Jag planerar att bygga en mindre bod, högst 8 kvm, för bastu. Jag har sneglat på byggsats typ denna med 45 mm knuttimrade väggar utan reglar: https://www.polhus.se/bastu-kivi-p-1371

Jag har sett andra bodar med 34 mm knuttimrat. Fokus är att göra det så billigt och enkelt som möjligt. Jag har räknat på att reglar upp och göra en isolerad vägg med ytter- och innerpanel men även det drar iväg så pass att byggsatsen börjar bli attraktiv med tanke på arbetsbesparingen.

Men jag tänker att jag skulle kunna räkna på en konstruktion mer lik byggsatsen, med bara ett lager panel. Jag tror inte jag har verktygen/handlaget att göra urtagen för att knuttimra på ett bra sätt. Så min fråga är: Kan det fungera att bygga av 34 mm spontant helt enkelt skruva långsida mot kortsida i hörnen?
 
Vad är det du ska spika kortsida mot långsida, panelen?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad är det du ska spika kortsida mot långsida, panelen?
Ja precis. Eftersom tanken är att inte ha några reglar att skruva panelen (liggande) mot så var tanken att skruva panelen på bodens långsida in i änden av panelen på husets kortsida. Skruva ihop hörnen helt enkelt. Skulle kunna sätta en regel/stolpe i insidan av hörnet att skruva mot, men estetiskt/praktiskt sämre inne i boden att ha en synlig stolpe i hörnet.
 
B beerfueled skrev:
Jag planerar att bygga en mindre bod, högst 8 kvm, för bastu. Jag har sneglat på byggsats typ denna med 45 mm knuttimrade väggar utan reglar: [länk]

Jag har sett andra bodar med 34 mm knuttimrat. Fokus är att göra det så billigt och enkelt som möjligt. Jag har räknat på att reglar upp och göra en isolerad vägg med ytter- och innerpanel men även det drar iväg så pass att byggsatsen börjar bli attraktiv med tanke på arbetsbesparingen.

Men jag tänker att jag skulle kunna räkna på en konstruktion mer lik byggsatsen, med bara ett lager panel. Jag tror inte jag har verktygen/handlaget att göra urtagen för att knuttimra på ett bra sätt. Så min fråga är: Kan det fungera att bygga av 34 mm spontant helt enkelt skruva långsida mot kortsida i hörnen?
Det ska kunna bära ett tak och sedan med en snölast ovanpå!
Och inga innerväggar? Ska bastulavarna vara fristående?
Inga fönster?
 
Jag läste av misstag "Bastubod utan regler" och blev genast nyfiken 😳
 
  • Haha
beerfueled och 1 till
  • Laddar…
En regel i varje hörn att skruva i får det nog att hålla, men var ska isoleringen vara?
 
B beerfueled skrev:
Ja precis. Eftersom tanken är att inte ha några reglar att skruva panelen (liggande) mot så var tanken att skruva panelen på bodens långsida in i änden av panelen på husets kortsida. Skruva ihop hörnen helt enkelt. Skulle kunna sätta en regel/stolpe i insidan av hörnet att skruva mot, men estetiskt/praktiskt sämre inne i boden att ha en synlig stolpe i hörnet.
Jag är ett fan av redundans så jag hade inte gjort så.
 
Prova att skruva ihop ett par brädor där du skruvar i ändträt. Bryt och bänd lite i dom sen och se hur mycket det håller. Jag tror inte det håller speciellt bra.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Skruva i ändträ brukar gå bra om man har lång skruv.

Sedan är det ingen raketvetenskap och behövs bara fogsvans och stämjärn att göra knutar av spontat virke.

Protte
 
Hur hade du tänkt fästa de vågräta varven panel i varandra?
 
A AndersS skrev:
Det ska kunna bära ett tak och sedan med en snölast ovanpå!
Och inga innerväggar? Ska bastulavarna vara fristående?
Inga fönster?
Rent lastmässigt finns det ju som sagt bodar med samma dimension på virket, med skillnaden att de är knuttimrade. Men det kanske ökar styrkan. En innervägg hade jag tänkt, men då att skruva in den på samma sätt utifrån, alternativt kan en regel vara OK där. Bastulavarna vet jag inte hur de är fästa i den knuttimrade varianten jag länkade, men grannen har en sådan så jag kan kolla. Den har ju även stora fönster.
 
P Plutus skrev:
En regel i varje hörn att skruva i får det nog att hålla, men var ska isoleringen vara?
Ingen isolering förutom möjligen i taket. Grannen har en sån knuttimrad variant som jag länkade och den funkar fint även på vintern utan isolering.
 
prototypen prototypen skrev:
Skruva i ändträ brukar gå bra om man har lång skruv.

Sedan är det ingen raketvetenskap och behövs bara fogsvans och stämjärn att göra knutar av spontat virke.

Protte
Jo jag fattar principen och jag kan säkert bygga en mall av något slag för att få till sågsnitten. Det är väl det där med att ta ur det med stämjärn utan att det råkar bli lite fel och därmed orätt som är det jag nojar mest över. Kanske går att göra nåt med en överhandsfräs och en mall som man följer bara? Ska helst inte ta för lång tid heller, det är ju ett ganska stort antal som ska göras.
 
BengtH BengtH skrev:
Hur hade du tänkt fästa de vågräta varven panel i varandra?
Tänkte att de skulle ligga kvar på sponten av tyngden? Så är det i den knuttimrade varianten, men kanske själva knuttimrandet hjälper med det.
 
Tack för alla svar! Det lutar nog åt att sätta in reglar i alla fall i hörnen, vid innervägg och nån förstärkning vid dörr/fönster. Det är ju mest längs väggarna där man ska sitta (både inne i bastun och i "relaxen") där man vill slippa en regel ivägen var 60:e cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.