Nu kommer en väldigt generell fråga.
Saken är den att familjen har växt ur radhuset och vi letar därför för fullt efter nytt boende. Vi kollar på villor i två miljoners klassen runt här där vi bor. De flesta tjatar dock på oss att vi borde bygga nytt istället, men jag har allt för dålig koll på vad sådant kostar. Därför tänkte jag att i ett första skede så vänder jag mig hit till den stora källa av informativa medlemmar som finns här. :)
Vi har hittat en tomt som vi tyckte verkade intressant, som kostar 650 000.-
Nu till den generella frågan, vad kan man räkna med att det skulle kosta att bygga ett hus så att det är i princip bara att flytta in på en sådan här tomt, inkl. kostnaden för tomten? Frågan kanske är omöjlig att svara på, men jag ställer den iaf för att se om någon kan tipsa om var det kan tänkas landa så att vi då kan helt avfärda dessa tankar eller gå vidare med dom. Vi skulle förmodligen behöva ett 1½ plans hus med fyra sovrum. Det finns ju en uppsjö av hustillverkare, så ni kanske kan tipsa om vilka som är at föredra framför andra.
Länken till tomten: http://www.bostad.dn.se/bostadsbors...vice=hemnettogp&caller=main&area=5&kommun=133

Förstår som sagt om det är svårt att svara på en sådan här fråga, men jag ställer den iaf, så får vi se, tacksam för all hjälp.

/hedde
 
Med ett tomtpris på 650.000:- så skulle det med ett Älvsbyhus nyckelfärdigt landa på runda slängar 2miljoner. Smålandsvillan hamnar på något liknande. (har kompisar som just byggt ett Älvsbyhus som landade på 1.400.000:- totalt inklusive tomt, och den tomten kostade ~250.000)

Billigare än det är svårt att komma men uppåt finns ingen gräns....LB-hus billigare serier ligger 150-300tusen upp.
 
2 - 2,5 mkr för ett av de billigare kataloghusen.

Kolla om ni kommer att få betala för vägbyggnationen också. Det kan ibland kosta ett par hundra tusen.
 
Vad jag förstår så verkar det mest vara hus med oinredd overvåning för dessa priser. Finns det någon chans att bygga ett 1,5 plans hus med fyra sovrum, helt inrett för ca. 2 000 000 om man hittar en tomt i den prisklass som jag angav i första inlägget?
Den tomten vi tittade på ligger i ett område där dom säljer ett fyrtiotal tomter, så i tomtpriset ingår även samfällighets avgiften, däremot vet jag inget om vägar och dylikt. Men skulle man kunna bygga ett hus och komma upp i typ max två miljoner, så skulle det vara klart intressant.

/hedde
 
Jag tycker du skall prata med någon husbyggare som har kontor nära er, och diskutera vad som är möjligt. 2Mkr kan bli tight, rent generellt, men lägg på ett par hundra tusen och det finns en hel del att välja mellan om man kan hålla sig ifrån dyra tillval.
 
Ok, då har jag lite bättre koll. Tack så mycket för hjälpen.

/hedde
 
Vill bara lägga in en liten varning för att tomtkosnaden kan dra iväg. På bilden ser det ju inte ut som om det bara är att ställa ner ett hus. Markarbeten är en punkt som kan dra iväg. Be någon kunnig på området kolla på tomten för att ge en uppfattning!
 
Glöm inte att kolla hur det ligger till med VA-inkoppling, el och tele också...

Finns det el draget till tomten med elskåp så ligger nog bara det på kring 10 -30 000 kr.

Va inkoppling, om det inte är gjort, kan gå på alltifrån 10 - 200 000 kr - eller tom mer om det ligger avsides förstås - men då är det nog en egen anläggning man satsar på...

/K
 
Hej kolla upp detta noga vad får man bygga på tomten?
Hur högt får man bygga?
Hur långt in på tomten måste man dra Vatten Och Avlopp?
Vad kostar EL och Tele framdraget?
Vilken storlek på hus har en Bruttoareal på 120kvm inte måga tror jag?
Bruttoareal är nog byggmått inte inne mått tror jag.

Tillåten bruttoarea 120 kvm samt 40 kvm garage/biarea.
Tomtpriset inkluderar framdraget vatten och avlopp till tomtgräns

Mvh Anders
 
Ja, efter att ha läst här o hört oss för lite så lägger vi nog dessa planer på is och satsar på att köpa ett "befintligt" hus istället. Var mest intresserad av att kolla upp vad det egentligen skulle kosta, samtidigt så vill man inte snåla heller, utan jag vill nog ha min bastu, hustrun vill ha sin öppna spis i vardagsrummet osv. Och då blir det nog svårt för oss att hålla oss under de 2,2 mille som vi satt som gräns.

Tack så mycket för alla tips o all vägledning i detta, ni är ovärderliga. :)

/hedde
 
Ja om ni nu kan hitta ett befintligt hus i de trakterna för under 2.2. Mkr med bastu och öppen spis dvs :)
120 kvm bruttoarea kan vara byggarean, och då får man kolla om två våningar är ok - så man kan få lite mer boarea. Annars blir det ju max 80-100 kvm på den byggarean...
/K
 
Vi bor i Nol i Ale kommun, 2,5 mil norr om Göteborg. Vi har tänkt oss att flytta max till skepplanda som ligger mindre än tio minuter härifrån o där kan man få bra hus som det inte behövs göra en massa på direkt för under 2 miljoner, vi skall titta på ett nästa vecka med fyra sovrum, öppen spis, bastu, nyrenoverat kök o badrum, dock så är källaren inte gjord så mycket med, så vi får se hur den ser ut. Dom vill iaf ha två för det huset.

/hedde
 
hedde skrev:
Vi bor i Nol i Ale kommun, 2,5 mil norr om Göteborg. Vi har tänkt oss att flytta max till skepplanda som ligger mindre än tio minuter härifrån o där kan man få bra hus som det inte behövs göra en massa på direkt för under 2 miljoner, vi skall titta på ett nästa vecka med fyra sovrum, öppen spis, bastu, nyrenoverat kök o badrum, dock så är källaren inte gjord så mycket med, så vi får se hur den ser ut. Dom vill iaf ha två för det huset.

/hedde
Då låter det ju som om ni kan få ett äldre hus till ett för er överkomligt pris.
Nytt är ju alltid nytt, men med er budget finns det en stor risk för att ni antingen inte får det som ni vill, eller måste överskrida budgeten

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.