Har köpt ett ca 100 år gammalt hus där vi hittade en frånluftsventil inuti säljarnas skjutdörrsgarderob i ”kontoret” på första våningen. Tror att det har varit kök i rummet en gång i tiden då huset var uppdelat i flera enrumslägenheter (det ligger gamla avloppsrör under golvet precis under ventilen).

Nu till min fråga, kan jag bygga för denna med IKEAgarderober och täckskiva upp till tak? Min gissning är att ventilen haft liten eller ingen funktion då den suttit i en skjutdörrsgarderob, så det borde inte påverka husets ventilation. Det finns en tilluftsventil i samma rum och dörren från rummet leder ut till hallen med trappa till vån 2.
 
  • Tomt rum med parkettgolv, inbyggd garderob och naturligt ljus från fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsgaller på vägg ovanför vit list, beige vägg, skruvar synliga, inomhus, hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan "locka" kanalen om du använder rummet som ett kontor. Då behövs bara tilluft.
Se då till att du har springa i dörren så att luften kan vandra ut från "kontoret".

Men skall du använda "kontoret" till att ha kläder och annat så skulle jag rekommendera att ha kvar kanalen då kläder och annat skapar damm och och oren luft och den luft bör därav ventileras bort.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.