.se/energirenovering/energideklaration/energiklass-hus/
Hur man räknar ut husets energiklass bestäms av Boverket. Det görs genom att räkna ut husets energiförbrukning, som beror på husets energiprestanda, som är hur mycket energi som behöver levereras till huset vid normal användning under ett normalår. Därefter beräknas primärenergitalet som baseras på energianvändningen men som också tar i beaktning vad källan till energin är och vart huset ligger i vårt avlånga land. Från primärenergitalet kan sedan energiklassen beräknas.

Så det har som sagt betydelse var det ligger för energiklassningen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Att några jävlar i EU ska anklaga oss för hur vi i kalla Sverige värmer våra hus är åt helvete när vi ser att Tyskland ersatte fungerande kärnkraftverk med naturgas från Ryzzland och nu tillverkar el med brunkol.
Dags att kliva av EU medlemskapet som straffar svenskt miljömässigt liv.
Nej det är en mycket dålig ide att inte vara med i EU, däremot så måste vi svenskar bli smartare med att fatta att de viktiga besluten fattas i EU:Bryssel och inte i "tokholm".
 
B buffyin skrev:
Eller [länk]
Jo daterat Februari. 2022...
 
B buffyin skrev:
Ja? Är ju inget nytt förslag och här har du svenska remisser [länk]

Det är bara att ska röstas om nu. Kanske läsa på lite. Eller börja energi effektivisera ;) Hus med G har till 2028 och E 2033 på sig!
Njau jag vet bara att det diskuterats hårt i Bryssel, orkar inte kolla detaljerna.
Sen jovisst så behöver vi energifixa våra hus isf en massa löjliga solceller!
 
P paralun skrev:
Njau jag vet bara att det diskuterats hårt i Bryssel, orkar inte kolla detaljerna.
Sen jovisst så behöver vi energifixa våra hus isf en massa löjliga solceller!
Men orkar ranta?

https://www.boverket.se/sv/byggande...t/europaparlamentet-beslutar-om-epbd-forslag/

Din okunskap visar åter igen, då solceller hjälper inte Energiklassningen nämnvärt efter 2021 med BBR29 (finns en tråd med det med).

Länge leve Dunning-Kruger-effekten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.